پیشگیری از ابتلا به بیمار ی های قلبی و عروقی با مصرف قهوه

قهوه، تنها یک نوشیدنی مفید برای تقویت ذهن نیست بلکه از بروز بیماری‌های قلبی-عروقی و ایجاد سخت‌شدگی عروق کرونری نیز پیشگیری می‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، پژوهش محققان دانشگاه سائوپائولو در برزیل نشان می‌دهد که این نوشیدنی نه تنها برای سلامت بدن مضر نیست حتی با تأثیر مثبت بر عملکرد شریان‌های مسدود شده و باز کردن مسیر عبور خون در آن‌ها از بروز آترواسکلروز که یکی از خطرناکترین عوامل بروز بیماری‌های قلبی است نیز جلوگیری می‌کند؛ حال آنکه بیشتر مردم قهوه را تنها به منظور تقویت عملکرد ذهنی خود مصرف می‌کنند. آترواسکلروز ناشی از تجمع پلاکت‌های خون در شریان‌ها است و می‌تواند با انسداد رگ‌ها جریان خون را محدود و منجر به بروز بیماری‌ها و حتی بروز سکته قلبی شود. 

از آنجایی که یکی از بخش‌های تشکیل دهنده پلاکت‌ها، کلسیم است و با توجه به امکان تجمع کلسیم در دیواره رگ‌های کرونری قلب، در این رابطه نیز  بررسی‌هایی انجام شد. محققان دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه سائوپائولو، داده‌های مربوط به چهار هزار و ۴۲۶ فرد تقریبا ۵۰ ساله را در این شهر مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. در این پژوهش از یک پرسشنامه‌ تکرار غذا به منظور تعیین میزان مصرف قهوه در طول یک روز استفاده و نتایج حاصل در سه گروه کمتر از یک فنجان در روز، یک تا سه فنجان در روز و بیش از سه فنجان در روز تقسیم بندی شد. پس از آن تمامی افراد به منظور ارزیابی تولید کلسیم در شریان‌های عروق کرونری قلب تحت سی تی اسکن قرار گرفتند.

 در این بررسی‌ها افرادی که حداقل سه فنجان قهوه در روز مصرف می‌کردند، نسبت به دو گروه دیگر احتمال کمتری برای سخت شدگی عروق کرونری خود در سی تی اسکن نشان دادند. با این وجود محققان دریافتند که این ارتباط بیشتر برای افراد غیرسیگاری و کسانی که در معرض دودهای مضر ناشی از توتون و تنباکو قرار ندارند، وجود دارد. در واقع افراد غیرسیگاری گروه سوم، ۶۳ درصد کمتر از دیگران در خطر سخت شدگی رگ‌های کرونری قرار داشتند؛ ولی افراد سیگاری یا حتی کسانی که سیگار را ترک کرده‌اند از این خاصیت قهوه تقریبا محروم هستند. در این بررسی‌ها نشان داده شد که عواقب ناشی از سیگار کشیدن، مزایای مصرف قهوه را در پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی تقریبا خنثی می‌کند. بنابراین تأثیرات مثبت قهوه تنها در میان افراد غیرسیگاری وجود دارد.

 در نهایت محققان به این نتیجه دست یافتند که مصرف منظم قهوه می‌تواند پیامدهای بالینی برای سلامت قلب داشته باشد و تأثیری بالقوه برای مبارزه در برابر سخت شدگی عروق کرونر و خطر بیماری‌های قلبی در میان افراد غیرسیگاری دارد.

کد خبر 367178

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.