انقراض قهوه در جهان بر اثر تغییرات اقلیمی

قهوه محصول طبیعت و در نتیجه به تغییرات آب و هوایی و شرایط زیست محیطی حساس است. به گفته کارشناسان استرالیایی انواع درختهای قهوه در دنیا به دلیل تغییرات آب و هوایی و کاهش وسعت جنگل ها به دلیل قطع بی رویه درختان تا سال ۲۰۸۰ میلادی از بین خواهد رفت.

به گزارش خبرنگار ایمنا ، بر اساس آمارها ۲۲ درصد گیاهان کره زمین در خطر انقراض هستند، در این میان به نظر می رسد درختان قهوه به دلیل حساسیت بیشتر نسبت به شرایط محیطی،  به طور خاص تحت تاثیر و در حال انقراض  قرار گرفته اند؛ انواع گوناگون قهوه بسته به منطقه و شرایطی که در آن رشد می کنند و بر اساس اندازه بذر، عطر و طعم و رنگ متفاوت هستند. به طور کلی چهار نوع بذر قهوه شامل عربیکا، ربوستا، لیبریکا و اکسلسا در جهان تولید می شود؛ عربیکا حدود ۶۰ درصد و ربوستا  ۴۰ درصد قهوه تولیدی جهان را تشکیل می دهند. درخت قهوه عربیکا در مناطق کوهستانی و پربارش  و درخت قهوه ربوستا برعکس عربیکا در مناطق گرمسیر و کم بارش رشد می کند. از نظر محققان بذر این دو نوع قهوه به ویژه  ربوستا دارای ژن های لازم برای گسترش تولید قهوه مقاوم در برابر آفتها و تغییرات اقلیمی هستند.

براساس مطالعات جدید پژوهشگران در جنگل های قاره آفریقا از سیرالئون گرفته تا ماداگاسکار درختان وحشی قهوه در خطر انقراض هستند ؛ از بین  ۱۲۴ گونه قهوه در جهان ، حدود ۷۵ نوع وحشی قهوه بر اثر گرم شدن زمین ، نابودی جنگل ها به دلیل قطع بی رویه درختان ، شیوع بیماری ها و رشد گیاهان مضر در خطر آسیب پذیری و انقراض قرار دارد. حدود ۱۳ نوع  در مرز نابودی کامل ، ۴۰ نوع در حال نابودی و ۲۲ نوع دیگر آسیب پذیر شده اند.

 ربوستا؛ قهوه محبوب برای آینده

 تولید قهوه عربیکا با ارزش تجاری سالانه بیش از  ۱۲ میلیارد یورو بر اثر تغییرات آب و هوایی زمین رو به افول است.  بر اساس پیش بینی کارشناسان، قهوه عربیکا که به عنوان خوش طعم ترین قهوه جهان شناخته می شود تا ۲۰۵۰ میلادی از بین خواهد رفت، به بیان دیگر تولید قهوه در جهان تا سال ۲۰۵۰ حدود ۵۰ درصد کاهش خواهد داشت و تا سال ۲۰۸۰ میلادی انواع آن بر اثر تغییرات اقلیمی به طور کامل منقرض خواهد شد. در همین حال پژهشگران استرالیایی می گویند قهوه ربوستا به دلیل مقاوم بودن به گرما  در برابر تغییرات اقلیمی آسیب پذیری کمتری دارد و بدون شک با کاهش تولید قهوه در جهان و نبود عربیکا ، ربوستا پرمصرف ترین قهوه در آینده خواهد بود. ربوستا عطر کمتر و مزه ای تلخ تر از عربیکا دارد و برای آماده سازی قهوه فوری استفاده می شود.    

 بسیاری  کشورهای صادر کننده قهوه در معرض پیامدهای تغییرات آب و هوایی هستند، بیش از ۱۲۰ میلیون کشاورز در ۷۰ کشور وابسته به کشت و تجارت قهوه در جهان فعالیت می کنند که در صورت نابودی و انقراض قهوه توان تولید را از دست داده و بیکار می شوند که این مسئله پیامدهای ناگوار اجتماعی و اقتصادی بسیاری دنبال دارد. بکار گیری  شیوه های مختلف کشاورزی و یافتن گونه های مقاومتر به شرایط محیطی تا حدودی می تواند جبران کننده افت تولید قهوه در آینده باشد. بسیاری انواع وحشی قهوه دارای ژن هایی هستند که با توجه به تغییرات اقلیمی و امراضی که درختان قهوه را تهدید می کند، می توانند کمک کننده باشند. به هر حال بکارگیری این شیوه ها کمک کننده اما محدود است و بهره گیری از این روش ها در مزارع کوچک قهوه چندان ساده نخواهد بود.

کد خبر 367323

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.