احتمال طغیان ملخ ها به خوزستان تا رهایی توله پلنگ از چنگال سگ‌های گله

ابراز امیدواری روحانی و لاریجانی برای رسیدگی عادلانه به اتهامات فعالان محیط زیست؛ آماده شدن سه یوزپلنگ برای تولید مثل؛ ثبت جهانی تالاب زریوار را در بسته خبری زیست محیطی ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا ، رحیم عبدالکریمی رییس اداره حفاظت محیط زیست بوکان از احیای تالاب قره گل این شهرستان خبرداد و گفت: بارش‌های خوب پاییزی و تداوم آن در فصل زمستان در سطح این شهرستان موجب احیا و آبگیری مجدد تالاب قره گل این شهرستان شده است.

وی، سیلابی شدن سیمینه رود را در احیای دوباره تالاب مؤثر دانست و افزود: احیای مجدد این تالاب موجب ورود انواع پرندگان مهاجر و بومی طی روزهای اخیر به این تالاب شده است.

عبدالکریمی با اشاره به اینکه  تالاب فصلی قره گل با مساحت ۳۰۰ هکتار مساحت، در حاشیه محور مهاباد - بوکان واقع شده است. ادامه داد: این تالاب در فصول گرم سال خشک شده و هر ساله با پر آب شدن رودخانه سیمینه رود دوباره آبگیری می‌شود و با احیای این تالاب فصلی در حال حاضر شاهد ورود پرندگانی مانند غازخاکستری، پلیکان، فلامینگو، چنگر، مرغابی کله سبز، کاکایی صورتی و خاکستری و پرستوی دریایی به این تالاب هستیم.

وی گفت: علاوه بر پرندگان آبزی، پرندگان کنارآبزی نیز از جمله حواصیل خاکستری و سفید نیز وارد این تالاب شده‌اند که این امر باعث خوشحالی مردم منطقه و کشاورزان شده است.

شمار پرندگان شناسایی شده در چهارمحال و بختیاری به ۲۵۵ رسید

۶ گونه پرنده جدید به گونه های پرنده شناسایی شده در چهارمحال بختیاری افزوده شده است . این گونه ها به نام های بلبل خرما، توکای بزرگ، سهره زرد، صعوه ابرو سفید، دم سرخ پشت بلوطی و چکاوک درختی هستند.

استان چهارمحال و بختیاری دارای ۸ منطقه تحت مدیریت حفاظت محیط زیست شامل: یک اثر طبیعی ملی، یک پارک ملی، یک پناهگاه حیاط وحش و پنج منطقه حفاظت شده است.

شورای عالی امنیت ملی فعالیت متهمان محیط زیستی را مصداق جاسوسی تشخیص نداد

شامگاه یکشنبه محمود صادقی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در صفحه توییتر خود نوشت : بنابر اطلاع رسیده شورای عالی امنیت ملی نیز پس از بررسی کارشناسی پرونده متهمان محیط زیستی، فعالیت متهمان را مصداق جاسوسی تشخیص نداده است.

چهار راس گورخر به سایت تنگ حنای مهریز منتقل شد

مدیر کل حفاظت محیط زیست یزد گفت: در نخستین مرحله از ساماندهی مراکز تکثیر و پرورش گورخر در استان، چهار راس گورخر (با ترکیب جنسی یک راس نر و سه راس ماده) به سایت نیمه محصور تنگ حنا در مهریز منتقل شد.

نیره پور ملایی افزود: این تعداد گورخر در سایت تکثیر گورآب مهریز واقع در منطقه حفاظت شده کالمند بهادران تکثیر شده بودند، این سایت، شرایط کاملا محصوری دارد و گورها به صورت captive (اسارت) در شرایط کاملا مدیریت شده تکثیر می شوند.

به گفته وی سایت نیمه محصور تنگ حنا که این گورها در چند مرحله به آن منتقل شدند به گونه ایست که ۲ ضلع موازی سایت به وسیله فنس و ۲ ضلع موازی دیگر به وسیله کوه محصور شده است.

