توسعه گردشگری از رکود اقتصادی شهرها جلوگیری می‌کند

استاد دانشگاه و پژوهشگر حوزه گردشگری گفت: توسعه گردشگری شهری با ایجاد امکانات و بسترهای مناسب برای فعالیت‌های خدماتی، تنوع اقتصادی می‌تواند در جلوگیری از رکود اقتصادی شهر نقش مهم و قابل توجهی داشته باشد.

محمد حسن خوشخو در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، گردشگری را از پویاترین فعالیت ها در ایجاد تحول‌های اقتصادی و اجتماعی دانست و اظهار کرد: شهرها با دارابودن امکاناتی همچون مراکز مهم اقتصادی، علمی، تفریحی، پزشکی و ... همچون جاذبه‌های طبیعی و میراث فرهنگی به عنوان فضایی جذاب برای گردشگران در نظر گرفته می‌شود؛ بنابراین برای دستیابی به توسعه پایدار گردشگری، شهرها باید از تمام ابعاد مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه نقش گردشگری در توسعه اقتصادی کلانشهرها بی بدیل است، افزود: گردشگری شهری با ایجاد امکانات فرهنگی، مراکز تفریحی، ورزشی، افزایش روابط اجتماعی، مبادلات فرهنگی، تقویت هویت فرهنگی شهر، اصلاح ساختار سنی از ارکان توسعه پایدار شهری محسوب می شود زیرا گردشگری به عنوان یک ‌پدیده اقتصادی- فرهنگی بستر تعامل و تبادل فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی جوامع گوناگون را فراهم می‌کند.

این کارشناس اقتصاد گردشگری افزود: امروزه بخش بزرگی از اوقات فراغت شهروندان در قالب تفریحات شهری شامل موزه‌ها، مراکز فرهنگی، تفریحگاه‌ها، مراکز خرید، سایت‌های تاریخی و.. است و هر روزه نیز تعداد این جاذبه ها افزایش می یابد.

خوشخو خاطر نشان کرد: در صورتی که فعالیت های مناسبی در حوزه توسعه پایدار گردشگری صورت گیرد می‌تواند ضمن آبادانی،‌ عمرانی و پویایی اقتصادی بستر مناسبی برای تعامل فرهنگی و اجتماعی شهروندان ایران در شهرهای مختلف کشور فراهم کند، البته با وجود ظرفیت‌های زیاد حوزه گردشگری شهری هنوز این مهم در کشور از جایگاه مناسبی برخوردار نیست.

خوشخو ادامه داد: توسعه گردشگری با فراهم کردن بستر مناسب برای تبادل اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی بین گردشگر و جامعه میزبان در ساختارهای مختلف عصر پسامدرن جامعه شهری ایران می تواند اهمیت فراوانی داشته باشد.

کد خبر 367189

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.