سبزیجات ضامن سلامتی را بشناسید/ فواید رگه‌های سفید گوجه فرنگی

فواید رگه‌های سفید گوجه فرنگی، بیماری‌هایی که مغز را تعطیل می‌کنند و عوارض چاقی در کودکان را در بسته سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، قرن‌هاست که انسان‌ها از گیاهان برای درمان بیماری‌های پوستی استفاده می‌کنند و در عین حال تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که برخی درمان‌های گیاهی می‌تواند علائم پسوریازیس را بهبود بخشند.

پسوریازیس یک بیماری التهابی است که باعث ایجاد نقاط قرمز و زبر روی پوست و اغلب در ناحیه آرنج‌ها، زانوها یا کف سر می‌شود.

اگرچه هیچ درمانی برای پسوریازیس وجود ندارد اما راهکارها و درمان‌های طبیعی می‌تواند به مبتلایان کمک کند تا علائم بیماری خود را کنترل کنند.

برخی گیاهانی که طبق مطالعات قوی‌ترین شواهد برای درمان و بهبود پسوریازیس را دارند، معرفی شده‌اند:

انگور اورگن: حاوی "بربرین" است که به مهار برخی از التهاب‌هایی که عامل پسوریازیس هستند، کمک می‌کند. این گیاه هم‌چنین تأثیرات ضد تکثیری دارد. با سرعت بیش از حد تقسیم می‌شوند که منجر به زبر و پوسته پوسته شدن پوست می‌شود.

گیاه نیل : تحقیقات اخیر بالینی حاکیست که این گیاه می‌تواند به درمان پسوریازیس کمک کند.

آلوئه ورا: کرم‌ها و ژل‌های حاوی عصاره گیاه آلوئه ورا خواص ضد باکتری و ضدالتهابی دارند.

شواهد کافی برای تأیید تأثیر درمان‌های گیاهی دیگر برای پسوریازیس وجود ندارد اما برخی گیاهان دیگر وجود دارند که امکان دارد بتوانند مؤثر واقع شوند. برخی از این گزینه‌های درمانی شامل چریش، آب پنیر شیرین، کپسایسین، کورکومین، فندق افسون‌گر، عصاره شیرین بیان و قاصدک هستند.

برخی مطالعات هم‌چنین حاکی از مؤثر بودن استفاده از کرم‌های ویتامین دی در درمان پسوریازیس است. کورتیکواستروئیدها برای درمان علائم بیماری روی پوست کف سر مؤثرتر واقع می‌شود.

استفاده از درمان‌های گیاهی در عین حال می‌تواند عوارض جانبی مانند تحریکات پوستی، ورم، خارش، سوزش و درد برای پوست به همراه داشته باشد. به هنگام استفاده از اسانس‌ها بهتر است.

پیش از استفاده از هر گونه کرم ابتدا آن را روی ناحیه کوچکی از پوست امتحان کنید تا بروز واکنش‌های آلرژیک را بررسی نمایید.

فست‌فود؛ عامل مرگ و میر انسان‌ها

علی‌اصغر فرشاد، رییس دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی کشور با بیان اینکه بیماری‌های غیر واگیر تهدیدی برای سلامت جامعه است، گفت: مصرف فست‌فودها ‌به عاملی برای مرگ ‌و میر انسان‌ها تبدیل شده است.

وی با بیان اینکه ۸۴ درصد از مرگ‌ومیرهای ایران ناشی از بیماری‌های غیر واگیر است، گفت: در گذشته بیماری‌های واگیردار عامل مرگ مردم بود، اما در حال حاضر بیماری‌های غیر واگیر به یک تهدید تبدیل شده است.

رییس دبیرخانه شورای‌عالی سلامت و امنیت غذایی کشور خاطرنشان کرد: در صورتی که دانشگاه علوم پزشکی به صورت کامل و صددرصد فعالیت خود را درست انجام دهد، تنها ۲۵ درصد از سلامت مردم تضمین شده و ۷۵ درصد این سلامت در جای دیگری باید تامین شود.

فرشاد ادامه داد: امروزه مردم از فست‌فودها ضربه می‌خورند و سرطان به عاملی برای مرگ ‌و میر انسان‌ها تبدیل شده ‌و باید حتما نسبت به این موضوع توجه ویژه‌ای داشته باشیم که به چنین مباحثی پرداخته شود.

وی تصریح کرد: امروزه عنوان می‌شود اگر قرار است سلامت به صورت کامل در جامعه تدوین شود، باید مردم در آن مشارکت داشته باشند و این کار را در استان یزد آغاز کرده‌ایم.

چین و چروک اولین نشانه پیری پوست

چین و چروکی گوشه خارجی چشم ها اولین نشانه های پیری پوست است. این چین و چروک معمولا در اواسط دهه ۲۰ زندگی هر فرد پدیدار شده و با گذر زمان، بیشتر می شوند.