وی اظهار داشت: به عبارتی گورها از شرایط captive (اسارت) به شرایط semi-captive (نیمه اسارت) منتقل می شوند تا زنجیره معرفی گونه به طبیعت به تدریج تکمیل شده و گورها آمادگی لازم برای زندگی در طبیعت را پیدا کنند.

زریبار ثبت جهانی شد

تالاب زریوار واقع در شهرستان مریوان استان کردستان، نگین غرب کشور ، ۱۳ بهمن ماه همزمان با روز جهانی تالاب ها بعنوان بیست و پنجمین تالاب ایران در کنوانسیون رامسر (۱۹۷۱) ثبت جهانی شد.

۸ تالاب ایران در وضعیت بحرانی هستند

مسعود تجریشی معاون سازمان حفاظت محیط زیست  با بیان اینکه ورودی تمام تالابهای کشور در سال گذشته به دلیل کمبود بارشها به صفر رسیده است،اظهار کرد:  حدود ۲۴ تالاب در کشور وجود دارد که هیچ کدام در شرایط مناسبی قرار ندارند و دریاچه ارومیه تنها تالابی است که در ۳ سال اخیر شرایطش بدتر نشده است.

وی با اشاره به اینکه ۸ تالاب کشور از سال ۱۹۹۹ تاکنون سطحی از آب مناسب را در داخل خود نداشته است، افزود: در سال‌هایی که با کمبود آب رو به رو می‌شویم به منابع آب‌های زیر زمینی فشار می‌آوریم که همین موضوع موجب می‌شود فشار بر طبیعت افزایش یابد.

تجریشی گفت: با توجه به این که تمام تالاب‌های کشور در پایاب حوضه آبریز هستند، برداشت آب از بالادست توسط هر حوزه‌ای صورت می‌گیرد و همین باعث می‌شود آبی به پایین وارد نشود.

وی ادامه داد: با سد سازی‌هایی که در بالادست تالاب‌ها انجام شده کاری کردیم که هیچ آبی به پایین دست که همان تالاب است وارد نشود و همین موضوع موجب نابودی پوشش گیاهی می‌شود.

آماده کردن سه یوزپلنگ پارک پردیسان برای تولید مثل

مجید خرازیان مقدم مدیر کل دفتر حیات وحش و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به انجام معاینات یوزپلنگ‌های در اسارت پارک پردیسان از سوی متخصصان آلمانی از آماده کردن سه یوزپلنگ پارک پردیسان برای تولید مثل خبر داد . گفت: بر اساس نتیجه معاینات مشخص شد که وضعیت سلامت جسمانی یوزها برای تولید مثل  نسبت به گذشته بهتر شده است.

وی ادامه داد: وضعیت دلبر یوزپلنگ ماده که سه سال پیش سقط جنین داشت و از نظر جسمانی ضعیف بود بهتر شده و هم اکنون در سلامتی کامل به سر می‌برد و "ایران"  یوز پلنگ ماده تازه بالغ شده ای است که طبق معاینات انجام شده نشان می دهد که تخمدان‌های آن نیز فعال شده است؛ با توجه به اینکه دلبر بالغ و آمادگی لازم را دارد میزان هورمون‌های لازم در بدن آن کاشته شد..

خرازیان مقدم تاکید کرد: استفاده از شیوه تولید مثل طبیعی در اولویت برنامه‌های سازمان محیط زیست برای تکثیر یوزپلنگ‌ها است، اما دلبر به دلیل سقط جنین دیگر نمی‌تواند به روش طبیعی تولید مثل کند بر همین اساس به روش لقاح مصنوعی تولیدمثل این یوزپلنگ ماده  انجام می شود.

ابراز امیدواری روحانی و لاریجانی برای رسیدگی عادلانه به اتهامات فعالان محیط زیست

محمد رضا تابش رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شواری اسلامی از ابراز امیدواری رئیس جمهور و رئیس مجلس برای رسیدگی به پرونده فعالان محیط زیست در فضای عادلانه و منصفانه خبر داد.

