عوامل ابتلا به بیماری ALs/ بایدها و نبایدهای مصرف چای از دیدگاه طب سنتی

طراحی و پیاده سازی پایش مجوزهای مواد غذایی، تاثیر روغن ماهی به پیشگیری از سقط جنین و خطر مرگ زودرس با مصرف غذاهای بیش از حد فرآوری شده را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مهدی پیرصالحی، رییس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه یکی از برنامه‌های سازمان غذا و دارو را، توجه به سلامت و امنیت غذایی جامعه عنوان کرد و اظهار کرد: یکی از برنامه‌های جدی در حوزه غذا، کاهش میزان نمک، چربی‌ها و مواد قندی در تولید مواد غذایی به منظور پیشگیری از افزایش بیماری‌های غیرواگیر است.

وی با تاکید بر ضرورت دسترسی مردم به غذای سالم، تصریح کرد: طراحی و پیاده سازی سامانه متمرکز کشوری، جهت پایش مجوزهای صادره برای واحدهای تولید مواد غذایی، یکی از برنامه‌ها برای تامین امنیت غذایی مردم است.

رییس سازمان غذا و دارو به واگذاری امور اجرایی به بخش خصوصی اشاره کرد و گفت: لازم است با یک برنامه ریزی منسجم و تقویت زیرساخت‌ها، زمینه‌های کنترل و مبارزه با قاچاق کالاهای سلامت محور را در کشور فراهم کنیم.

پیرصالحی با اشاره به ارتباط مصرف بیش از نیاز نمک و قند با بروز بیماریهای غیرواگیر، افزود: توجه به چراغ راهنمای تغذیه و نظارت مستمر بر روند تولیدات واحدهای غذایی، می تواند به پیشگیری از افزایش بیماری های غیرواگیر در کشور، کمک کند.

عوامل ابتلا به بیماری ALS

فرزاد فاتحی، دبیر کنگره نورولوژی و الکتروفیزیولوژی بالینی ایران، اظهار کرد: سردرد، سکته مغزی، ام‌اس و پارکینسون از جمله مشکلات شایع بوده که در حوزه مغز و اعصاب بیماران به پزشکان مراجعه می‌کنند، گفت: یکی از بیماری‌هایی که امروزه بسیار مطرح شده ALS است که افراد مشهور زیادی در دنیا همچون استفان هاوکینگ به آن گرفتار شده اند. حتی نامزد ریاست جمهوری آمریکا و ورزشکاران و فوتبالیست‌های معروفی در دنیا نیز گرفتار این مشکل شده‌اند.

دبیر بیست و ششمین کنگره نورولوژی و الکتروفیزیولوژی بالینی ایران، افزود:‌ این بیماری از ضعف حرکتی ناحیه دست یا پا یا عضلات بلع و مشکلات گفتاری آغاز شده و پیش‌رونده است که با تحلیل سلول‌های حرکتی در مغز و نخاع، عضلات نیز تحلیل رفته و معمولا منجر به فوت بیمار می شود.

وی گفت: هر چند که علت دقیق بیماری مشخص نیست ولی امروزه برخی تحقیقات نشان می‌دهد استعمال دخانیات، زندگی در محیط‌های صنعتی و مسمومیت با فلزات سنگین می‌تواند سبب ابتلا به این بیماری شود و در مواردی ممکن است علل ژنتیکی عامل بیماری باشد. این بیماری گاهی در تشخیص افتراقی سایر بیماری ها مانند تنگی کانال نخاعی یا دیسک‌های گردنی قرار می گیرد و در مواردی افتراق این بیماری ها از یکدیگر مشکل است، چرا که ممکن است هر دو بیماری یعنی ALS و تنگی کانال نخاع همزمان وجود داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: ALS یک بیماری هزینه بر است و فرد نیاز به مراقبت‌های ویژه دارد، این در حالی بوده که ALS جزء بیماری‌های خاص نیست و بیمه‌ها حمایت چندانی از مبتلایان نمی‌کنند ولی خوشبختانه اکنون انجمنی در جهت حمایت از این بیماران در حال تشکیل است.

روغن ماهی به پیشگیری از سقط جنین کمک می کند

طبق نتایج تحقیق جدید محققان دانشگاه کالیفرنیا، اسیدهای چرب اُمگا۳ یا روغن ماهی می تواند به پیشگیری از عوارض بارداری نظیر زایمان زودهنگام، مرگ نوزاد و سقط جنین کمک کند.

