جراحی خارپاشنه توصیه نمی‌شود

یک فوق تخصص درد گفت: جراحی خارپاشنه چندان توصیه نمی‌شود، و بیماران برای جلوگیری از عود بیماری باید تمام موارد اصلاحی را درنظر داشته باشند.

شهرام فیروزی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: دردهای منتشر در کف‌، مچ‌ و انگشتان پا بیشتر در خانم‌های میانسال، افراد با وزن بالا و افراد دارای فعالیت زیاد شایع است.

وی در خصوص علل کلی ایجاد این نوع دردها افزود: بیماری‌های سیستمیک مانند بیماری دیابت، افزایش کلسترول و تری‌گلیسیرید، بیماری‌های رماتیسمی، ضربه‌ها و شکستگی‌های قبلی یا جدید با ایجاد ضایعات مفصلی، انحراف و تغییر شکل مفاصل در درازمدت باعث ایجاد درد می‌شوند.

این فوق تخصص درد با بیان اینکه عارضه بسیار شایع خارپاشنه هم یکی دیگر از دلایل این نوع دردهاست، تصریح کرد: انحرافات یا اشکالات ساختاری کف پا مانند صافی کف پا یا افزایش قوس کف پا در درازمدت باعث دردهای کف پا می‌شوند.

بیماری‌های سیستمی باید درمان شوند

فیروزی در خصوص شیوه تشخیص این بیماری‌ها گفت: برخی بیماری‌های سیستکمیک مانند دیابت با آزمایشات مشخص می‌شود پس از معاینه دقیق یک رادیوگرافی ساده ایکس‌ری از بیمار انجام می‌شود تا ساختارهای مفصلی و استخوانی بیمار بررسی شود و ضایعه را تشخیص دهیم.

وی با اشاره به کمبودهای مینرالی به عنوان یکی از دلایل این نوع دردها گفت: کمبود ویتامین‌ها مانند کلسیم، منیزیم ویتامین D3، B یا E می‌تواند باعث ایجاد دردهای کف پا شوند.

فیروزی در خصوص تفاوت دردهای روماتیسمی با دردهای ناشی از کمبود ویتامین‌ها اظهار کرد: دردهای روماتیسمی با علائم موضعی در محل همراه است که ممکن است تورم و انحراف هم علاوه بر درد وجود داشته باشد که در زمان فعالیت و فشار بر آن نقطه بیشتر می‌شوند اما دردهایی که بر اثر کمبود ویتامین ایجاد می‌شوند تنها دردهای دائمی هستند که با فعالین بدنی تغییری نمی‌کنند.

صافی یا قوس کف پا در زمان نوجوانی باید درمان شود

این فلوشیپ درد با اشاره به عدم تشخیص محل درد توسط بیمار تصریح کرد: ساختمان‌های آناتومیک در کف و مچ پا بسیار نزدیک هم هستند و خود بیمار نمی‌تواند تشخیص دهد که این درد از تاندون، عضله، مفصل یا استخوان است و تنها پزشکان با معاینات خود متوجه محل ضایعه می‌شوند.

فیروزی پیشگیری را بسیار مهم دانست و افزود: باید از پیشرفت اشکالات ساختاری کف پا مانند صافی یا قوس کف پا از زمان کودکی و نوجوانی جلوگیری کنیم تا در زمان میانسالی بیمار را دچار درد و عارضه نکند و در سنین پایین باید تشخیص و درمان برای آنها شود.

وی در خصوص دیگر روش‌های پیشگیری گفت: کاهش وزن یا عدم فعالیت شدید، ایستادن مداوم، فشار بر کف پا با پیاده روی‌های زیاد و فعالیت‌های ورزشی خیلی شدید مانند دویدن یا پریدن بسیار، می‌تواند فشارهای نامناسبی به مفاصل کف پا وارد کند که تمام این موارد را بیمار باید اصلاح کند.

