پرداخت پول نقد بدترین شکل حمایت از طبقات پایین جامعه است

رییس دانشکده اقتصاد دانشگاه اصفهان با بیان اینکه پرداخت پول نقد بدترین شکل حمایت از طبقات پایین جامعه است، گفت: این اقدام می‌تواند منجر به از بین رفتن سرمایه‌گذاری هر چند اندک در کشور شود، شاید افرادی نیز علاقه‌مند این اقدام باشند اما چنین اقدامی شدیدا به اقتصاد صدمه می‌زند.

سعید صمدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا درباره پرداخت یارانه ۹۰۰ هزار تومانی اظهار کرد: گفتن شعارهای پوپولیستی می تواند جالب باشد اما هر کسی که به الفبای اقتصاد واقف باشد باید بتواند مزایا و معایبش را بررسی کند.

وی ادامه داد: کسانی که چنین شعارهایی می‌دهند، می خواهند مسیر اقتصاد را با شعارهای پوپولیستی منحرف کنند.

 صمدی به تحلیل عواقب چنین اقدامی پرداخت و گفت: چنین اقدامی به شدت تورم‌زا است و گسترش گداپروری را به دنبال داشته و توجیه اقتصادی ندارد. اگر قرار باشد این مبالغ به قشر ضعیف داده شود باید از روش‌های حمایتی دیگر همچون آموزش یا بهداشت و درمان رایگان این طبقه استفاده کرد.

عضو هیئت علمی اقتصاد دانشگاه اصفهان گفت: اگر منبعی برای تامین چنین مبالغی داریم بهتر است صرف بودجه های عمرانی، انجام طرح‌های عمرانی جدید یا تکمیل طرح‌های نیمه کاره شود. در صورتی که چنین مبلغی به عنوان یارانه پرداخت شود صرف مصارف شخصی خانوار خواهد شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره واگذاری پرداخت یارانه‌ها به استانداران اظهار کرد: این موضوع عملا شانه خالی کردن دولت از وظیفه خود است. دولت می تواند گردش مالی یک شخص را رصد کند تشخیص دهد که یک شهروند چند بار سفر خارج کشور رفته است و تشخیص دهد که فرد چه حدود ثروتی دارد.

صمدی افزود: استانداران شاید دسترسی به چنین اطلاعاتی نداشته باشند مگر اینکه دولت چنین اطلاعاتی را در اختیار آنها قرار دهد و آن ها فقط جنبه اجرایی را بر عهده داشته باشند که در این صورت دولت فقط می خواهد کمی بار مسئولیتش را سبک‌تر کند.

وی درباره امکان کاهش حجم پرداختی یارانهها با اجرایی شدن این طرح گفت: هدف از واگذاری پرداخت یارانه‌ها به استانداران همین بود اما مسیر را داریم اشتباه می رویم. ظاهرا اکنون به حدود ۹۰ درصد جامعه یارانه داده می شود، اگر این مبلغ را به ۳۰ یا۴۰ درصد از جامعه و به قشر خاصی پرداخت می کردیم، می توانستیم بودجه های عمرانی را تقویت کنیم و یک مقدار شرایط رکود و بحران  بیکاری را بهبود ببخشیم.

کد خبر 366975

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.