پارلمان اروپا دست از سر اینترنت بردارد

پارلمان اروپا در حال تصویب یک دسته از قوانین مربوط به حوزه فناوری است که در راستای پیاده کردن قانون کپی رایت در بستر کلی اینترنت است و بسیاری از کارشناسان معتقدند این دسته از قوانین، لطمه ای جبران ناپذیر و اساسی به اینترنت وارد خواهد کرد و موجب نابودی آن می شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، یک دسته از قوانین مربوط به مقرارات حفاظت از داده های عمومی یا GDRP چندی پیش توسط پارلمان اروپا تصویب شد که موجب شکایت ۸.۸ میلیون دلاری این نهاد از شرکت های گوگل و فیسبوک شد و از جمع آوری نوعی از داده های مربوط به کاربران اروپایی توسط گوگل و فیسبوک جلوگیری کرد.

اما هم اکنون پارلمان اروپا سراغ قوانین جدید دیگری در این زمینه رفته است و می خواهد قانونی تحت عنوان Copyright Directive را به تصویب برساند تا از سرقت های مجازی جلوگیری کند و از تکرار نشر داده ها در بستر اینترنت پیشگیری کند.

مذاکرات و بررسی های طرح مذکور در پارلمان اروپا به پایان رسیده است و مقدمات اجرای آن فراهم شده، همین موجب شده است تا گوگل با انتشار یک تصویر از نمای جستجو بر اساس طرح پارلمان اروپا به کاربران بفهماند که اجرا شدن این طرح موجب از بین رفتن حجم زیادی از اطلاعات موجود در بستر اینترنت می شود.

تصویر هشدار گوگل در واقع نشان می‌دهد اگر کاربری کلمه‌ی آخرین خبر را در صفحه سرچ گوگل جستجو کند با نتایجی جز خبرگزاری‌های ثروتمند و بزرگ مواجه نخواهد شد.

در قسمتی از قانون تحت بررسی به ناشران این حق داده شده که اگر اسنیپت صفحاتشان در صفحه‌ای نظیر جستجوی گوگل قرار بگیرد، می‌توانند از صاحبان سایت دیگر، درخواست کننده که حق لیسانس استفاده از اسنیپت را پرداخت کند.

با اجرا شدن این طرح در مرورگر گوگل دیگر نه تصویر، نه تیتر یکی و نه خلاصه‌ای از اتفاقات در گوگل جایی نخواهد داشت و اگر هم وجود داشته باشد، ماهیت آزادی اطلاعات از بین می‌رود و گوگل مجبور می‌شد گزینه هایی برای نمایش محتوای پولی انتخاب نماید و تنها به آنها هزینه پرداخت کندو بدین ترتیب به نوعی فضای رقابتی در این حوزه‌ فضای اینترنتی جهان از بین می‌رود.

کد خبر 366971

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.