وزارت بهداشت: آنفلوآنزای خوکی در ایران نداریم

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: سه نوع ویروس آنفلوآنزای فصلی در فصل سرما در همه جهان شایع می‌شوند که نوع H1N1 آن به اصطلاح به آنفلوآنزای خوکی معروف است و در حال حاضر این نوع از آنفلوآنزا در ایران وجود ندارد.

به گزارش ایمنا به نقل وبدا، محمد مهدی گویا اظهار کرد: دو نوع دیگر آنفلوآنزا شامل H3N2 و نوع B هستند که هر سه نوع این ویروس‌ها می‌توانند منجر به همه گیری آنفلوآنزای فصلی شوند و در همه کشورهای جهان نیز وجود دارد.

وی ادامه داد: شدت بیماری‌زایی هر سه این ویروس‌ها مشابه است، اما آنفلوآنزایH1N1 کمی نسبت به دو نوع دیگر شدیدتر است.

گویا ادامه داد: وقوع این نوع از آنفلوآنزا به هیچ وجه غیر معمول نیست و هر ساله تکرار می‌شود. در فصل سرما ممکن است یک یا دو یا هر سه این ویروس‌ها باعث ایجاد همه گیری در انسان شود.

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت بیان کرد: در سال جاری در ایران ویروس آنفلوآنزای شایع، نوع H3N2 بوده و اکثر موارد ابتلا به آنفلوآنزا در کشور را تشکیل داده است. سال جاری بر خلاف صحبت‌های مطرح شده، از نظر آنفلوآنزا نسبت به سال گذشته تاکنون سال آرامتری داشتیم و شدت بیماری‌زایی این بیماری قدری کمتر بوده، هر چند در بعضی از کشورها نوع H1N1 این بیماری شایع بود و این موضوع غیرمعمولی نیست.

وی اظهار کرد: آزمایشگاه ملی آنفلوآنزای کشور و ۱۳ آزمایشگاه منطقه‌ای کشوری نیز به صورت شبانه روزی و هفت روز هفته مسیر این ویروس را در کل کشور رصد کرده و اطلاعات آن به صورت هفتگی در اختیار مسئولان و صاحبنظران این امر قرار می گیرد.

گویا گفت: امسال تاکنون هیچ اتفاق خاصی در کشور در رابطه با روند این بیماری که جای نگرانی داشته باشد رخ نداده است. هر چند تا پایان فصل سرما حدود دو ماه دیگر باقیمانده و در این مدت ممکن است شاهد موج دیگری از آنفلوآنزا باشیم و این امر قابل پیش بینی نیست. به هر حال تمام تمهیدات لازم برای مواجهه با همه گیری آنفلوآنزا از ابتدای فصل سرما تاکنون اندیشیده شده است.

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت پیش از این نیز به ایرنا گفته بود: درباره آنفلوآنزا نمی‌توان گفت که قابل کنترل است، بلکه باید بگوییم قابل تخفیف است. یعنی اگر مردم رعایت کنند و در برخورد با بیمار مبتلا به آنفلوآنزا مراقب باشند و کسی که به این بیماری مبتلا است با سرفه، عطسه، دست دادن و غیره، بیماری خود را به دیگران منتقل نکند، می‌توان آن را خفیف‌تر کرد.

وی اضافه کرد: همچنین کسانی که ممکن است در معرض انواع آنفلوآنزا باشند باید در اوایل فصل پاییز واکسن تزریق کنند. مجموعه این موارد می‌تواند منجر به خفیف‌تر شدن موارد آنفلوآنزا در جامعه شود، اما هیچ وقت نمی‌توان گفت که آنفلوآنزا از بین می‌رود و به هر حال عده‌ای به این بیماری مبتلا می‌شوند. مهم این است که موارد ابتلا به بیماری آنفلوآنزا، موارد بستری در بیمارستان و موارد مرگ ناشی از آن کاهش پیدا کند. زیرا نمی‌توان اقدامی انجام داد که آنفلوآنزا اصلا وارد کشور نشود.

کد خبر 367169

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.