برای آموزش کودکان باید به روش های خلاقانه رجوع کنیم

دبیر جشنواره نخستین مسابقه نمایشنامه نویسی کودکان و نوجوانان گفت: اگر بپذیریم که آموزش این کودکان و نوجوانان مهم ترین بخش های آموزش جامعه است، باید به روش های خلاقانه رجوع کنیم. از مهم ترین این ابزار برای آموزش، هنر نمایش است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، آیین اختتامیه نخستین مسابقه نمایشنامه نویسی کودکان و نوجوانان امروز سه شنبه 16 بهمن ماه برگزار شد. در این مراسم احمد رضایی دارافشانی، دبیر جشنواره نخستین مسابقه نمایشنامه نویسی کودکان و نوجوانان در خصوص دلایل برگزاری این مسابقه اظهار کرد: اگر یک جامعه در حوزه اعتلای فرهنگی تلاشگر باشد قطعا می‌تواند یکی از مهم ترین جوامع برای برنامه ریزی کودکان و نوجوانان باشد.

وی با بیان اینکه  آینده هر جامعه به دست کودکان و نوجوانان است، افزود: اگر بپذیریم که آموزش این قشر از مهم ترین بخش های آموزش جامعه است، باید به روش های خلاقانه رجوع کنیم. از مهم ترین این ابزار برای آموزش، هنر نمایش است. در هنر نمایش از نقاشی،موسیقی، بازیگری و... استفاده میشود و چنین هنری میتواند هنر برتر برای آموزش باشد.

دبیر جشنواره نخستین مسابقه نمایشنامه نویسی کودکان و نوجوانان گفت: ما در تمام حوزه های نمایشی کمبود و فقر محتوا و متن را احساس میکنیم. در این حوزه باید اقدام جدی تری صورت بگیرد. این مسابقه با هدف افزایش متون و ...  انجام گرفت. اگر هرسال بتوانیم متون بر تر را شناسایی کنیم این محتوا به صورت گسترده افزایش می یابد.

رضایی افزود: پس از اعلام آمادگی برای برگزاری این مسابقه در کل کشور ۱۶۲ متن از سراسر کشور متن به دبیر خانه رسید. از این تعداد در ۴  رده سنی خردسال ۸ اثر،  ۶ تا ۹ سال ۵۴ اثر، ۱۰ تا ۱۳ سال ۵۰ اثر و ۱۳ تا ۱۵ سال ۵۰ اثر به دبیرخانه رسید. آزاد، اقتباس و اصفهان از موضوعات این مسابقه بود که در بخش آزاد ۱۱۵ اثر، اقتباس ۳۶ اثر و در بخش اصفهان ۱۱ اثر به دبیر خانه رسید.

وی با بیان این که گسترگی و پراکندگی شهرهایی که آثار را ارسال کردند مارا شگفت زده کرد، گفت: از شهر های اصفهان ۷۴ اثر، آذربایجان شرقی یک، ایلام دو، تهران ۱۶، بوشهر چهار، چهارمحال بختیاری دو، خراسان رضوی شش، خوزستان پنج، زنجان یک، قزوین پنج، البرز یک اثر، خراسان جنوبی پنج، فارس ۱۲ ،کردستان ۱۳، لرستان دو، مازندران دو و مرکزی دو اثر ارسال شده است. این که از تمام کشور اثر دریافت کردیم بسیار جالب توجه است.

دبیر جشنواره نخستین مسابقه نمایشنامه نویسی کودکان و نوجوانان ادامه داد: جلسه داوری پس از خواندن متن ها برگزار شد. هر متن را چندین نفر میخواندند. در هیچ بخش از این مسابقه امتیازی رفتار نکردیم. تمام تیم داوران اصفهانی هستند. در چیدمان داوران دقت بسیاری به خرج دادیم و طیف های متفاوت فکری را انتخاب کردیم.

برای این جشنواره بخش‌های مختلف دست در دست هم دادند

در ادامه این مراسم محمد علی صرامی، مدیر کل حوزه شهردار و امور شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: بخش های مختلف سازمان شهرداری برای برگزاری این جشنواره دست به دست یکدیگر دادند. بزرگترین مسئله ای که چندین سال است با آن درگیر هستم مسئله تولید در جامعه ما است.

وی افزود: شهرداری به عنوان یک ارگان خدماتی که وظیفه ای است ورودش در برنامه های تولید محتوا چندان قابل توجیه نیست اما دلایلی مانند رفتن سرمایه های شهری، آموزش و... این مسئله را توجیه میکند. ورود سیستم فرهنگی شهرداری به این مسئله از این رو است. مسئله فقر منابع منابع آموزشی ما نیست مشکل از افزایش استفاده کنندگان شهری است.

هنر تئاتر در همه دنیا اهمیت ویژه ای دارد

کوروش محمدی، عضو شورای شهر اصفهان در ادامه این مراسم ظهار کرد: برای کشور و جامعه ما کودکان سرمایه ارزشمند و معنوی محسوب میشوند. در جوامع پیشرفته از نسل نوجوان و میزان پویایی و شکوفایی این نسل،پیشرفتگی جامعه سنجش میشود.

وی افزود: خوشحالیم که امروز این هنر از مهد هنر ایران زمین، اصفهان آغاز شده است. این جای تقدیر دارد. هنر زبان گویا تری نسبت به سایر زبان ها است. هنر دز زمان آشوب و جنگ گویا تر است. هنر تئاتر مبنای مهم در اصل زندگی است و یک نسخه هنرمندانه در اصل  زندگی است. نمایشنامه نویسی کودک میتواند پایه گذار نبوغ هنر بشری باشد. تئاتر میتواند پایه گذار آموزش و پرورش جوامع باشد. جامعه پذیری و اجتماعی شدن را از تئاتر امرز شاهد هستیم.

عضو شورای شهر اصفهان گفت: هنر تئاتر در همه دنیا اهمیت ویژه ای دارد. امروز ما شاهد این هنر در حوزه فرهنگ و هنر هستیم. امیدواریم با شکل گیری چنین نهضتی در فرهنگ و هنر جامعه این نسل با شکل گیری آموزه های فرهنگ و هنر شکل بگیرد. ما تربیت شده نسلی هستیم که در آن مباحث فرهنگ و هنر کمترین آموزه های فرهنگ و هنر را داشت. اما همین نسل با این نوشته ها موفق شد که انقلاب اسلامی را به راه بیندازد.

محمدی افزود: ایمان داریم به معجزه هنر و نویسندگی و معتقدیم در این عرصه یکی از گام های بزرگ در این عرصه تقویت دانش نویسندگی و تئاتر برای کودکان است. در این جشنواره خردسالان مورد توجه قرار گرفته اند. به نسبت سایر رده های سنی خردسالان کم است این نشان دهنده خلاقیت برگزار کنندگان خلاق این جشنواره دستشان را بر نقطه حساسی گذاشته اند. مکانی که مهدکودکانمان را با چند بازی و سرگرمی و رفع تکلیف برخورد میکنیم حضور این جشنواره ها با اهمیت است. 

کد خبر 366839

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.