به گفته محققان، تغییرات هورمونی در طول بارداری می تواند موجب التهاب و خونریزی لثه ها شود. خونریزی لثه ها می تواند عامل ورود باکتری ها به جریان خون باشد. این باکتری ها با ورود به جریان خون می توانند به جفت منتقل شده و موجب التهاب شوند که نتیجه آن می تواند سقط جنین یا مرده زایی باشد.

یکی از موثرترین راه های مقابله با این عفونت، مصرف اسیدهای چرب اُمگا۳ است چراکه آنها به خاطر خواص ضدالتهابی شان مشهور هستند.

دکتر «ای پینگ هان»، یکی از محققان، در این باره می گوید: "روغن ماهی که سرشار از اسیدهای چرب اُمگا۳ است، و به خاطر رشد جنین برای زنان باردار تجویز می شود، می تواند به ممانعت از التهاب و رشد باکتری ها هم کمک کرده و در نهایت به کاهش زایمان زودهنگام، سقط جنین و مرده زایی نیز کمک می کند."

اسیدهای چرب در مواد غذایی نظیر ماهی یافت می شوند که به تشکیل سلول های عصبی مرتبط با قوه بینایی و شبکیه کمک می کنند. آنها همچنین برای تشکیل سیناپس های ضروری برای انتقال پیام بین نورون ها در سیستم عصبی مهم هستند.

به گفته محققان، اسیدهای چرب پلی اشباع نشده دارای زنجیره بلند موجود در ماهی همراه با سایر مواد مغذی نظیر ویتامین های D و E مسئول رشد مغز هستند.

تخلفات دارویی را به سامانه ۱۹۰ گزارش دهید

کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو درخصوص سوژه ثبت شده در سامانه فارس من با عنوان نظارت بر قیمت های دارو در داروخانه توضیح داد: اگر داروخانه‌ای در قبال ارائه دارو وجهی بیشتر از قیمت مصوب از مراجعه‌کنندگان دریافت کند، تخلف محسوب شده و حتما با آنها برخورد می‌شود.

وی افزود: باید توجه داشت که قیمت ثبت شده بر روی بسته دارو ملاک نبوده و ممکن است قیمت ثبت شده توسط برخی شرکت‌های داروسازی دچار تغییر شده باشد و بیماران بهتر است برای اطلاع از قیمت نهایی دارو به سامانه اطلاعات دارویی سازمان غذا و دارو مراجعه کرده یا با استفاده از نرم افزار TTAC اطلاعات کافی در خصوص دارو و قیمت آن را کسب کنند.

سخنگوی سازمان غذا و دارو با بیان اینکه نظارت مستمر بر فعالیت داروخانه‌ها انجام می‌شود گفت: شهروندان در صورت تخلف و مغایرت قیمت دارو با قیمت ثبت شده در سامانه اطلاعات دارویی سازمان غذا و دارو می‌توانند تخلفات را به سامانه ۱۹۰ گزارش دهند.

بایدها و نبایدهای مصرف چای از دیدگاه طب سنتی

اخیراً در فضای مجازی موضوعاتی مبنی بر مضرات مصرف چای مطرح شده که به هیچ عنوان مورد تأیید نیست البته در مصرف چای نباید زیاده‌روی کرد.

چای در صورتی که دست‌چین، تازه و دم‌کشیده باشد، می‌تواند برای سلامت بدن مؤثر واقع شود و اگر این چای ایرانی باشد که خواص آن نیز چندین برابر خواهد بود.

چایی که تازه و به خوبی دم بکشد طبع گرم و خشک داشته و هیچ سودایی ندارد ولی چای‌های غیرطبیعی و چای‌های کیسه‌ای که سریع رنگ‌اندازی می‌کند عوارض مختلفی هچون رفلاکس دارد.

مصرف متعادل چای جهت تقویت سیستم کبد، کلیه و دستگاه گوارش می‌تواند مفید باشد، ‌چای سیاه، سبز و سفید همه دارای خاصیت هستند که البته چای سیاه کافئین بیشتری دارد و چای سفید نیز از غنچه چای تهیه می‌شود.

مصرف متعادل چای در شبانه‌روز توصیه می‌شود و در برخی افراد یک ساعت پس از مصرف غدا به هضم مواد معده کمک می‌کند.