علم پیوسته در حال گسترش است، اما چیزی که هنوز انسان با همه دانش خود، نتوانسته به آن برسد، اکسیرجوانی و متوقف کردن روند پیری است. اگر از پوست به خوبی مراقبت کنیم ، می توانیم روند پیری پوست را آهسته تر کنیم. به طور کلی، علائم پیری در تمام لایه های پوست بروز می کند

با گذر زمان، از میزان تولید کلاژن و الاستین کاسته شده و در نتیجه، خاصیت کشسانی پوست کم و کمتر می شود. ترکیبی از مسائل درونی و محیطی نیز ممکن است در تخریب پوست نقش داشته باشند.

عوامل محیطی که در پیری پوست تاثیرگذارند می توان به اشعه ماورابنفش خورشید، آلودگی هوا، سیگار، مصرف مشروبات الکلی، تغذیه ضعیف و ناسالم و همچنین عدم رسیدگی لازم و مداوم به پوست اشاره کرد.

چین و چروک گوشه چشم:چین و چروکی گوشه خارجی چشم ها اولین نشانه های پیری پوست است. روزی ۲ بار به آرامی روغن ویتامین E را به دور چشم خود مالیده و ماساژ دهید یا کپسول این ویتامین را شکسته و محتویات آن را به دور چشم بمالید. علاوه بر این ژل آلوئه ورا نیز برای این منظور کارساز می باشد.

چین و چروک های پوست:خطوط معمولا حدود ۲۵ سالگی روی پوست صورت، بینی، پشت دست ها و روی ساعدهای دست، ایجاد می گردند.

مصرف سیگار، محیط سخت و آلوده، استرس، کاهش وزن ناگهانی و وراثت ممکن است باعث بروز آنها شود. برای بهبود این شرایط، روزانه قسمت هایی که آسیب دیده است را با روغن نارگیل یا زیتون گرم شده ماساژ دهید.

پوست خشک: پوست مرطوب تان ممکن است ناگهان خشک و زبر شود که این نشانه پیری پوست است. با گذر عمر، پوست توانایی سابق را در تولید چربی طبیعی نداشته و نمی تواند آن را مثل گذشته صاف و مرطوب نگه دارد.

قرارگیری طولانی مدت زیر نور آفتاب، استفاده بیش از حد از صابون و مواد شوینده، هوای خشک، حمام آب داغ، کم آبی بدن، سیگار و استرس باعث خشکی پوست نیز می شوند.

تغییر رنگ پوست:عوامل زیادی از جمله افزایش سن باعث تغییر رنگ پوست می شوند. تغییر هورمونی نیز باعث افزایش تولید ملانین شده و رنگ پوست را تیره می کند.

گردن بوقلمونی: با افزایش سن، زودتر خاصیت کشسانی خود را از دست داده و باعث بروز مشکلی به نام " گردن بوقلمونی" می شود. برای مقابله با آن روزانه از کرم های مرطوب کننده و ضد آفتاب با SPF بیشتر از ۳۰ استفاده نمایید.

سیاهی زیر چشم ها: کمبود چربی و کلاژن باعث بروز سیاهی دور چشم ها می شود. برای مقابله ، قبل از رفتن به رختخواب، مقداری روغن بادام یا کره گوسفندی را به این نواحی زده و پوست را با آرامی ماساژ دهید.

پلک‌های افتاده: به آرامی پوست اطراف چشم را ماساژ داده تا گردش خون در این نواحی بیشتر شود؛ برای ماساژ می توانید از روغن زیتون یا نارگیل قبل از خواب، استفاده کنید.

پف زیر چشم ها: خیار را روی پلک های خود به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه قرار دهید. در ضمن، هرگز چشمان خود را با فشار نمالید. همچنین نمک و مصرف مشروبات الکلی را برای همیشه کنار بگذارید.

مسکن‌های طبیعی برای کاهش دندان درد

لیموترش: به دلیل اینکه حاوی ویتامین ث و اسید سیتریک قوی است که در تسکین دندان درد موثر باشد. یک لایه لیموترش را روی محل دردناک قرار دهید و با آب آن را گرفته و با نمک مخلوط کرده و در دهان بچرخانید.

گل میخک:اوژنول، ترکیب اصلی روغن گرفته شده از گل میخک، ماده ای رایج در تولید محصولات دندانی است که می تواند در درمان دندان درد، حرفی برای زدن نداشته باشد. گل میخک له شده علاوه بر اینکه از درد دندان می‌کاهد.

