تمرکز بودجه ۹۸ شهر بر مباحث عمرانی، نوید آینده‌ای روشن است

یک کارشناس شهرسازی با خرسندی از این که هدف اصلی در بودجه ٩٨ تقویت مباحث عمرانی است گفت: در سال‌های گذشته به دلیل چالش‌های مالی تمرکز بودجه به سمت پرداخت معوقات بود، اما خوشبختانه در بودجه سال آینده به تقویت مباحث عمرانی پرداخته شده است.

همایون نورایی در گفت گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: زمانی که در برنامه بودجه به مباحث عمرانی اهمیت داده می شود به این معنی است که معوقات و بدهی ها که بخش عمده آن حقوق کارمندان است پرداخت شده و اکنون وقت رشد و ترقی در شهر فرا رسیده است.

وی اضافه کرد: زمانی که برنامه بودجه ٩٨ شهر اصفهان را با برنامه بودجه کشور مقایسه می کنیم در می یابیم که شهرداری اصفهان در اجرای پروژه های عمرانی پیش قدم است و دغدغه آن پیشروی فعالیت های عمرانی است در حالی که سیاست بودجه دولت به سمت مباحث جاری است.

این کارشناس شهرسازی با اشاره به رکود ساخت و ساز در سال های اخیر خاطرنشان کرد: ممکن است در سال آینده نیز در افق کوتاه مدت شاهد رکود باشیم، اما آینده ای امید بخش در انتظارمان است؛ البته از آنجایی که بخش عمده ای از درآمد شهرداری از محل عوارض ساختمانی تامین می شود ممکن است در ابتدا به خاطر رکود ساخت و ساز اهداف بودجه نتواند به درستی تحقق یابد.

نورایی با تاکید بر اینکه مدیریت شهری باید از سمت درآمد ناپایدار به سمت ایجاد فرصتی برای درآمد پایدار حرکت کند تصریح کرد: درآمد حاصل از عوارض ساختمانی ناپایدار است و شهرداری اصفهان باید از درآمدهای ناپایدار به سمت درآمد پایدار حرکت کند در این صورت شاهد گردش مالی در بودجه خواهیم بود.

وی مباحث گردشگری را از مهمترین عوامل تاثیر گذار در ایجاد درآمدهای پایدار دانست و گفت: با وجود پتاسیل های گردشگری فراوانی که در شهر اصفهان موجود است می توان از این فرصت برای افزایش درآمد پایدار استفاده کرد، اصفهان هم از لحاظ طبیعت دارای فضاهایی مانند ناژوان و کوه صفه و هم از نظر تاریخی دارای فضاهایی برای بومگردی است.

این کارشناس شهرسازی با اشاره به نقش مشارکت های بخش خصوصی در افزایش درآمد پایدار برای یک شهر گفت: با مشارکت بخش خصوصی سرمایه به شهر حذب می‌شود و از این راه می توان پروژه های شهری را تکمیل و درآمد پایدار برای شهر ایجاد کرد.

نورایی برقراری نظام کنترل پروژه را در به نتیجه رسیدن پروژه های نیمه تمام موثر دانست و گفت: اگر نظامی ایجاد شود که وظیفه اش رصد و نظارت  مرحله به مرحله در پروژه های شهری باشد می توان پروژه های شهری را تکمیل کرد، به طوری که مهندسی ارزش زیرمجموعه این نظام کنترل قرار گیرد و از این طریق پروژه هایی که دغدغه شهروندان است در راس امور قرار گیرد.

وی با تاکید بر اینکه در شهرهای توسعه یافته در سطوح محلی نیازسنجی و نظرسنجی انجام می شود، خاطرنشان کرد: با نظرسنجی از شهروندان می توان اجرای پروژه ها را اولویت بندی کرد، بنابراین باید این رویکرد در شهر اصفهان تقویت شود؛ تنها راه حل این چالش تصمیم گیری نکردن با نظرات و سلایق شخصی مدیران است زیرا زمانی که نظر شخصی و سلیقه فردی یک مدیر در امور شهری دخیل باشد، زمانی که مدیر تغییر کند؛ چالش هایی به وجود می آید.

کد خبر 367218

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.