خطر مرگ زودرس با مصرف غذاهای بیش از حد فرآوری شده

گروهی از متخصصان فرانسوی در بررسی‌های اخیر خود دریافتند افزایش ۱۰ درصدی مصرف مواد غذایی که بیش از حد فرآوری شده می‌تواند خطر مرگ را حدود ۱۴ درصد افزایش دهد.

به گفته این متخصصان، خوراکی‌های فوق‌العاده فرآوری شده از تولیدات صنعتی هستند که حاوی ترکیبات و افزودنی‌های متعددی بوده و اغلب به شکل دسر یا خوراکی‌هایِ آماده برای مصرف عرضه می‌شوند. مصرف این نوع از مواد غذایی طی چند دهه گذشته به نسبت قابل توجهی بیشتر شده است.

متخصصان سلامت و تغذیه بر این باورند که مصرف مواد غذایی فوق‌العاده فرآوری شده می‌تواند مرگ زودهنگام را بر اثر بیماری‌های مزمن از جمله سرطان و بیماری‌های قلبی-عروقی افزایش دهد.

در بررسی اخیر آمده است در آمریکا، کانادا و انگلیس خوراکی‌های بیش از حد فرآوری شده به ترتیب ۶۱، ۶۲ و ۶۳ درصد از مجموع رژیم غذایی بزرگسالان را تشکیل می‌دهند.

همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهد مصرف این نوع خوراکی‌ها می‌توانند به چاقی و فشار خون بالا منجر شود.

در این بررسی آزمایش‌ها و مطالعاتی روی ۴۴ هزار و ۵۵۱ فرد ۴۵ سال به بالا برای مدت زمان دو سال انجام گرفت. میانگین سنی این افراد ۵۷ سال بوده و نزدیک به ۷۳ درصد از آنان زن بوده‌اند. از تمامی این افراد درخواست شد اطلاعات تغذیه‌ای خود را هر شش ماه یک بار اعلام کرده و به پرسشنامه‌های مربوط به وضعیت سلامت و میزان فعالیت جسمی‌شان پاسخ دهند.

به گزارش شبکه خبری سی‌ان‌ان، در مدت زمان انجام این مطالعه ۶۰۲ نفر از شرکت‌کنندگان فوت کردند. متخصصان با در نظر گرفتن فاکتورهایی از قبیل استعمال سیگار دریافتند افزایش ۱۰ درصدی در مصرف خوراکی‌های بیش از حد فرآوری شده خطر مرگ را حدود ۱۴ درصد بیشتر می‌کند.

رژیم غذایی مناسب برای دوران بارداری

مصرف روزانه ۲۵ گرم پروتئین بیشتر برای هر زن بارداری ضروری است اما باید بدانید مصرف زیاده از حد پروتئین برای جنین مضر است و منجر به تاخیر رشد جنین و یا حتی تولد نوزاد نارس می‌شود. علاوه بر پروتئین، همچنین ویتامین گروه B، آهن و مواد معدنی نیز در این مواد غذایی یافت می شود. تخم مرغ، پنیر، غلات و حبوبات نیز می توانند پروتئین لازم برای بدن زنان باردار را تامین کنند.

وی افزود: روزانه هر زن باردار باید ۱۰۰۰ میلی گرم کلسیم مصرف کند. مادران با سن کمتر از ۳۰ سال باید برای مصرف کلسیم اهمیت بیشتری قائل شوند.

در این دوران بارداری میزان نیاز بدن به آهن دو برابر می شود که علت این امر دو برابر شدن حجم خون مادر است و علاوه بر این جنین باید در ماه‌های نخست آهن مورد نیاز را ذخیره کند.

برای پیشگیری از نقص‌های مادرزادی زنان باردار باید به میزان کافی فولیک دریافت کنند. تخمین زده می‌شود که ۵۰ تا ۷۰ درصد از نقص‌های مادرزادی با تامین فولیک مورد نیاز در دوران بارداری قابل پیشگیری است.

بسیاری از متخصصان  معتقدند که با یک رژیم غذایی متعادل، تمام نیازهای بدن به ویتامین‌ها رفع شده و نیازی به مصرف مکمل های ویتامین نیست، اما باز هم برای اطمینان بیشتر گاهی مکمل مولتی ویتامین تجویز می‌شود.

کد خبر 367475

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.