یادگیری زبان جدید در خواب حقیقت دارد

محققان سوئیسی با استفاده از شیوه برق نگاری مغزی، فرآیند یادگیری افراد را در هنگام خواب مورد بررسی قرار دادند و دریافتند که خوابیدن باعث یادگیری اطلاعات جدید می‌شود.

به گزار ش سرویس ترجمه ایمنا، بررسی‌های جدید محققان سوئیسی نشان می‌دهد افراد می‌توانند در زمان خوابیدن، اطلاعات جدیدی را بیاموزند. به گفته آن‌ها خواب باعث ثبات یادگیری اطلاعات جدید می‌شود که در طول بیداری به آن‌ها نیازمند هستیم.

محققان دانشگاه " Bern" سوئیس معتقد هستند زمانی که افراد در حالت خواب کوتاه به سر می‌برند، می‌توانند مطالب جدید بیاموزند. آن‌ها ارتباط میان یادگیری کلمات خارجی جدید را در مراحل خاصی از خواب امواج مغزی کوتاه (slow-wave sleep)مورد بررسی قرار دادند. اکنون شواهد قابل توجهی وجود دارد که نشان می‌دهد خوابیدن باعث تقویت حافظه افراد می‌شود و اطلاعات جدید را درون دانشی که از قبل کسب شده و در مغز افراد ذخیره شده است، جای می دهد.

بسیاری از افراد بر این باور هستند که یادگیری در هنگام خواب غیر ممکن است، زیرا در این حالت افراد از آگاهی و هوشیاری لازم و فعالیت‌های ضروری مغز برای یادگیری برخوردار نیستند. موضوعی که برای محققان سوئیسی مطرح شد این بود که اگر خوابیدن باعث تقویت حافظه در هنگام بیداری شود، چرا خود این فرآیند منجر به شکل‌گیری حافظه نشود؟

آن‌ها با استفاده از شیوه برق نگاری مغزی (EEGs) امواج مغزی ۴۱ زن و مرد سالم که در طول روز به خواب رفته بودند، ثبت کردند و از آن‌ها آزمون حافظه به عمل آوردند. همچنین هنگام خواب، شرکت کنندگان هدفون هایی درون گوش خود گذاشتند که محققان از طریق آن فرآیند ثبت چندین کلمه شفاهی را انجام می‌دادند. پژوهشگران کلمات را به گونه‌ای طراحی کردند که یک کلمه آشنا و به زبان مادری و کلمه دیگر یک ترکیب ساختگی بود.

یافته‌های جدید نشان داد که خواب عمیق بیشترین فایده را برای ثبات حافظه در هنگام بیداری دارد. به گفته محققان دانشگاه  Bern، بازیابی کلماتی که فرد در طول خواب یاد گرفته است با فعالیت بخش هیپوکامپ و منطقه زبان‌آموزی مغز منطبق است. بخش هیپوکامپ، نقش مهمی در شکل گیری حافظه و فرآیند یادگیری بازی می‌کند. همچنین بخش‌های مزبور هنگام یادگیری افراد در زمان بیداری نیز فعال هستند و به عنوان واسطه شکل گیری حافظه به صورت مستقل از حالت ناخودآگاه خواب عمیق و آگاهی در زمان بیداری  عمل می‌کند.

کد خبر 366894

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.