۲۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۴
تنوع رنگ‌ها در شیشه‌ها

یک هنرمند شیشه‌گری گفت: یکی از مهم‌ترین بخش‌های شیشه‌گری دستی نحوه‌ ساخت رنگ‌های شیشه است. تنوع رنگ‌ها موجب زیبایی هرچه بیشتر محصولات شیشه‌ای می‌شوند.

میثم کاشی پور در گفت و گو با خبرنگار ایمنا در خصوص هنر شیشه گری دست ساز اظهار کرد: شیشه‌ دست‌ساز از جمله‌ اصیل‌ترین و ارزنده‌ترین صنایع دستی است که در ایران دارای سابقه‌ای طولانی بوده و ظروف و اشیای شیشه‌ای به دست آمده از روزگاران پیشین دلالت بر وجود این صنعت در ادوار بسیار دور و حتی پیش از میلاد دارد.

این هنرمند ادامه داد: یکی از مهم‌ترین بخش‌های شیشه‌گری دستی نحوه‌ ساخت رنگ‌های شیشه است. تنوع رنگ‌ها موجب زیبایی هرچه بیشتر محصولات شیشه‌ای می‌شوند. هنرمندان این عرصه برای ایجاد رنگ‌های گوناگون در شیشه از اکسید فلزات مختلف بهره می‌برند که به شکل پودر در بازار وجود دارند.

وی اضافه کرد: بسیاری فرآورده‌های شیشه‌ای دست‌ساز با نقش‌هایی به شکل تراش‌خورده تزیین می‌شوند. برای تراش دادن این گونه وسایل از سنگ‌های مخصوصی که درجه‌ سختی آن‌ها بیشتر از سختی شیشه است استفاده می‌شود. تراش دادن وسایل شیشه‌ای به وسیله‌ سنگ‌های دیسک‌مانندی که با سرعت لازم قادر به چرخش هستند انجام می‌شوند.

کاشی پور با بیان اینکه شهر تهران مهم‌ترین مرکز تولید محصولات شیشه‌ای دست‌ساز است خاطرنشان کرد: در حال حاضر چندین کارگاه شیشه‌گری در تهران و برخی شهرهای دیگر مثل اصفهان، میمند فارس، قمصر کاشان مشغول فعالیت هستند. این کارگاه‌ها با شرایطی تقریباً مشابه به تولید شیشه‌هایی مشغولند که به آن‌ها شیشه‌ فوتی هم گفته می‌شود.

کد خبر 367443

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.