تاخیر چهار ماهه پرداخت حق الزحمه بازرسان گاز

یک کارشناس بازرسی انرژی در ساختمان با بیان اینکه از مهرماه ۹۷ تا کنون، چهار ماه است که سازمان نظام مهندسی حق الزحمه بازرسان گاز را پرداخت نکرده است، گفت: به‌رغم مکاتبه‌هایی که تا کنون انجام شده، تصمیم در باره افزایش مبلغ حق الزحمه به بازرسان گاز اعلام نمی‌شود.

سلیمان کریمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به اینکه دو سال است حق الزحمه بازرسی گاز اصفهان افزایش نیافته است، اظهار کرد: متاسفانه هر کدام از مسئولان، تقصیرها را به گردن دیگری می اندازد اما خواسته ما پاسخی صریح و کتبی است. اداره کل راه و شهرسازی در پاسخ به پیگیری های ما گفته است برای این مورد شورای مرکزی نظام مهندسی کشور باید تصمیم گیری کند و آن را به این اداره ابلاغ کند اما تاکنون تصمیمی در این باره گرفته نشده است.

این کارشناس بازرسی گاز در ساختمان با اشاره به اینکه بر اساس اعلام شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور برای افزایش حق الزحمه بازرسان گاز هیئت چهار نفره استان متشکل از استاندار، شهردار، رییس سازمان نظام مهندسی و رییس اداره کل راه ‌و شهرسازی باید تصمیم گیری کند، افزود: به‌رغم مکاتبه‌هایی که تا کنون انجام شده است، تصمیم در این باره به بازرسان گاز اعلام نمی‌شود.

کریمی ادامه داد: از مهرماه ۹۷ تا کنون، چهار ماه است که سازمان نظام مهندسی حق الزحمه بازرسان گاز را پرداخت نکرده است، کمبود بودجه تنها بهانه‌ای است که این سازمان دارد و این در صورتی است که این مبلغ مستقیما از سوی پیمانکاران به حساب نظام مهندسی واریز شده‌است.

وی با اشاره به افزایش قیمت مسکن از متری دو میلیون تومان به متری شش میلیون تومان، گفت: آیا پیمانکاری که ساختمان یک میلیاردی می‌سازد، نباید حداقل فقط ۱۰۰هزار تومان هزینه بازرسی گاز پرداخت کند؟ این حق الزحمه بار مالی برای دولت نیز ندارد و ما دلیل مخالفت مسئولان با افزایش حق الزحمه را متوجه نمی‌شویم.

این کارشناس بازرسی گاز در ساختمان افزود: گاهی برای یک بازرسی گاز، مهندس باید چندین بار به آن ساختمان رجوع کند و زمانی که هزینه‌های رفت و آمد برای او به صرفه نباشد، ناخودآگاه برای دفعات بعدی به محل ساختمان مراجعه نمی‌کند و این به یک فرهنگ نادرست بین مهندسان تبدیل خواهد شد که نتیجه آن چیزی به غیر از حوادث ناشی از ساخت غیراصولی نیست.

کریمی اضافه کرد: نوع کار بازرسی گاز از نظر فنی و مهندسی در سراسر کشور یکسان است و بر اساس قانون نیز باید تعرفه آن در کل کشور یکسان باشد، شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی کشور و وزارت راه و شهرسازی نیز بر اجرای این قانون تاکید دارد اما متاسفانه اقدام عملی صورت نمی‌گیرد.

چرا تعرفه مهندسی بازرسی در کشور یکسان نیست؟

وی ادامه داد: چرا باید هزینه بازرسی گاز در تهران ۴۰۰ هزار تومان و در اصفهان ۸۰ هزار تومان باشد؟ درصورتی که کاری که انجام می‌شود در همه شهرها یکسان است! چرا تعرفه پزشکی در کل کشور یکسان است اما در جامعه مهندسان بازرس این قانون رعایت نمی‌شود.

این کارشناس بازرسی گاز در ساختمان با بیان اینکه یکی از اشکالات اساسی در صنعت ساختمان کشور، این است که بیشتر افرادی که در حوزه ساختمان مسئولیت های سازمانی دارند، پیمانکار هستند، گفت: این افراد به دلیل تضاد منافع‌شان با بازرسی ها، نمی‌توانند حامیان خوبی برای جامعه مهندسی باشند.

کریمی با بیان اینکه زمانی پیگیر تشکیل یک تشکل صنفی برای بازرسان گاز بوده اما با آن مخالفت شد، تصریح کرد: می‌خواستیم صنفی باشد که به وسیله آن ساخت و ساز بهبود یابد و بر عملکردها نیز نظارت باشد دلالی‌ها حذف و حق واقعی مهندسان بازرس پرداخته شود.

وی همچنین با اشاره به اینکه متاسفانه مشکلاتی در بحث نظارت سختمان‌ها وجود دارد، گفت: برای انتخاب بازرسان سیستم ارجاع نظارت راه اندازی شد، بر اساس این سیستم ناظرها به صورت رندوم از طریق سایت انتخاب می‌شدند که البته این سیستم نیز در استان اصفهان به صورت ناقص اجرا شد.

وی اضافه می‌کند: در استان اصفهان افراد بر اساس امتیازی که در سازمان نظام مهندسی داشتند در اولویت قرار می‌گرفتند و می‌توانستند کارها را انتخاب کنند، اما اکنون پیمانکاران باید شخصا ناظر ساختمان را انتخاب کنند که این کار زمینه دلالی‌ها افزایش داده است.

کد خبر 366949

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.