زنجبیل: استفاده از ریشه زنجبیل یکی از رایج ترین درمان های گیاهی برای دندان درد است که از دیرباز از آنها استفاده می‌شود. ابتدا پوست آن را جدا کنید سپس روی دندان دردناک قرار داده و آن را به آرامی گاز بگیرید. به تدریجی از درد دندان کاسته می‌شود.

سیر: گیاهی موثر در تسکین درد دندان است. درواقع سیر یکی از بهترین آنتی بیوتیک های دنیا است. وقتی آن کاملا له و کوبیده شود.

پیاز: با قرار دادن یک تکه پیاز خام روی دندانی که درد می‌کند، پیاز ویژگی ضد میکروبی دارد که می تواند در کنترل دندان در موثر باشد.

اسطوخودوس و بابونه: با مخلوط کردن گیاه اسطوخودس و بابونه، می‌توان به ترکیبی عالی دست یافت که در کاهش دندان درد موثر است.

زردچوبه: اخیرا محققان متوجه شده اند که زردچوبه برای مشکلات لثه و دندان بسیار مفید است. این گیاه می تواند از عفونت های لثه بکاهد و درد دندان را تخفیف دهد.

کلم: وقتی کلم به طور موضعی استفاده شود؛ سم زدا و درمان کننده فوق العاده ای است.

آویشن: استفاده از آویشن در درمان دردهای دندانی توصیه شده است. این گیاه خواص ضدعفونی کننده، ضدقارچ و دارویی دارد و می تواند جلوی بیماری لثه و فساد دندان را بگیرد.

اسپیلانتس: کمتر از این گیاه صحبت شده است، اسپیلانتس به گیاه دندان درد معروف شده است و در کاستن درد دندان تاثیر غیرقابل انکاری دارد.

بومادران:برگ‌های بومادران را بجوید و آن را روی محل دردناک قرار دهید. خیلی سریع اثر آن را می‌بینید.

برگ نعناع:بنابر تحقیقات، برگ نعناع یا روغن آن شبیه برخی از ویژگی‌های روغن گل میخک بوده و از درد دندان می‌کاهد.

رگه‌های سفید گوجه فرنگی مفید است

رگه‌های سفید رنگ در گوجه فرنگی ناشی از رسوب نیترات و فلزات سنگین نیست و مردم می‌توانند این محصولات را با اطمینان خاطر مصرف کنند.

رگه‌های سفید رنگ در گوجه فرنگی می‌تواند ناشی از کم و یا زیاد شدن نور، آبدهی نامناسب، تاخیر یا تعجیل در برداشت و موارد اینچنین باشد، نیترات و فلزات سنگین در گوجه و سایر محصولات کشاورزی در آزمایشگاه‌های معتبر علوم پزشکی کنترل و پایش می‌شود و اگر نموهای فراتر از حدود مجاز دیده شود قطعا تذکر داده می‌شود.

حتی درباره تزریق رنگ به هندوانه هم گفته می‌شود، اگر هندوانه پوک است یا رنگ غیر متناسب دارد ناشی از تزریق رنگ به درون آن نیست و مباحث مطرح شده در این زمینه هیچ پایه و اساس درستی ندارد.

در آزمایشگاه‌های معتبر و معتمد دانشگاه علوم پزشکی شیراز نمونه گیری از یک هزار و ۸۰۰ نوع فراورده کشاورزی انجام شده است که ۱۰ درصد از آن عدم انطباق با استاندارد داشته و مابقی استاندارد بوده است، این پایش‌ها مستمر و همیشگی است و برای ۱۸ نوع محصول کشاورزی به صورت اجباری انجام می‌شود.

سبزیجاتی  استثنایی که سلامت را بیمه می‌کنند

تمام سبزیجات حاوی ویتامین ها، مواد معدنی و فیبر هستند. با این حال، برخی از آنها مزایای سلامتی استثنایی دارند. بعضی از افراد، به سبب داشتن رژیم غذایی خاص، می توانند سبزیجات خاصی را نسبت به دیگران مصرف کنند.

اسفناج:اسفناج غنی از آهن است و یک منبع عالی از کلسیم، ویتامین‌ها، آهن و آنتی اکسیدان‌ها است.

کلم پیچ: کلم یک سبزی پرطرفدار با مزایای سلامتی است و مقادیر مناسبی از ویتامین A،Cو K را داراست.

کلم بروکلی: کلم بروکلی حاوی ویتامین K و ویتامین C است و به دلیل داشتن سولفورفان خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد.

نخود فرنگی: نخود فرنگی حاوی فیبر، پروتئین، ویتامین A،c، k وبرخی از ویتامین‌های B است.

چغندر: مصرف آب چغندر می‌تواند به کاهش فشار خون کمک کند. این سبزیجات همچنین ممکن است برای افراد مبتلا به دیابت مفید باشد.

