۲۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۴
چگونه بر بی اشتهایی غلبه کنم؟

گاهی پیش می‌آید که افراد علی رغم احساس گرسنگی بسیار، میلی به خوردن غذا ندارند ؛ به طول انجامیدن چنین حالتی نمایانگر مشکلی جدی در بدن است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، تمایل نداشتن به خوردن غذا و گاهی داشتن حالت تهوع قبل یا بعد از وعده غذایی نشان دهنده بی اشتهایی است که منجر به حوادث ناگواری در آینده باشد. چرا که دوری از غذا سبب جلوگیری از دریافت بسیاری از مواد مغذی مورد نیاز بدن می‌شود، بنابراین فرد همواره با ضعف و بی حالی، سیستم ایمنی ضعیف و ناراحتی‌های مختلف در نقاط متفاوت بدن مواجه است.

دلایل بروز بی اشتهایی هم می‌تواند جسمی و هم روحی باشد که در هر صورت چنانچه این روند تا بیش از پنج یا هفت روز ادامه پیدا کرد مراجعه به پزشک امری ضروری و محرز است. از جمله مهم‌ترین دلایل بروز این بیماری می‌توان از عفونت‌های گوناگون باکتریایی، ویروسی و قارچی، فشارهای روحی-روانی، استرس، بیماری‌های بسیار جدیتر همچون نارسایی‌های قلبی، کبدی و کلیوی، بیماری‌های روانی همچون اسکیزوفرنی و زوال عقل، اختلالات خود ایمنی و مصرف بعضی داروهای خاص همچون داروهای فشار خون و شیمی درمانی نام برد. 

برای رفع این مشکل در وهله اول لازم است که هر فرد با شناسایی حجم معده خود، میزان غذای مصرفی مورد نیاز در وعده غذایی اش را به دست آورد. پس از آن با افزایش تعداد وعده‌های غذایی و کاهش حجم غذا، معده را کم کم آماده پذیرش غذا کند. در این میان از مصرف مولتی ویتامین‌ها نباید غافل شد. همچنین لازم است در این دوران غذاهایی مصرف شود که فرد می‌داند از قبل مورد علاقه وی بوده و هر چند اکنون میل چندانی به آن‌ها ندارد ولی زمانی خوردن آن‌ها را به هر چیز دیگری ترجیح می‌داده است.

همچنین خوردن آب پرتقال تازه به علاوه کمی نمک، فلفل سیاه و آبلیمو، نوشیدن چای نعناع، مصرف روزی یک فنجان چای بادرنجبویه (مصرف بیش از حد بی اشتهایی را دو چندان می‌کند)، مصرف زنجبیل و همچنین سیر نقش به سزایی در افزایش اشتها دارد. از سوی دیگر به کار بردن شیوه‌های مدیتیشن و آرامش اعصاب، ورزش کردن، تمرین‌های یوگا و حتی یافتن دوستان جدید و رفتن به گردش می‌تواند نقش به سزایی در روند برطرف کردن این مشکل داشته باشد. ولی چنانچه پس از دو تا سه هفته بهبودی حاصل نشد، مراجعه به پزشک در راستای ریشه یابی اساسی مشکل، امری ضروری به حساب می‌آید. چرا که گاهی درمان این مشکل در صورت جدی بودن، نیاز به درمان‌های روانی و تغذیه اجباری دارد.

کد خبر 367316

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.