منابع درآمدی خارجی شهرداری‌ها باید افزایش یابد

یک کارشناس مدیریت درآمدهای عمومی گفت: یکی از راهکارهای اقتصادی پایدار ساختن درآمد شهرداری‌ها افزایش منابع درآمدی خارجی برای شهرداری است.

مریم نوع خواه در گفتوگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه یکی از مهم ترین مسائل شهرداری ها در سراسر جهان ایجاد منابع کافی و پایدار درآمدی است، اظهار کرد: به طور کلی شهرداری ها در دنیا دو منبع کسب درآمد خارجی و داخلی دارند.

وی افزود: منابع درآمدی داخلی برای شهرداری‌ها شامل اخذ عوارض در حوزه های مختلف اقتصادی همچون اراضی و املاک است که البته این دسته از منابع درآمدی شهرداری در حد مورد انتظار، پایدار نیست و حتی امکان دارد پس از مدتی هزینه هایی را به شهرداری تحمیل کند.

این کارشناس مدیریت درآمدهای عمومی ادامه داد: منابع درآمدی خارجی که بخش زیادی از درآمد شهرداری ها در جهان را شامل می شود، در ازای ارائه خدمت از طرف شهرداری به دست نمی آید بلکه از طریق جلب مشارکت های مردمی و سرمایه گذاری های خصوصی حاصل می شود.

نوع خواه اضافه کرد: از جمله این نوع درآمدهای استفاده از سرمایه گذاری و توان بخش خصوصی می توان به مشارکت این بخش در اجرای پروژه های مختلف، فروش اوراق مشارکت، کمک های دولتی و... اشاره کرد که البته کمک های دولتی یکی از موارد خاص در این حوزه است که مطالعات زیادی لازم دارد.

منابع درآمدی خارجی به پایداری درآمدهای شهری کمک می‌کند

 وی با اشاره به ماده ۲۹ آیین نامه مالی شهرداری ها، یادآور شد: در این قانون ۶ منبع درآمدی برای نهاد های مدیریت شهری از جمله شهرداری ها در نظر گرفته شده که البته این نیاز به بازنگری دارد زیرا بسیاری از منابعی که در آن ذکر شده، پایدار نیست و پس از مدتی هزینه های هنگفتی را به شهرداری تحمیل می کند.

این کارشناس مدیریت درآمدهای عمومی افزود: در این قانون به درآمد های ناشی از عوارض عمومی در بستر مدیریت شهری توجه زیادی شده و از آن با عنوان درآمدهای مستمر یاد شده است، اما در حقیقت باید ساز و کار مشخصی برای دریافت این عوارض از سوی شهرداری ها مشخص شود.

نوع خواه ادامه داد: یکی دیگر از شاخص‌هایی که در این قانون توجه زیادی به آن شده است، استفاده از کمک های اعطائی دولت و سازمان های دولتی در اقتصاد شهری است که البته برای رونق اقتصاد شهری اندکی مضر است زیرا یک سری از منابع درآمدی بدون توجیه را وارد چرخه مالی شهرداری ها می کند و باعث می شود تا سیستم مدیریت شهری به مساعدت های دولتی متکی شود.

وی تاکید کرد: لازم است تا در مورد مساعدت های مالی دولت به شهرداری ها ساز و کار مناسبی در نظر گرفته شود تا شهرداری ها به مساعدت های مالی دولت نگاه درآمدی نداشته باشند بلکه مساعدت های مالی دولت برای شهرداری ها به عنوان یک جایزه تعریف شود.

کد خبر 366912

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.