سمن‌های بانوان محله در حل مسائل شهری تاثیرگذار هستند

مشاور شهردار اصفهان در امور بانوان و خانواده گفت: زنان هر محله می‌توانند با ایجاد "انجمن زنان محله" در تصمیم‌گیری در مسائل محله خود مشارکت کنند.

فاطمه زارع در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: باید بتوانیم توانمندی‌های بالقوه شهروندان را بالفعل کنیم که زمینه این امر برای آقایان تا حدودی بیشتر بوده و به همین جهت برای بانوان برنامه‌های مختلفی تدوین شد تا مشارکت اجتماعی آنها را افزایش دهیم.

وی با اشاره به درنظر گرفتن جلسات هم‌اندیشی بانوان در مناطق مختلف شهر افزود: در اصفهان ۲۲۰ محله شناسنامه‌دار وجود دارد که در این محلات می‌توانیم آموزش‌های لازم به شهروندان و به ویژه بانوان داشته باشیم.

مشاور  شهردار اصفهان در امور بانوان و خانواده در خصوص هدف برگزاری جلسات هم‌اندیشی تصریح کرد: یکی از مواردی که می‌تواند به توسعه پایدار اقتصادی کمک کند احیای فرهنگ کار در منازل است.

زارع در این خصوص گفت: اگر به زندگی تمام اقشار جامعه در دو دهه قبل برگردیم می‌بینیم که همه در منازل کار می‌کردند و برای زن یا فرزند یا سالمندان کار کردن موضوع غریبی نبود و هر خانه‌ای علاوه بر کارکردهای دیگر خود محل اقتصادی هم بود.

وی با تاکید بر لزوم فرهنگسازی در احیای فرهنگ کار در خانه‌ها گفت: برای این امر کافی است به فرهنگ چند دهه قبل خانواده‌ها برگشت و لازم است این آگاهی را به زنان جامعه بدهیم که توانمندی‌های بسیاری دارند که  در همه زمینه‌ها باعث احساس ارزشمندی بانوان، کمک اقتصادی برای خانواده و تاثیر در روند توسعه خواهد بود.

زارع با بیان اینکه جامعه نیازمند مشارکت اجتماعی بانوان است تصریح کرد: مشارکت اجتماعی تنها به معنای کار بیرون از منزل نیست و زنان می‌توانند در کنار خانواده خود در حوزه‌های مختلفی در منزل فعالیت کنند.

مشاور شهردار اصفهان در امور بانوان تشکیل سمن‌های بانوان را ارزشمند دانست و افزود: سمن‌ها، سازمان‌های مردم‌نهاد اجتماعی هستند که می‌توانند در حوزه‌های مختلفی فعالیت کنند و زنان هر محله می‌توانند با ایجاد انجمن زنان محله در تصمیم‌گیری در مسائل محله خود مشارکت کنند.

وی با تاکید بر اینکه دموکراسی به معنای مشارکت است اظهار کرد: همچنانکه بحث شوراها در قانون آمده به موضوع "سازمان‌های مردم‌نهاد" هم در قانون اشاره شده و انجمن‌های زنانه در محلات شهر راهکار خوبی برای حضور بیشتر بانوان در جامعه است.

زارع با تاکید بر لزوم آموزش زنان در موضوع انجمن‌ها گفت: باید چگونگی تشکیل انجمن‌ها را به زنان آموزش دهیم تا در عرصه‌های مختلف با حضور خود به توسعه بیشتر کمک کنند چرا که در هر جایی که زنان بوده‌اند آن حرکت‌ها رو به مسیر رشد رفته است.

وی با بیان اینکه مشارکت زنان و مردان در تصویب قوانین لازم است افزود: تا زمانی که همراهی زنان با مردان نباشد قوانین ناقص خواهد بود چرا که نگاه زنان به موضوعات جامعه نگاهی تکمیل‌کننده است.

زارع با تاکید بر اینکه زنان به دنبال هیچ امتیاز و سهمی نیستند اظهار کرد: زنان و مردان دو بال توسعه هستند و تا وقتی به این دو قشر به طور هماهنگ توجه نشود دستیابی به توسعه بسیار مشکل خواهد بود.

مشاور شهردار اصفهان در امور بانوان و خانواده گفت: تجربه نشان داده که بدون حضور زنان در مواقع تصمیم‌گیری، تصمیمات کاملی گرفته نشده و بعد از تصویب بعضا شاهد اشکالاتی بوده‌ایم که بهتر بود در زمان تصمیم گیری زنان هم حضور داشتند.

کد خبر 367170

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.