ابلاغ شیوه‌نامه طراحی پروژه‌های محرک توسعه به مناطق ۱۵ گانه

رییس مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: شیوه‌نامه طراحی پروژه‌های محرک توسعه در قالب یک سند ۱۵ صفحه‌ای مطابق با تعاریف استاندارد روز دنیا آماده و به مناطق ۱۵ گانه شهرداری ابلاغ شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، کوروش خسروی در برنامه رادیویی «صدای شهر» با اشاره به اهمیت پروژه‌های محرک توسعه شهری اظهار کرد: به طور معمول در فرایند برنامه‌ریزی برای بودجه به دو سرفصل جاری و عمرانی توجه می‌شد، اما در مطالعات مرکز پژوهش‌ها دریافتیم که سرفصل"پروژه‌های محرک توسعه" نیز در این زمینه باید مورد توجه مدیریت شهری قرار گیرد چرا که این سرفصل در ایران مغفول مانده است.

وی تصریح کرد: پروژه‌های محرک توسعه وقتی در یک منطقه توسط مدیریت شهری اجرا شود یا مدیریت شهری زمینه اجرای این پروژه‌ها را فراهم کند، منجر به شهرت آن منطقه در سطح ملی یا بین‌المللی می‌شود.

رییس مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه اجرای پروژه‌های محرک توسعه باعث افزایش سرمایه‌گذاری در محدوده اطراف آن پروژه خواهد شد، افزود: بی‌شک هر پروژه‌ محرک توسعه دارای تاثیرات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی است و ما از این ظرفیت‌ها در اصفهان کم نداریم.

وی ادامه داد: تیرماه سال‌جاری با تلاش مرکز پژوهش‌های شورای شهر اصفهان پس از مدت‌ها مطالعه پروژه‌های کاتالیستی یا محرک توسعه را انجام داد و در حال حاضر نیز مدیران مناطق ۱۵ گانه ملزم به معرفی حداقل یک پروژه محرک توسعه در بودجه  ۹۸ منطقه خود شده‌اند.

خسروی با بیان اینکه در معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان شیوه‌نامه طراحی پروژه‌های محرک توسعه آماده شده است، گفت: این شیوه‌نامه در قالب یک سند ۱۵ صفحه‌ای مطابق با تعاریف استاندارد روز دنیا آماده و به مناطق ۱۵ گانه شهرداری ابلاغ شده است.

از استانداردها عدول نمی‌کنیم

وی با بیان اینکه تعریف پروژه‌های محرک توسعه شاید در سال اول برای مدیران پُر مشغله یک حرکت سخت بود، اما با مدیریت معاون برنامه‌ریزی شهرداری و شهردار اصفهان، این فرایند به سمت و سوی خوبی حرکت می‌کند، اضافه کرد: این پروژه‌ها در حال داوری و ارزیابی است؛ البته ممکن است چند منطقه از این موضوع عقب بمانند، اما نمی‌خواهیم از استانداردها عدول کنیم.

رییس مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان با تاکید بر اینکه قرار نیست هر خیابانی احداث می‌شود، پروژه محرک توسعه باشد، گفت: امیدوارم برای سال آینده در هر منطقه یک پروژه محرک توسعه تعریف شود.

وی گفت: یکی از پروژه‌های محرک توسعه، پیاده‌راه‌سازی میدان جلفا تا کلیسای وانک با اعتبار کم در منطقه پنج شهرداری اصفهان است که با این اقدام و ممنوعیت تردد خودروها در این محور، این منطقه شهرت یافت و سرمایه‌گذاری در آن نقطه رونق گرفت.

خسروی با بیان اینکه پروژه محرک توسعه می‌تواند یک پیاده راه سازی و یا مرمت حمام تاریخی جذاب برای گردشگران باشد،  افزود: پروژه محرک توسعه ممکن است یک رویداد مثل تعزیه‌خوانی، یک بازار، یک مرکز تجاری یا حتی یک پارک باشد، همچنین یک پروژه مبتنی بر IT نیز می‌تواند باعث رونق محله‌های شهر شود.

وی با اشاره به افتتاح سینما بهمن در منطقه ۱۵ شهرداری اصفهان، اظهارکرد: این پروژه پس از سال‌ها محرومیت در خوراسگان افتتاح شد، البته شاید محرک توسعه نباشد، اما باعث رشد منطقه خواهد شد.

رییس مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان خوراسگان را پایتخت خاتم ایران خواند و گفت: خاتم کاری خوراسگان می‌تواند باعث رشد و رونق آن منطقه شود.

وی تاکید کرد: یکی از ایده‌های مدیر منطقه ۱۵ این است که  یک باغ را به کارگاه خاتم تبدیل کند، اگر این پروژه عملیاتی شود، محرک توسعه خواهد بود.

خسروی با بیان اینکه حمام تاریخی نقاشی کاندیدای جدی منطقه ۱۵ برای محرک توسعه است، تصریح کرد: دو باشگاه مهم  اسب‌سواری در منطقه خوراسگان وجود دارد که می‌توان از این ظرفیت با توجه به علاقه مردم به رشته اسب سواری به خوبی استفاده کرد.

وی گفت: یکی از معیارهای ارزیابی پروژه‌های محرک توسعه، مشارکت مردم، نخبگان و متخصصان در طراحی این پروژه‌ها است، البته در این راستا ۱۰ معیار برای پروژه های محرک توسعه تعریف شده است.

رییس مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان به اهم معیارهای تعریف شده برای پروژه‌های محرک توسعه اشاره و خاطرنشان کرد: پروژه‌های محرک توسعه باید دارای تاثیرات اجتماعی و فرهنگی در محدوده اطراف خود باشد، تاثیرات زیست محیطی داشته باشد، دارای تاثیرات اقتصادی با قابلیت جذب سرمایه گذار باشد، باعث تحول در بافت پیرامونی خود شود، ایجاد اعتبار و برند کند و زمینه مشارکت بخش خصوصی و مردم عادی را فراهم کند.

کد خبر 366891

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.