وی با اشاره درخواستهای خانواده های فعالان محیط زیست برای ملاقات با رییس مجلس افزود: این درخواست مورد موافقت قرار گرفته و مامنتظریم زمان ملاقات تعیین شود، در خلال جلسه بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی بهداشت جمعی از نمایندگان در مواجهه با رئیس جمهور و متعاقب آن گفت‌وگو با رئیس مجلس درباره اتهاماتی که متوجه فعالان محیط زیست است و دادگاه آنها هم در حال برگزاری است درخواست‌هایی را مطرح کردند.

نایب رئیس فراکسیون امید مجلس ادامه داد: ما با رئیس جمهور و رئیس مجلس صبحت کردیم و گفتیم با توجه به اتهامات وارد شده به فعالان محیط زیست، فضای رسانه‌ای و حساسیت این پرونده، حساسیت مردم، سمن‌های زیست محیطی، فعالین حقوق بشری و مجامع بین المللی درخواست داریم که برگزاری دادگاه این افراد منطبق با قواعد حقوقی و با رعایت کامل موازین حقوقی باشد و آنها حق انتخاب وکیل مورد نظر خود را داشته باشند.

وی در پایان گفت: آقایان روحانی و لاریجانی نیز ابراز امیدواری کردند که رسیدگی به اتهامات این افراد در فضای عادلانه و منصفانه صورت گیرد.

حال عجیب تالاب هورالعظیم ...

مسعود تجریشی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: با توجه به اینکه تالاب هورالعظیم در انتهای رود دجله و فرات قرار گرفته است، اما بخش ایرانی آن پُر آب است اما بخش عراقی آن به دلیل عمق زیاد با مشکل رو به رو است. .وی افزود: علت گرد و غبار جنوب کشور در ماه‌های اخیر، آتش سوزی بود که به صورت طبیعی یا انسانی اتفاق افتاده بود

تجریشی با بیان اینکه موضوع گرد و غبار و محیط زیست یکی از دغدغه های کشور است، اظهار کرد: بر همین اساس از وزرای کشورهای ترکیه و عراق برای پاسخ دهی به ایران دعوت شده است.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: بین بخش ایرانی و عراقی تالاب هورالعظیم کانالی وجود دارد که اگر این کانال بازگشایی شود، تمام آب موجود در تالاب به بخش عراقی می‌رود.

وی با بیان اینکه آب تالاب هورالعظیم را نمی توان به نقاط دیگر انتقال داد، افزود: با بازگشایی کانال تالاب هورالعظیم، آب موجود در بخش ایرانی به سمت عراقی سر ریزد می‌شود و همین موجب خالی و خشک شدن تالاب خواهد شد.

افزایش ۳۸۶ کیلومتری وسعت دریاچه ارومیه

فرهاد سرخوش مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی با بیان اینکه  حجم آب دریاچه ارومیه ۶۷۰ میلیون مترمکعب افزایش یافته است، گفت: تراز فعلی دریاچه ارومیه ۱۲۷۰.۷۱ است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۳ سانتی متر افزایش داشته است.

وی با اشاره به اینکه وسعت فعلی دریاچه ارومیه ۲۲۴۲ کیلومتر مربع است، افزود: وسعت دریاچه ارومیه در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۳۸۶ کیلومتر مربع افزایش داشته است.

سرخوش با بیان اینکه حجم آب فعلی موجود در دریاچه ارومیه یک میلیارد و ۹۲۰ میلیون مترمکعب است، تصریح کرد: حجم آب دریاچه ارومیه سال گذشته یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون متر مکعب بود که نسبت به سال گذشته ۶۷۰ میلیون مترمکعب افزایش یافته است.

رهایی توله پلنگ از چنگال سگ‌های گله

امیر عبدوس مدیرکل محیط زیست گلستان گفت: یک قلاده توله پلنگ که بر اثر حمله سگ‌های گله به بالای یک درخت پناه برده بود، با حضور به موقع نیروهای یگان حفاظت محیط زیست گرگان از چنگال سگ‌ها رهاسازی شد.

وی افزود: با تماس تلفنی مردم محلی با نیروهای یگان حفاظت محیط زیست شهرستان گرگان مبنی بر گرفتار شدن یک قلاده پلنگ در یکی از روستاهای حاشیه غربی گرگان، توسط سگ‌های گله و پناه بردن این توله پلنگ بر روی درخت، نیروهای یگان حفاظت محیط زیست بلافاصله به محل مورد نظر اعزام شدند.

