معدوم‌سازی کالای قاچاق اثر قابل توجهی در اقتصاد کشور ندارد

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: معدوم سازی کالای قاچاق از طریق عناصر فرهنگی و تربیتی در جامعه تاثیر می گذارد و اثر قابل توجهی در اقتصاد کشور ندارد.

حیدرعلی عابدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا گفت: انهدام کالاهای قاچاق کشف شده توسط دولت معایب و مزایای خود را دارد اما معایب و مزایای این اقدام باید توسط متخصصان بررسی تا از کالای قاچاق به نفع اقتصاد کشور استفاده شود.

وی با بیان اینکه مزایای انهدام کالاهای قاچاق کشف شده بیش از معایب آن است اظهار کرد: یک عیب معدوم‌سازی کالاهای قاچاق این است که در برخی موارد می توانیم بجای آن، از کالای قاچاق به نفع اقتصاد کشور بهره برده و در چرخه مناسبی از آن استفاده کنیم.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی افزود: استفاده از کالای قاچاق در اقتصاد کشور منوط به این است که مشابه ایرانی آن کالا در داخل کشور موجود نباشد، در این صورت استفاده از کالای قاچاق می‌تواند به نفع اقتصاد کشور باشد اما در صورتی‌که مشابه آن در کشور وجود داشته باشد بهترین گزینه معدوم سازی است.

عابدی خاطر نشان کرد: در مورد کالاهای قاچاقی که مشابه ایرانی ندارد و از اقلام مورد نیاز کشور است باید بررسی عمیق‌تر و تخصصی‌تری انجام شود اما در صورتی که مجوز ورود یکسری از کالاهای وارداتی بدون اعمال محدودیت‌ها و هزینه های گمرکی صادر شود راه را برای سپردن اقتصاد کشور به دست قاچاق باز می کند.

وی با بیان اینکه نباید برای کالای قاچاق دلسوزی کرد ادامه داد: قطع امید قاچاقچیان جز با از بین بردن تمام کالاهای قاچاق اتفاق نمی افتد و اگر در مورد کالای قاچاق ترحمی باشد، امید به قاچاقچیان تزریق می شود به این صورت انهدام کالاهای قاچاق اثر مناسب‌تری برای پایبندی به ساختار اقتصادی کشور دارد.

معدم‌سازی کالای قاچاق بیشتر اثر تربیتی دارد تا اقتصادی

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: معدوم سازی کالای قاچاق از طریق عناصر فرهنگی و تربیتی در جامعه تاثیر می گذارد و اثر قابل توجهی در اقتصاد کشور ندارد.

عابدی افزود: اجرای طرحی که در آن بتوانیم از کالای قاچاق به نفع اقتصاد کشور استفاده کنیم فرایند طولانی دارد و لازم است تا همه جوانب این موضوع بررسی شود و در صورتی که کالای قاچاق از مواردی همچون مواد غذایی، دارو یا نهاده های دامی باشد که دارای تاریخ مصرف است اجرای این فرایند طولانی در مورد آن امکان پذیر نیست.

وی ادامه داد: ایجاد راهکارهای مختلف برای استفاده از کالای قاچاق در بطن اقتصاد کشور، در هر صورت منجر به ایجاد امید برای قاچاقچیان می شود و تفکری که با بی توجهی به قاچاق در مسئولان ایجاد می شود، برای کشور خطرناک است، باید در بازه زمانی مناسب ضربه نهایی به پیکره قاچاق در ایران وارد شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، هر ساله حجم زیادی از کالاهای قاچاق وارد شده به کشور در مناسبت های مختلف و توسط ارگان ها و نهاد های متفاوت معدوم می شود، در بیشتر مواقع این معدوم‌سازی با ایجاد آلودگی های زیست محیطی و مشکلات دیگر همراه است و لازم است متخصصان اقتصادی با مطالعه‌ای جامع به ایجاد راهبردهای مناسب به‌منظور مدیریت کالای قاچاق اقدام کنند تا کالای قاچاق نه تنها موجب آلودگی زیست محیطی نشود بلکه با هدف ایجاد نفع اقتصادی برای کشور به‌کارگرفته شود.

کد خبر 367454

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.