حکومت سعودی از مشارکت سیاسی شهروندان هراس دارد

اندیشکده اروپایی 'DIIS' در مقاله ای نوشت که درآمدهای بالای نفتی، حکومت سعودی را کاملا از جامعه جدا کرده و به ریاض اجازه می دهد که قرارداد اجتماعی بدون مالیات و با وعده شغل و درآمد را از هراس حاکمان این کشور در مقابل مشارکت سیاسی شهروندان عربستان تجربه کند.

به گزارش ایمنا، در مقاله اندیشکده 'DIIS'اروپا که از سال ۲۰۰۲ (۱۳۸۱) در کپنهاگ تاسیس شد، آمده است: شهروندان عربستانی مشاغل دولتی، یارانه و پول دریافت می کنند و در عوض از خواسته مشارکت سیاسی خود دست می کشند. فرایندی که امروز ما به نام استبداد درعربستان سعودی می شناسیم، به طور قابل توجهی از آنچه که چند سال پیش مطرح بود، تفاوت کرده است.

بر اساس این گزارش، عربستان یک پارادایم انحصاری از خودکامگی را تجربه می کند و سعی دارد این اقتدارگرایی را در مسیر تحول نشان دهد. به صورتی که بهتر است عنوان آن را توسعه و تحول در یک حکومت خودکامه بنامیم.

اندیشکده اروپایی ادامه داد که در پی وقوع قیام های عربی در سال۲۰۱۱ (۱۳۸۹)، قرارداد اجتماعی یکطرفه در عربستان به طور کامل نمایان شد، زمانی که ملک عبدالله ۱۳۰ میلیارد دلار را برای جلوگیری از هرگونه انفجار سیاسی در پادشاهی خود خرج کرد که شامل افزایش امنیت اجتماعی، وام های مسکن، مراقبت های بهداشتی، گسترش موسسه های مذهبی و استخدام کارمندان جدید در وزارت کشور بود. از این رو در عربستان دولت به مرور بسیار اقتدارگرا شده و از تاکتیک ترکیبی چماق و هویج استفاده می کند. در چارچوب چماق نیز تظاهرات منع شده، مخالفان زندانی می شوند و حوزه رسانه های اجتماعی مورد نظارت جدی قرار می گیرد و دولت همچنان اصرار دارد که بخشی از قرارداد اجتماعی خود را با حفظ نظام رفاه نشان دهد.

اندیشکده اروپایی یادآورشد هنگامی که اعتراض‌ها در برخی از کشورهای عربی در بهار ۲۰۱۱ رخ داد، دولت ریاض به شدت با جنبش های مخالف در استان شرقی مقابله و روحانی برجسته نمرباقر النمر را در سال ۲۰۱۶(۱۳۹۵) به اتهام تروریستی اعدام کرد. تظاهرات مسلحانه در الوومیه (زادگاه نمر باقر النمر ) رخ داد که این ناحیه در سال ۲۰۱۷ تحت محاصره نظامی قرار گرفت و طی آن چندین نفر کشته شدند.

اندیشکده اروپایی به فراز و فرود سیاسی و اجتماعی جامعه عربستان اشاره کرد و افزود که در ادامه تحول اقتدارگرا در این کشور زنان در نهایت مجاز به رانندگی و شرکت در کنسرت و ورزش شدند.

بر این اساس، رژیم سعودی، به رغم تلاش هایی که برای آزاد ساختن بخش های خاصی از زندگی اجتماعی و فرهنگی کشور کرده، اما همچنان به طور گسترده ای به سرکوب سیاسی ادامه می دهد و هویج هنوز بر چماق غالب است.

گارد ملی در کنار خدمات محافظتی، در عملیات امنیتی داخلی نیز نقش برجسته ای ایفا کرده است. ساختار فرماندهی آن قبیله ای و جدا از وزارت دفاع است. محمد بن سلمان از طریق آن بسیاری از شاهزادگان را دستگیر کرد. در این کشور آرزوهای جوانان عربستان سعودی افق های کوتاه مدت را نشان می دهد و دولت با بالا بردن حقوق بخش عمومی، استخدام افراد جدید در خدمات امنیتی و راه اندازی یک برنامه مسکن ارزان قیمت به شهروندان حخود گوشزد می کند.

با این حال متعاقب کاهش قیمت نفت از سال ۲۰۱۴ (۱۳۹۳)، این کار به طور فزاینده ای دشوار شده و عربستان سعودی، همانند چندین کشور دیگر از میان کشورهای خلیج فارس، با دریافت وام و یا صدور اوراق قرضه و اقدام های ریاضتی اقتصادی مجبور به جبران کاهش بودجه خود شده است.

منبع:ایرنا

کد خبر 367222

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.