چاره ای جز رهاسازی آب نبود

عضو هییئت مدیره جمعیت دوستداران محیط زیست استان اصفهان با اشاره به اینکه برای رهاسازی آب در رودخانه قرار بر این بود که حجم سد زاینده رود به ۲۰۰ میلیون متر مکعب برسد ولی به‌رغم افزایش بارندگی ها آب به ورودی سد نرسید، گفت: امسال بدون شک چاره ای جز رهاسازی آب نبود.

حشمت الله انتخابی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: با این حال اگر وضعیت بارش‌ها مانند سال گذشته نامطلوب بود حتی اگر بالای ۲۰۰ میلیون مترمکعب ذخیره آب نیز وجود داشت، زاینده رود نباید رهاسازی می شد.

وی با اشاره به افزایش بارش‌ها در سال زراعی جاری، گفت: اگر هماهنگی و مدیریت در کل حوضه آبریز ایجاد شود، بعید است که تامین آب شرب اصفهان در تابستان آینده با چالش مواجه شود مگر اینکه در بالادست قادر به مدیریت آب نباشند.

عضو هییئت مدیره جمعیت دوستداران محیط زیست استان اصفهان با بیان اینکه بر اساس آمارها میزان بارش‌ها تاکنون ۵۰ درصد بالاتر از حد معمول و حداقل شش برابر سال گذشته گزارش شده است، اظهار کرد: در صورت ادامه روند بارندگی‌ها می توان امیدوار بود که حتی آب بیشتری برای رودخانه و تالاب رهاسازی کنند.

انتخابی با بیان این مطلب افزود: خوشبختانه در حال حاضر وضعیت بارش در کشور به غیر از سه استان شرقی کشور، از جمله سیستان و بلوچستان، جنوب خراسان و بخشی از کرمان، مطلوب بوده و حتی در بسیاری از مناطق کشور بارندگی دو برابر حد معمول گزارش شده است. 

سازه‌ها تحت عنوان آبخیزداری، حبس آب انجام می‌دهند

وی اظهار کرد: بارش‌ها در بالادست سد زاینده رود و چلگرد بیش از هزار میلی متر گزارش شده است اما به دلیل بارگذاری‌ها، تبدیل شدن مراتع به باغ، زمین های زراعی  و وجود سازه‌هایی تحت عنوان آبخیزداری که در واقع عملیات حبس آب انجام می دهند؛ بخشی از بارش در بالادست هدر می رود و به سد نمی رسد.

انتخابی گفت: با توجه به مقدار بارش‌ها در چهارماهه سال زراعی و پیش بینی ادامه بارندگی‌ها اگر یک هماهنگی و مدیریت در کل حوضه آبریز ایجاد شود، بعید است که تامین آب شرب در تابستان آینده با چالش مواجه شود مگر اینکه در بالادست قادر به مدیریت آب نباشند.

وی ادامه داد: شورای هماهنگی که چند سالی است بر حوضه آبریز زاینده رود نظارت دارد باید برای جلوگیری از بروز هر گونه مشکل در این حوضه درشرایط فعلی اعمال مدیریت کند؛ در شرایط سخت سال گذشته این شورا نتوانست سهم مصرفی آب در بالادست و پایین دست را تنظیم و مدیریت کند.

عضو هیئت مدیره جمعیت دوستداران محیط زیست استان اصفهان معتقد است که سازه هایی تحت عنوان آبخیزداری با فلسفه وجودی "آبخیزداری" تفاوت دارد زیرا این سازه ها در اصفهان و چهارمحال و بختیاری بندهای آبخیزداری نیست.

انتخابی اضافه کرد: هدف از احداث سازه های آبخیزداری، جلوگیری از سیلاب و از بین رفتن خاک و مراتع است اما سازه های بالادست حبس آب برای مصارف کشاورزی است و در حقیقت نام‌گذاری این سازه ها که برای برداشت آب اما با عنوان آبخیزداری استفاده می شود، تحریف نام است.  

آب رهاسازی شده برای شرق اصفهان و تالاب گاوخونی تاثیری ندارد

وی اظهار کرد: با این حال  آب رهاسازی شده برای شرق اصفهان و تالاب گاوخونی تاثیری ندارد؛ حتی دو متر مکعب پساب بر ثانیه که برای تالاب جریان داشت با رهاسازی آب دیگر به تالاب نمی رسد یکی از خواسته‌های ما این است که حقابه تالاب گاوخونی را با آب اختصاص دهند تا کمی کیفیت بستر تالاب بهبود یابد زیرا پساب بستر تالاب را به شدت آلوده می کند

انتخابی با اشاره به ۱۷۶ میلیون متر مکعب حقابه زیست محیطی تالاب گاوخونی تصریح کرد: اگر مدیریت باشد می توان حقابه تالاب را تامین کرد.

وی افزود: چنانچه میزان تخصیص آب در بالادست و چهارمحال و بختیاری را ۲۳۰ میلیون متر مکعب در نظر بگیریم و براساس پیش‌بینی‌ها تا پایان سال زراعی ۸۰۰ میلیون متر مکعب بارش باشد، در صورت مدیریت صحیح حوضه آبریز، رودخانه به شکل دائمی می تواند جریان داشته باشد علاوه بر اینکه در خرداد ماه نیز برای کشاورزی آب باید رها سازی شود.

وی با بیان اینکه احیای زاینده رود نیازمند مشارکت است، ابراز امیدورای کرد: برای احیای زاینده رود و تالاب گاوخونی، عزم و همکاری ملی در سطح کشور ایجاد شود.   

کد خبر 366961

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.