خواب نامنظم و تغذیه نامناسب عامل پرخاشگری کودکان است

یک روانشناس کودک گفت: خواب نامنظم و تغذیه نامناسب از عوامل پرخاشگری کودکان است که معمولا چنین کودکانی در مدرسه هم خشمگین هستند و با کودکان دیگر درگیر می‌شوند.

احمد عابدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: تحقیقات در خصوص دلایل خشم و پرخاشگری کودکان به دو مورد مهم اشاره می‌کند که یکی وجود خواب نامنظم و دیگری تغذیه نامناسب  کودکان است.

وی در خصوص تفاوت خشم و پرخاشگری افزود: خشم یک احساس اما پرخاشگری یک رفتار است و ما آنچه می‌توانیم بر آن تاثیرگذار باشیم و آن را کنترل کنیم پرخاشگری کودکان است.

توجه به صبحانه خوردن کودکان در کاهش خشم موثر است

این روانشناس کودک با تاکید بر لزوم رعایت ساعت خواب کامل برای کودکان تصریح کرد: وقتی خواب کودک کمتر از هفت یا هشت ساعت یا نامنظم باشد و این نامنظمی خواب اگر با نخوردن صبحانه هم همراه باشد اولین واکنش آن خشم و پرخاشگری است که از اول صبح خشم و عصبانیت در چنین کودکانی دیده می‌شود و در زمان مدرسه هم این خشم وجود دارد و احتمال درگیری آنها با دیگر دانش‌آموزان وجود دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان با تاکید بر توجه والدین به خواب هشت ساعته کامل برای کودکان گفت: بعد از توجه به خواب کامل حتما باید بچه‌ها را به صبحانه خوردن عادت دهند و مطالعات نشان داده که این امر بر حافظه، تمرکز و یادگیری کودکان تاثیر بسیاری دارد.

عابدی در خصوص الگو بودن والدین برای کودکان گفت: باید والدین دو خصیصه داشته باشند تا بتوانند خشم کودکان را کنترل کنند اول سلامت جسمانی والدین که باید به رخ کودک بکشند که ما والدین سالمی هستیم و والدینی که خودشان شاد، سالم و امیدوار هستند فرزندان آنها هم خشم و پرخاشگری ندارند.

کلمات ناامیدکننده عامل خشم و اضطراب کودکان است

وی با تاکید بر اینکه والدین از حرفهای ناامیدکننده بپرهیزند افزود: والدینی که مرتب از اصطلاحاتی مانند خسته‌ام، پیر شده‌ام و یا والدین بی‌حوصله و بی‌هیجان معمولا خشم و اضطراب را ناخودآگاه به کودکان منتقل می‌کنند.

عابدی با بیان اینکه والدین بعد از توجه به خواب و تغذیه کودک باید شادابی را به فرزند منتقل کنند تصریح کرد: این امر خود باعث کاهش خشم کودک است همچنین والدین باید بر برنامه‌ها، سی‌دی‌ها و بازی‌های کامپیوتری کودکان نظارت داشته باشند تا صحنه‌های خشن و خشونت‌آمیز در آنها نباشد چرا که در رفتار کودکان تاثیر منفی خواهد داشت.

این روانشناس کودک در خصوص رفتار درست والدین در زمان خشم و عصبانیت کودک گفت: والدین باید بدانند وقتی کودکان دچار خشم شده همان لحظه نباید با کودک برخورد یا او را تنبیه کنند که در اصطلاح روانشناسی آمده "وقتی کودکان در حال غرق شدن هستند باید آنها را نجات دهیم نه آموزش شنا!" پس در مواقع پرخاشگری کودک آنها را از آن محیط خارج و با آنها همدلی کنید تا خودش متوجه دلایل رفتار غلط خود بشود.

عابدی در توصیه به والدین برای جلوگیری از خشمگین بزرگ شدن فرزندان اظهار کرد: بهترین کار برای اینکه فرزندان با پرخاشگری بزرگ نشوند حضور والدین در کنار کودک در سال‌های اولیه رشد است و مادرانی که بیشترین وقت را برای کودکان خود از ابتدای تولد تا شش سالگی می گذارند معمولا جای نگرانی برای خشمگین بودن فرزندشان در سال‌های بعد نیست.

این روانشناس تکنیک نوازش درمانی را بهترین داروی جلوگیری از خشم کودک دانست و افزود: والدینی که بچه‌های خود را بسیار در آغوش می‌گیرند و با آنها همدلی می‌کنند بچه‌های آرامی تربیت می‌کنند و اگر همزمان به خواب و تغذیه آنها هم توجه شود دیگر جای نگرانی نیست و قطعا شخصیت با احساس و سالمی تربیت می‌کنند.

اضطراب جدایی را در کودک ایجاد نکنید

عابدی با بیان اینکه والدین به هیچ‌وجه یک فعالیت مورد علاقه کودک قطع نکنند، تصریح کرد: هر موقع خواستید سراغ کودک بروید و تکالیف آنها را یادآوری کنید به آنها فرصت بدهید و انجام تکالیف را در همان لحظه از او نخواهید چرا که معمولا والدین یک فعالیت مورد علاقه کودک مانند تماشای تلویزیون را قطع می‌کنند و یک فعالیت نه چندان دوست داشتنی مانند انجام تکالیف را به او یادآوری می‌کنند که این کار غلط است و در این مواقع مادران به کودکان خود فرصت بدهند و با آنها همدلی کنند.

این روانشناس در خصوص اضطراب جدایی کودکان گفت: برخی کودکان از دوری والدین دچار نگرانی و خشم می‌شوند که این طبیعی است و نباید والدین با استفاده از برخی کلمات نگران‌کننده اضطراب جدایی را در آنها ایجاد کنند و برای کاهش این حس باید با یک روحیه شاد از آنها جدا شوند تا کودک بداند والدین در یک زمان خاصی برمی‌گردد وگرنه کودک دچار نگرانی و خشم می‌شود.

کد خبر 367400

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.