بخشی از درآمد فروش زمین در روستاها به دهیاری‌ها تعلق گیرد

نماینده شورای روستایی شاهین‌شهر و گزوبرخوار در شورای استان اصفهان گفت: اگر بنیاد مسکن تنها ۳۰ درصد از درآمد فروش زمین در روستاها را به دهیاری‌ها بدهد قطعا کار بیشتری در روستاها انجام می‌شود.

محمد امیری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: موضوع تفکیک اختیار به طور جدی مورد انتقاد ماست کجا یک روستایی که ۱۵۰ کیلومتر با استان فاصله دارد باید تغییر کاربری یک کوچه‌اش در استان رسیدگی شود.

وی با تاکید بر لزوم تفویض اختیار به شهرستان‌ها افزود: بنیاد مسکن می‌تواند برخی امور را به شهرستان‌ها واگذار کند و کجا یک کشور است که برای تغییر کاربری زمین‌های یک بخش در جای دیگری تصمیم‌گیری شود و یک روستایی چرا باید برای این موضوع متحمل هزینه وقت و رفت‌وآمدهای مکرر شود.

نماینده شورای روستایی شاهین‌شهر و گزوبرخوار با اشاره به اینکه نسخه‌پیچی برای همه روستاها نباید به یک شکل باشد تصریح کرد: شرایط روستایی که در پنج کیلومتری استان است با روستایی که ۴۰۰ کیلومتر با مرکز استان فاصله دارد کاملا متفاوت است پس چرا باید همه روستاها از یک الگو تبعیت کنند؟! حتی یک پزشک هم برای بیمارانش یک نسخه مشابه نمی‌پیچد.

امیری با بیان اینکه بزرگترین مشکل روستاها نسخه‌پیچی مشابه است افزود: در مرکز استان یا روستاهایی که در کنار شهر واقع شده‌اند، هزینه تفکیک‌ها و تغییر کاربری‌ها به دلیل ارزش بالای زمین صرفه اقتصادی دارد اما در روستاهایی که سرانه زمین آنها چندان قیمتی ندارد باید حق سرانه زمین و تغییر کاربری‌ها در این روستاها متفاوت باشد.

نماینده شورای روستایی شاهین‌شهر و گزوبرخوار با تاکید بر لزوم تشویق روستاییان برای ساخت‌وساز تصریح کرد: باید حمایت بیشتری از ساخت‌وساز در روستاها شود چرا که هزینه آن در روستاها به دلیل هزینه زیاد حمل‌ونقل بسیار بالاست و بهتر است در چنین شرایطی زمین رایگان در اختیار روستاییان قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه ساخت‌وساز در روستاهای با موقعیت خوب ارزش افزوده دارد اظهار کرد: برخی روستاها به مرکز استان نزدیک هستند و ساخت‌وساز در آنها ارزش دارد اما در بسیاری روستاها اینطور نیست و باید تفاوت‌هایی قائل شویم.

نماینده شورای روستایی شاهین‌شهر و گزوبرخوار با اشاره به لزوم مشخص شدن درآمد بنیاد مسکن از فروش زمین گفت: در روستایی که بنیاد مسکن ۱۰۰ تا ۱۵۰ پلاک زمین فروخته و درآمد خوبی از این راه به دست آورده چرا باید برای بازنگری طرح هادی معطل ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومان باشد؟! این مشکل قطعا از نبود شفافیت در بنیاد مسکن است.

وی با پیشنهاد اینکه بخشی از درآمد بنیاد مسکن به دهیاری‌ها تعلق بگیرد افزود: اگر بنیاد مسکن ۳۰ درصد از درآمد فروش زمین در روستاها را به دهیاری و شورای روستا بدهد قطعا کار بیشتری انجام می‌شود.

امیری با اشاره به زمان‌بر بودن تصویب طرح‌های هادی تصریح کرد: بهتر است در زمان تصویب این طرح حداقل مدیران کل استانی که اطلاعاتی از روستاها ندارند مدیر شهرستانی خود را به جلسه دعوت کنند تا بدون نظر شهرستان طرح‌ها تصویب نشود چرا که برخی مدیران استانی به موضوعات شهرستانی اشراف کامل ندارند و طرح‌های هادی با مشکلات بسیاری تصویب می‌شود.

کد خبر 367166

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.