عبدوس گفت: مأموران محیط زیست بلافاصله بعد از مشاهده یک قلاده توله پلنگ که بر اثر حمله سگ‌های گله به بالای یک درخت پناه برده بود، نسبت به انتقال سگ‌های گله و ایجاد امنیت در منطقه اقدام و زمینه را برای رهاسازی این توله پلنگ آماده کردند و توله پلنگ پس از چند دقیقه از درخت پایین آمده به سوی جنگل هدایت شد.

احتمال طغیان ملخ های افریقایی در خوزستان

کیخسرو چنگلوایی رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با اشاره به دیده شدن گونه‌ای از ملخ در استان گفت: تا کنون در چهار شهرستان استان این ملخ‌ها به صورت انفرادی دیده شده‌اند اما در حال حاضر جای نگرانی برای استان نیست

وی با اشاره به مشاهده گونه ای از ملخ دریایی در خوزستان ادامه داد: خاستگاه ملخ صحرایی یا ملخ دریایی در کشورهای آفریقایی مانند مراکش، سودان و کشورهای حاشیه خلیج فارس مانند عربستان است.

]چنگلوانی افزود: امسال در کشورهای حاشیه خلیج فارس و به خصوص کشور عربستان اقدام مؤثری در جهت مدیریت و مبارزه با این نوع آفت صورت نگرفته است. اگر این موضوع در آن کشورها مدیریت می‌شد، امروز شاهد حضور این نوع ملخ در کشور و استان خوزستان نبودیم. اما میزان این نوع ملخ به مرحله‌ای که شاهد طغیان آن در مزارع باشیم نرسیده است.

وی  با بیان اینکه از آفت ملخ نمی‌توان به راحتی عبور کرد، ادامه داد: اگر این نوع آفت در مزارع مستقر شود و به حالت طغیان برسد، قطعاً همه چیز را از بین خواهد برد و در این زمینه باید به صورت کامل در استان هشیار باشیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان خاطر نشان کرد: تا کنون در چهار شهرستان استان به صورت انفرادی این ملخ‌ها دیده شده‌اند اما در حال حاضر جای نگرانی برای استان نیست. تا زمانی که تعداد ملخ‌ها به حدود ۲۵ عدد در متر مربع نرسد، خیلی خطر ساز نیست و نیاز به مبارزه ندارد اما در استان اعلام کرده‌ایم تا در صورت مشاهده حتی دو ملخ در متر مربع مبارزه را آغاز کنند

تالاب نیلوفر آبی بابل؛ در زمره خطرناک‌ترین تالاب‌های شهری

همایون خوشروان عضو هیأت علمی مؤسسه تحقیقات آب با انتقاد از تخلیه فاضلاب‌های خانگی در تالاب نیلوفرآبی بابل، گفت: سرطان ناشی از کشت برنج حاصل از آب این تالاب، شایع می‌شود.

وی با اشاره به اینکه تالاب‌ها همانند جنگل و رودخانه‌ها از اهمیت فراوانی برخوردار هستند، اظهار کرد: در حالی‌که تمامی مردم باید نسبت به تالاب‌ها همانند سایر منابع طبیعی احساس مسئولیت کنند، شهرداری‌ها نیز باید در احیای تالاب‌های درون شهری، کار خود را به خوبی انجام دهند

این استاد دانشگاه ضمن ابراز نگرانی از شیوع بیماری‌های خطرناک ناشی از ورود پساب‌های خانگی به رودخانه‌ها، اظهار کرد: افزایش ابتلاء به بیماری سرطان و عفونی در بابل، نتیجه این بی خردی است که مشاهده می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به تالاب مرزون‌آباد بابل، گفت: تالاب مرزون‌آباد بابل نیز یک تالاب طبیعی با وسعت بسیار بزرگ‌تر در حومه شهر بابل قرار دارد اما در حال حاضر این تالاب متروکه است و متأسفانه روستاهای اطراف این تالاب زباله‌های خود را در کنار آن رها می‌کنند.

کد خبر 366973

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.