این فوق تخصص درد با تاکید بر لزوم تشخیص دقیق نوع و محل بیماری اظهار کرد: در مورد علل دردهای کف پا به دلیل بیماری سیستمی مانند دیابت، افزایش چربی‌های خون و رماتیسم باید در مرحله اول این بیماری‌ها کنترل شود و در مرحله بعد مشکلات ساختمانی کف و مچ پا را درمان کنیم.

خارپاشنه شایع‌ترین دلیل دردهای کف پاست

وی در خصوص درمان‌ دارویی گفت: درمان‌های دارویی با تجویز داروهای ضد التهاب و مسکن است همچنین باید کمبودهای ویتامینی هم درنظر گرفته و داروهای ترمیم‌کننده و تقویت‌کننده هم تجویز شود و مرحله بعد درمان استفاده از وسایل کمکی است که برای بیمارانی که صافی کف پا دارند، کفی طبی یا برای بیماران دارای افزایش قوس کف پا وسایل اصلاحی قوس کف پا و کفش طبی تجویز می‌شود.

فیروزی تزریقات موضعی را آخرین مرحله درمان دانست و افزود: اگر در معاینات تشخیص تورم و درد شدید داده شود برای رفع درد شدید در آن نقطه تزریق موضعی کورتون درنظر گرفته می‌شود.

این فوق تخصص درد با اشاره به وجود خارپاشنه به عنوان یکی دیگر از دلایل درد کف پا اظهار کرد: استخوان کالکانوس پاشنه تحتانی‌ترین استخوانی است که تمام وزن بدن روی آن قرار می‌گیرد که به مرور زمان در اثر فشارهای نامناسب در این قسمت استخوانی اضافه در محل اتصال عضلات به استخوان رشد می‌کند که به صورت خارپاشنه درمی‌آید.

فیروزی با تاکید بر اینکه تمام علائم درد مربوط به آن استخوان اضافی نیست، تصریح کرد: مجموعه‌ای از علائم باعث ایجاد درد می‌شود که این استخوان اضافه یکی از آنهاست و عضلات کف پا یا شاخه‌های عصبی که از کنار این استخوان رد می‌شود هم از دیگر علل درد هستند که حتی اگر تنها خارپاشنه را تحت عمل جراحی قرار دهیم ممکن است درد چندان تغییری نکند.

وی در خصوص علائم خارپاشنه اظهار کرد: معمولا در خارپاشنه بیمار در طول روز و شب درد ندارد اما صبح بعد از خواب که اولین قدم‌ها را برمی‌دارد درد شدیدی در ناحیه داخلی پاشنه دارد و بعد از یک ساعت به مرور درد کمتر می‌شود و این نوع درد نشان دهنده وجود خارپاشنه دارند.

کفش‌های نامناسب باعث افزایش درد کف‌پاست

فیروزی با بیان اینکه ممکن است با وجود درد و علائم در رادیوگرافی خارپاشنه استخوان اضافه دیده نشود، افزود: این دردها قطعا مربوط به خارپاشنه است و بدین معناست که بیماری شروع شده اما استخوان اضافه هنوز رشد نکرده است.

این فوق تخصص درد کفش‌های نامناسب را عامل افزایش درد دانست و اظهار کرد: کفش‌هایی که کف خیلی سفت دارند و طبی و استاندارد نیستند در ایجاد خارپاشنه بسیار موثرند و باید سعی کرد از کفش‌های مناسب استفاده کرد.

فیروزی اصلاح دلایل ایجاد دردهای کف پا را اولین پله درمان خواند و تصریح کرد: باید افزایش وزن، فعالیت زیاد و ایستادن مداوم را اصلاح کرد در مرحله بعد کفش مناسب دارای کفی سیلیکونی تجویز شود و مرحله بعد درمان دارویی و تزریق موضعی برای بیمار انجام شود.

این فوق تخصص درد با بیان اینکه جراحی خارپاشنه چندان توصیه نمی‌شود، افزود: ممکن است جراحی چندان تاثیر چندانی نداشته باشد و باید برای جلوگیری از عود دوباره بیماری افراد تمام موارد اصلاحی را درنظر داشته باشند تا بیماری عود مجدد نداشته باشد.

کد خبر 367319

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.