تاریخ انقلاب زیر سقف یک مسجد!

در کوچه پس کوچه های محله علیقلی آقا زیر سقف یک مسجد مجموعه‌ای از عکس‌ها، کتاب‌ها، مقالات، وصیت نامه شهدا و اسناد تاریخی مرتبط با دوران قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ایران و پس از آن تا سال‌های اخیر را در معرض تماشای بازدیدکنندگان قرار داده شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، همزمان با ایام دهه فجر انقلاب اسلامی و برپایی ویژه برنامه‌های این ایام، نمایشگاهی از آثار عکس و مستندات تاریخی با عنوان «انتظار و تاریخ عصر ما» از سوی حمام موزه علیقلی آقا وابسته به سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان در حال برگزاری است. این نمایشگاه که در یکی از حجره‌های مسجد تاریخی و باصفای علیقلی آقا در محله‌ای به همین نام در خیابان آیت الله بیدآبادی برپا شده است.

این نمایشگاه که توسط «سیدحسن نوربخش» از فعالان انقلابی اصفهان ارائه شده، منبعی موثق و مستند برای علاقمندان و یا پژوهشگرانی است که می‌خواهند از جزئیات رویدادهای دوران پیش از انقلاب در اصفهان باخبر شده و شخصیت‌های برجسته انقلابی این شهر را بشناسند. سید حسن نوربخش که تمامی خاطرات آن سالها را در ذهن دارد، در نمایشگاه حضور دارد و درباره تک تک کتابها و عکس‌ها توضیحات مفصلی را برای بازدیدکننده‌ها بیان می‌کند. او می‌گوید: در زمان شاه، صاحب یک انتشاراتی در چهارسوق اصفهان بودم و اعلامیه‌ها و نوارهای سخنرانی امام خمینی (ره) را منتشر می‌کردم. بعد از انقلاب دفتر انتشاراتی‌ام به کانون انتشارات مذهبی نوربخش تغییر نام داد و از چارسوق به چهارباغ منتقل شد. درحال حاضر هم کانون انتشاراتی نوین را در پاساژ چهارسو اداره می‌کنم.

او چهار جلد کتابی را که بعد از پیروزی انقلاب تألیف کرده نشان می‌دهد و می‌گوید: بعد از انقلاب نیاز بود تا اسناد زیادی که در آن دوران وجود داشت در مجموعه‌ای گردآوری شود. افراد و شخصیت‌های بزرگ انقلابی اصفهان یک به یک از دنیا می‌رفتند، بدون اینکه نامشان در جایی ثبت شده باشد. به همین دلیل دست به کار شدم و در سال ۶۰ جلد اول این مجموعه را با محوریت رویدادهای مرتبط با انقلاب در اصفهان به صورت هر ۴۰ روز یکبار منتشر کردم. یکی دوسال بعد کتاب دیگری با محوریت رویدادهای انقلاب به صورت هر یک هفته یکبار منتشر شد و بعد هم کتاب سوم با محوریت روزشمار انقلاب. جلد چهارم هم به دوران پیروزی انقلاب تا زمان ارتحال حضرت امام اختصاص دارد.

حسن نوربخش به مجموعه دیگری از کتابها اشاره کرده و می‌گوید: بعد از آن در برابر شخصیت‌های انقلابی برجسته اصفهان احساس وظیفه کرده و به ترتیب حروف الفبا مجموعه‌هایی را درباره آنها گردآوری کردم. تا کنون درباره حجت الاسلام حاج شیخ عباسعلی اسلامی، احمدی خمینی شهری، آیت اله بهبهانی، عباسعلی برهانی، مرحوم پرورش، زاهد صادق و آیت الله زند کرمانی مجموعه‌هایی ارائه شده است.

این فعال روزهای انقلاب که هنوز هم خودش را پایبند به انقلاب و اصول انقلابی می‌داند می‌گوید: ۴۰ سال است که همزمان با ایام دهه فجر این نمایشگاه را در یکی از مساجد شهر برگزار و این اسناد معتبر و ارزشمند را ارائه می‌کنم.

او تاکید می‌کند: انقلاب اسلامی بزرگترین رویداد قرن بود و نباید نسبت به ثبت و ضبط اسناد مربوط به آن بی توجه بود. چه افراد مهم و اثرگذاری که در این شهر برای انقلاب از جان و مال و فرزندان خود گذشتند و امروز اگر این اسناد نباشد کسی نشانی از آنها ندارد.

او ادامه می‌دهد: روز گذشته جمعی از نوجوانان و جوانان برای بازدید از این نمایشگاه آمده بودند. دور هم نشسته و صحبت می‌کردیم. از آنها پرسیدم کدامیک از شما می‌داند که نام دهه فجر را چه کسی بر روی ایام پیروزی انقلاب گذاشت؟ هیچ کدام نمی‌دانستند. گفتم این نام را مرحوم آیت الله طالقانی در روزی که حضرت امام به ایران وارد شدند و همه ما برای استقبال از ایشان به فرودگاه رفته بودیم در بیانیه‌ای اعلام کردند.

نوربخش تاکید می‌کند: جوان‌ها باید انقلاب را به صورت مستند از لابلای همین اسناد و کتابها و عکس‌ها بشناسند و به یاد داشته باشند که چه خون‌هایی برای پیروزی انقلاب بر زمین ریخته شد و این پیروزی به راحتی به دست نیامد.

سیدحسن نوربخش در پایان حرف‌هایش می‌خواهد بنویسیم مسئولان به فکر راه اندازی مرکزی برای حفاظت از این اسناد باشند. می‌گوید: این نمایشگاه را سال اول پیروزی انقلاب در مسجد چهارسوق اصفهان برگزار کردم. آیت الله زاهد در آن زمان امامت مسجد را بر عهده داشت. حالا سالها از آن دوران گذشته و هنوز این اسناد و مستندات در جایی که باید قرار ندارند.

نمایشگاه عکس و مستندات تاریخی «انتظار و تاریخ عصر ما» تا پایان ایام دهه فجر انقلاب اسلامی در مسجد علیقلی آقا پذیرای بازدیدکنندگان است.

کد خبر 367034

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.