۲۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۲:۲۳
سند هویتی برای توسعه شهر

تیران-باتوجه به اینکه امروز مسائل فرهنگی بیش از پیش مورد توجه همگان قرار گرفته باید با برنامه‌ریزی دقیق و منسجمی برای آینده گام برداشت البته تاکنون فعالیت‌های موثر و کارآمد فرهنگی و دینی نسبت به سایر حوزه‌ها انجام شده است که نیاز به تمرکز بیشتری دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان تیران، هر منطقهای دارای ظرفیتهای متنوعی است که اهالی آن منطقه و امکانات فیزیکی، سخت افزاری و نرم افزای عامل وجود این ظرفیت‌ها هستند، اما در بین بسیاری از این ظرفیت‌ها که محور توسعه و پیشرفت هر منطقه هستند، تعدادی اندک مطرح می‌شود که البته باید بیشترین سرمایه گذاری در این ظرفیت‌ها انجام شود.

گردشگری، کشاورزی، صنعت، فعالیت‌های فرهنگی و هنری به عنوان محورهای توسعه تیران و کرون مورد توجه است که در بین فعالیت‌های فرهنگی، هنری و اجتماعی سرمایه گذاری در بخش فرهنگی بیشتر تاکنون پاسخ داده است که باید بیش از پیش توجه در این حوزه‌ها صورت بگیرد.

برای سرمایه‌گذاری در بخش فرهنگی و ضرورت‌های این حوزه و نیازهای آن‌ها با اقبال صالحی، رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی تیران‌وکرون گفت‌وگو انجام داده‌ایم، مشروح آن را در ادامه می‌خواند:

چه تعداد مرکز فرهنگی‌وهنری در شهرستان وجود دارد؟

پنج انجمن تئاتر، تعزیه، موسیقی، شعر و ادب، خوشنویسی، سه موسسه فرهنگی‌ و هنری و ۵۴ کانون فرهنگی‌ و هنری مسجد، یک مجتمع دیجیتال، یک  در این شهرستان فعالیت می‌کنند که کانون فرهنگی هنری امام حسن مجتبی(ع) و مجتمع دیجیتال این کانون در سطح ملی مورد توجه و فعالیت شاخص و رتبه ملی دارد.

برای ساماندهی فعالیت‌های فرهنگی و هنری چه اقدامی صورت گرفته است؟

عدم وجود اطلاعات جامع از حوزه‌های مختلف فرهنگی‌وهنری در این منطقه برنامه‌ریزی و همچنین ارایه برنامه و چشم انداز برای این حوزه را سخت کرده و قابلیت ارایه برنامه بلندمدت و میان‌مدت وجود ندارد که شناسنامه اطلاعات فرهنگی، هنری و اجتماعی شهرستان تیران‌وکرون برای جمع آوری اطلاعات و تدوین چشم انداز این حوزه در حال تدوین است.

در این شناسنامه ظرفیت‌های فرهنگی، هنری و اجتماعی شامل نیروهای فعال، امکانات و زیرساخت‌ها و همچنین نیازهای عرصه فرهنگ و هنر شهرستان تیران‌وکرون جمع‌آوری و منتشر می‌شود که فرصت برنامه‌ریزی برای توسعه این اقدامات ایجاد خواهد شد.

در این سند هویتی عرصه‌های مختلف فناوری اطلاعات، قرآن و معارف اسلامی، تشکل‌های فرهنگی و مذهبی و مواردی از این قبیل به طور کامل در این شناسنامه گردآوری خواهد شد.

اساس و مبنای کارکرد فعالیت‌های فرهنگی در مقایسه با سایر حوزه‌ها چیست؟

در عرصه های مختلف فرهنگی، هنری و اجتماعی این شهرستان ظرفیت های زیادی وجود دارد و از این ظرفیت ها غافل نمی شویم، اما در حوزه فرهنگی و دینی زمینه‌ها بیش از سایر بخش‌ها مثل خوشنویسی، کتاب، نشر، نمایش و مواردی از این قبیل فراهم است.

با توجه به زیر ساخت‌ها، وجود استعداد و امکانات در حوزه فرهنگی‌ودینی، بستر برای فعالیت فرهنگی‌ودینی بیشتر فراهم است که تاکنون نیز موفقیت‌های خوبی کسب شده که ظرفیت های موجود در این حوزه و وجود زیرساخت‌ها و نیروی انسانی توانمند به این موضوع کمک کرده است.

