۲۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۶
قلبی قوی با تغذیه‌ای سالم

قلب، عضوی عضلانی در مرکز سینه که وظیفه پمپاژ خون در بدن را بر عهده دارد، مهم‌ترین عضو بدن است و هرگونه آسیب به آن برابر است با زندگی دشوار و طاقت فرسا.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، این عضو حیاتی که در طول یک دقیقه حدود ۷۵ بار به تپش در می‌آید، وظیفه دریافت و ارسال خون را برعهده دارد. خون ارسالی در بدن به گردش درآمده، به همراه خود اکسیژن، گلوکز و سایر مواد غذایی مورد نیاز بدن را حمل می‌کند و کمک مؤثری برای از بین بردن مواد زائدی است که در اثر سوخت و ساز در بدن به وجود آمده‌اند.

این عضو ماهیچه‌ای که از دو دهلیز، دو بطن و چند سرخرگ‌ و سیاهرگ‌ که دارای دریچه‌هایی برای ورود و خروج خون هستند، تشکیل شده است حتی اگر چند ثانیه از کار بیافتد بدن فرد را با مشکلات اساسی مواجه می‌کند. بنابراین آسیب به هر یک از این بخش‌ها می‌تواند زندگی پر از رنج و دردناکی برای فرد آسیب دیده به وجود آورد. لذا حفظ سلامت این عضو اساسی نقش مؤثری در سلامت کلی بدن و رفاه زندگی دارد.

یکی از مهم‌ترین اقدامات برای حفظ سلامت آن نیز داشتن رژیم غذایی متناسب، خصوصا در میان افرادی با سابقه خانوادگی برای بیماری‌های قلبی-عروقی و یا افرادی که در معرض استرس‌های شدید و فشارهای شدید روحی-روانی قرار دارند، امری محرز و ضروری است. چرا که استرس تأثیر عمده‌ای بر افزایش فشار خون و در نتیجه بروز بیماری‌های قلبی دارد. این رژیم غذایی شامل انتخاب مواد غذایی سالم و به دور از چربی‌های مضر و همچنین مصرف بیشتر فیبرهای خوراکی می‌شود.

از طرفی افزودن سبزیجات تازه به برنامه غذایی، مصرف ماهی سالمون به عنوان یک یا دو وعده غذایی در هفته، استفاده از روغن زیتون بکر روی سالاد یا برای پختن سبزیجات، مصرف بادام و گردو، مصرف مرکبات و نوشیدن قهوه در طول شبانه روز نقش بسزایی در جلوگیری از افزایش فشار خون و داشتن قلبی سالم دارد.

البته در کنار مصرف غذاهای مفید، دوری از عصبانیت بیش از حد، پیاده‌روی هر روزه، ترک سیگار، کاهش مصرف نمک تا پایین ترین حد ممکن، کاهش چربی‌های اشباع و خواب کافی نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

کد خبر 367172

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.