۲۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۹
نام من انسان است

اکثرا آنها را با واحد پولی کشورشان صدا می کنند "افغانی"، روحشان پاک است مانند همه کودکان جهان اما از زمان تولد انگار همین افغانی بودن مشت محکمی می شود بر سرنوشتشان و حالا این کودکان فارغ از همه جا درد هایشان را بازی می کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نمایش "نام من انسان است" توسط کودکان کار در موسسه خیریه نیکوکاری سرمد اجرا می شود نمایشی که روی صحنه نمی رود بازیگر معروف هم ندارد بلکه در حیاط و اتاق آرام آرام با تماشاچی همراه می شود تا درد و دل کند.

هاجر عتیقی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا در خصوص اجرا نمایش در موسسه خیریه سرمد اظهار کرد: نمایشنامه این نمایش اقتباس از نمایشنامه برشت است و در این دوماهی که با بچه‌های سرمد کار کردم دغدغه‌های این بچه‌ها را درون نمایشنامه گنجاندم.

این کارگردان ادامه داد: این نمایش  روی صحنه اجرا نمی‌شود یعنی خارج از صحنه و در یک محیط مانند آموزشگاه، بیمارستان و خانه اجرا می‌شود و تماشاچی همراه با گروه بازیگران از حیاط شروع به حرکت می‌کنند و در هر اتاق می‌ایستند و یک قاب را می‌بینند تا نمایش به صورت دورانی تمام شود.

وی افزود: این نمایش سه روایت را به تصویر می‌کشد یکی همان نمایش برشت است که موضوع آن قاعده و استثنا است و قضاوت‌های زود هنگام را به تصویر می‌کشد روایت بعدی متنی است که از دل حرف‌های بچه‌ها نوشته شده است که اسم آن نام من انسان است از حرف‌های خودشان به تماشاچی می‌زنند و سومین روایت درباره استادکار و بنا است یعنی موقعیت‌های مشابهی را در این سه نمایش درآوردیم و کنار هم قرار دادیم.

عتیقی هدف از اجرای این نمایش را کاربرد اجتماعی بیان کرد و گفت: سال گذشته این نوع نمایش را با توانخواهان اعصاب و روان کار کردم و هدف این بود که بگوییم که می‌توانند این افراد در جامعه حضور داشته باشند و کسانی از آن‌ها نترسد و دغدغه من از اجرای این نمایش این بود که این بچه‌ها که از اتباع هستند چیزی که از دنیای بیرونی با آنها برخورد می‌شود چیزی نباشد که دلشان بشکند و از این به بعد فرهنگمان را در برابر این بچه‌ها بازسازی کنیم و نگاه جامعه را نسبت به این کودکان عوض کنم.

به گزارش ایمنا نمایش نام من انسان است تا ۲۷ بهمن ساعت ۱۷ در موسسه نیکوکاری سرمد واقع در خیابان سعادت آباد،‌ خیابان ملاصدرا، بین کوچه ۱۳ و ۱۵ روی صحنه می‌رود.

کد خبر 367432

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.