شبکه‌های اجتماعی شما را افسرده نمی‌کند

نتایج بررسی‌های جدید محققان کانادایی ترس عمومی را در مورد تاثیرات مخرب تکنولوژی بر سلامت افراد برطرف می‌کند و نشان می‌دهد استفاده از شبکه‌های مجازی باعث افسردگی افراد نمی‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، امروزه تاثیر منفی رسانه‌های اجتماعی بر سلامت روانی افراد به یک موضوع فراگیر تبدیل شده است. اما آیا این موضوع حقیقت دارد که فعال بودن در این شبکه‌ها زمینه ابتلا به اختلالات روانی نظیر افسردگی را فراهم می‌کند؟

برخی تحقیقات حاکی است که اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی با مشکلات خواب، کاهش عزت نفس و تضعیف سلامت روانی افراد مرتبط است. اما به گفته محققان "دانشگاه براک کانادا" اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی باعث بروز علائم افسردگی نمی‌شود.

در این مطالعات دو گروه از شرکت کنندگان مورد بررسی قرار گرفتند؛ گروه نخست شامل ۵۹۴ نوجوان کلاس ششم، هفتم و هشتم در اونتاریو کانادا و گروه دیگر شامل هزار و ۱۳۲  دانشجوی مقطع کارشناسی بود. گروه نوجوان برای مدت دو سال و گروه دیگر برای مدت شش سال ارزیابی شدند و از شرکت کنندگان در مورد مدت زمان اختصاص روزهای هفته و تعطیلات پایان هفته به شبکه‌های اجتماعی، مدت زمان تلویزیون دیدن، ورزش کردن و انجام تکالیف روزانه آن‌ها سوالاتی شد. همچنین احتمال علائم افسردگی در این افراد نیز بررسی شد.

 یافته‌های جدید در مورد هر دو گروه از شرکت کنندگان نشان داد که استفاده از شبکه‌های اجتماعی باعث بروز علائم افسردگی نمی‌شود. همچنین یافته‌ها حاکی بود که نشانه‌های افسردگی ممکن است در  دختران نوجوان که به منظور بهبود روحیه خود به این شبکه‌ها پناه می‌برند بروز پیدا کند. با توجه به مطالعات جدید محققان کانادایی، استفاده مفرط از شبکه های اجتماعی منجر به افسردگی افراد نمی‌شود و این موضوع ترس عمومی را در مورد تاثیرات مخرب تکنولوژی بر سلامت افراد برطرف می‌کند.

به گفته محققان تفاوت شخصیتی افراد در چگونگی استفاده از شبکه های اجتماعی سلامت روان آن‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد. به عنوان مثال ممکن است برخی افراد از این شبکه‌ها به عنوان ابزاری برای مقایسه کردن خود با دیگران و برخی دیگر برای برقراری ارتباط با دوستان خود استفاده کنند که تاثیر هر یک بر سلامت روان آن‌ها متفاوت است.

کد خبر 367374

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.