وجود ۵۴ کانون فرهنگی‌وهنری در مساجد این شهرستان به رشد و توسعه فعالیت‌ها کمک کرده و امسال تیران‌وکرون بر اساس تناسب جمعیت رتبه نخست ثبت اعضا را داشته که این روند در بخش‌های دیگر هم می توان در آینده تجربه کرد.

تمهدات پیش بینی شده برای رونق این حوزه چه بوده است؟

با توجه به ظرفیت‌هایی که وجود دارد باید برنامه ریزی برای توسعه و رشد این پتانسیل‌ها انجام شود و موانعی که پیش‌روی فعالان و مراکز فرهنگی وجود دارد را رفع کرد چراکه با وجود همبستگی بین نهادهای فرهنگی قادر به توسعه و بهبود کیفیت خواهیم بود.

یکی از ظرفیت‌های موثر در حوزه فرهنگی ضرورت وحدت و انسجام است که باید این هماهنگی و فعالیت بین‌بخشی تقویت شود تا اینکه با هم‌افزایی بین بخشی فرصت‌های توسعه خدمات فراهم و مشکلات و موانع تشکل‌های فرهنگی رفع شود.

تهیه اطلس فرهنگی، پیش بینی برنامه بلند مدت و چشم انداز در این حوزه موثر است تا اینکه نقشه راه مشخصی برای فعالیت‌های فرهنگی ترسیم و هدف نهایی و موثری تعریف شود.

زیرساخت‌های مورد نیاز مانند ساختمان و تجهیزات نیز باید در بودجه‌های شهرستانی و استانی دیده شود تا اینکه زیرساخت و امکانات برای انجام فعالیت‌های فرهنگی بیشتر در تیران‌وکرون فراهم شود.

در حال حاضر تیران‌وکرون با کمبود مجتمع‌های فرهنگی‌وهنری برای فعالیت تشکل‌ها روبه رو است که برای این کار نیازمند مشارکت خیران و اختصاص بودجه‌های ملی و استانی است زیرا بودجه‌های شهرستانی پاسخگو نیست.

وضعیت اعتباری حوزه فرهنگ و هنر تیران و کرون چطور است؟

امسال هیچ اعتبار فرهنگی و هنری به این نهاد اختصاص نیافته و به همین دلیل قادر به حمایت از برنامه‌های شاخص فرهنگی و هنری نیستیم.

اجرای طرح‌های قرآنی، طرح فرهنگی پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، گرامیداشت هفته فرهنگ و هنر، برگزاری نشست‌های علمی و فرهنگی، تجلیل از شخصیت‌های فرهنگی‌وهنری و تهیه شناسنامه فرهنگی‌وهنری شهرستان به صورت الکترونیکی از طرح‌های شاخص این شهرستان است که به دلیل کمبود اعتبار امکان اجرای آن‌ها نبوده و یا بخشی از آن‌ها به وسیله اعتبارات محلی تامین شده است.

 برای حمایت از فعالیت‌های کانون‌های فرهنگی هنری مساجد، تشکل‌های فرهنگی‌وهنری و موسسات فرهنگی نزدیک به یک میلیارد ریال اعتبار نیاز بوده که تاکنون هیچ اعتباری اختصاص نیافته است.

نبود اعتبار مانع از شناسایی و کمک به رشد استعدادهای فرهنگی، هنری، ادبی و قرآنی شده و فعالیت‌های جزیره‌ای مانع از فعالیت‌های تخصصی شده است.

پیش بینی درآمد پایدار برای حوزه فرهنگی‌وهنری شده است؟

وجود درآمد پایدار در هر عرصه‌ای لازم است، اما امکان سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و ایجاد درآمد پایدار در این به دلیل نبود زیرساخت‌ها برای انجام چنین اقداماتی وجود ندارد.

باید توجه به نیازهای فرهنگی در شهرستان تیران‌وکرون بیش از بیش تقویت شود تا اینکه با تقویت چنین زیرساخت‌هایی فرصت برای رشد و پیشرفت  و درآمدزایی این حوزه لازم است.

کد خبر 366875

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.