"بازآفرینی شهری" در خانه گفتمان شهری

یک کارشناس طراحی شهری با اشاره به تشکیل خانه گفتمان شهری در اصفهان گفت: شهر به عنوان یک سازمان اجتماعی به شمار می رود؛ بنابراین گفت و گو در خصوص شهر نیازمند حضور همه گروه‌های اجتماعی است.

نعیمه سادات ابطحی در گفت و گو با خبر نگار ایمنا اظهار کرد: هدف از تشکیل خانه گفتمان شهری، ایجاد جریان فکری با محوریت نقش شهروندان و پیروی از سیاست‌های بازآفرینی شهری است. بازآفرینی شهری سیاستی جامع و یکپارچه برای رفع مشکلات شهرها است و در تمامی سطوح، مشارکت حداکثری تمامی کنشگران و ذینفعان به ویژه مردم را همراه دارد. 

وی اضافه کرد: پس از شهرهای تهران (۱۳۹۳-۱۳۹۴) ، گرگان(۱۳۹۵) ، تبریز (۱۳۹۵)، کرمان (۱۳۹۷)، اصفهان به عنوان پنجمین شهر به جمع شهرهایی که به دنبال ایجاد نهاد اجتماعی مدنی هستند پیوست و پایه‌ ریزی ایجاد خانه گفتمان شهری در آن زده شد؛ واژه "گفتمان" در اقدامات بازآفرینی شهری به مجموعه‌ای از گفتارهایی اشاره دارد که ساختار و قالب ضابطه مند را به تدریج در طول زمان شکل می‌دهند.

عضو هیئت علمی دانشگاه شیخ بهایی اصفهان با بیان اینکه خانه گفتمان شهر اصفهان به دنبال جلب مشارکت شهروندان برای اندیشیدن به چالش‌های شهر اصفهان و ارائه راه‌حل‌ها برای رفع چالش‌ها است ادامه داد: به نظر می‌رسد با راه اندازی خانه گفتمان شهر، بستر مناسبی برای فعالیت‌هایی در زمینه نهادسازی، گفتمان‌سازی و شبکه‌سازی در شهر فراهم می‌آید.

ابطحی با بیان اینکه فعالیت خانه گفتمان شهر با فعال‌سازی نهاد مدنی از بطن جامعه است خاطرنشان کرد: تقویت نهادهای مدنی، هم افزایی اجتماعی، ارتقای مشارکت و در نهایت ارتقای کیفیت زندگی شهری از دیگر چشم‌اندازهای راه اندازی خانه گفتمان شهر اصفهان خواهد بود. در مجموع خانه گفتمان شهر اصفهان به دنبال همفکری اندیشمندان، شهرسازان، جامعه شناسان، انسان شناسان و همه شهروندان است، همچنین به دنبال انتقال دیدگاه‌ها و خواسته‌های مردمی به طور حرفه‌ای به تصمیم‌گیران و گفت و گو میان گروه‌های مختلف است که بخشی از ارزش‌های شهروندی محسوب می‌شوند.

وی افزود: در نهایت تشویق جامعه متخصصان به کنشگری و تسهیلگری در امور شهری و تشویق شهروندان به مطالبه‌گری و خروج از انفعال ماهیت تشکیل خانه گفتمان شهری در اصفهان است.

کد خبر 366942

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.