هویج: دارای ویتامین A در قالب بتا کاروتن است. ویتامین A برای بینایی سالم حیاتی است.

گوجه فرنگی: حاوی لیکوپن است که یک آنتی اکسیدان قوی است که ممکن است در پیشگیری ازسرطان نقش داشته باشد.

سیر: یک آنتی بیوتیک طبیعی است.

فلفل دلمه ای: دارای آنتی اکسیدان‌هایی مثل کپسانتیون، کورستین و لوتیین (در انواع سبز) است که از بینایی محافظت می کنند.

عوارض چاقی در کودکان

هدایت حسینی،رییس انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای کشور ضمن تاکید بر لزوم اصلاح سبک تغذیه، گفت: چاقی در حدود ۲۰ درصد و اضافه‌وزن حدود ۸ درصد در میان کودکان گزارش‌شده؛ این در حالی است که استمرار چاقی در دوران بزرگ‌سالی شانس ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر را افزایش می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه رشد و سلامت بدن با تغذیه سالم ارتباط مستقیم دارد، از وجود  بیش از ۸۲۰ میلیون نفر گرسنه در جهان خبر داد.

گفت: غذا یکی از ضروری‌ترین نیازهای بشر از بدو تولد تا پایان عمر است و رشد بدن با تغذیه سالم ارتباط مستقیم دارد که با رعایت یک تغذیه مناسب می‌توان از بروز بسیاری از بیماری‌ها پیشگیری کرد.

ریس انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشورافزود: یکی از مهم‌ترین عوارض چاقی، اضافه‌وزن و عدم رعایت صحیح الگوهای تغذیه‌ای، ایجاد بیماری‌های غیرواگیر است که به‌کارگیری سیاست‌هایی در زمینه کنترل قیمت و توزیع موادغذایی به‌عنوان یک برنامه هدفمند برای تأمین امنیت غذایی توسط مسئولین کشورها ضروری است.

  حسینی ادامه داد: در سال ۱۳۸۰ حدود ۵۷,۵ درصد موارد مرگ‌ومیر در کشور به بیماری‌های غیر واگیر اختصاص داشت که این آمار در سال گذشته ۸۲ درصد موارد مرگ‌ومیر را به خود اختصاص داده است.

بیماری‌هایی که مغز را تعطیل می‌کنند

مغز مانند ماهیچه است. اگر از آن استفاده نکنید، آن را از دست خواهید داد. اما بر خلاف عضلات که شما متوجه ضعف آن‌ها شده و برای جبران آن دست به کار می شوید، ممکن است هرگز متوجه کاهش قدرت مغز نشوید.

سستی و ضعف: سستی یکی از نشانه‌های فیزیکی آلزایمر به حساب بیاید که قبل از زوال حافظه ظاهر می‌شود و قابل توجه است.

بیماری شریان کاروتید: زمانی که پلاک ها در داخل شریان کاروتید (در امتداد دو طرف گردن قرار دارد) تشکیل شوند، خون به سختی به مغز می رسد. در مورد شریان کاروتید می تواند آسیب و مرگ سلول های حیاتی را به دنبال داشته باشد.

فشار خون بالا: فشار خون بالا می‌تواند به عروق خونی آسیب برساند و خون رسانی به مغز را دچار اختلال کند. همیشه فشار خون خود را چک کنید. استاندارد ترین توصیه این است که باید فشار خون را به زیر ۱۴۰ روی ۹۰ میلی متر جیوه نگه دارید.

تحصیلات کم: ممکن است هرگز متوجه کاهش قدرت مغز نشوید. مطالب جدید را بیاموزید و برای حفظ آنها تلاش کنید. اگر از مغزتان استفاده نکنید، زودتر فرآیند پیری را تجربه می کند و آسیب می بیند.

افسردگی: احتمال ابتلا به آلزایمر را بالا می‌برد، اما کاملا واضح نیست که چه اتفاقی در سلول های افسرده می‌افتد که خطر ابتلا به آلزایمر را افزایش می‌دهد.

سطح بالای هموسیستئین:  در طی فرآیند شکسته شدن پروتئین ها تولید می شود. سطوح بالای این ماده در خون افرادی که گوشت قرمز زیادی مصرف می کنند دیده می شود. به نظر می رسد این آمینواسید با التهاب مرتبط است و فرد را بیشتر مستعد زوال شناختی می کند.

دیابت: در ابتدایی ترین سطح دیابت، رگ های خونی و جریان خون تغییر می یابد و به نوبه ی خود موجب تغییر خون رسانی به مغز می شود. اما بیشتر پژوهش ها نشان می دهد که شاید آلزایمر نتیجه ی مقاومت به انسولین در سلول‌های مغزی است که به آن دیابت نوع ۳ می گویند که می تواند منجر به تجمع پروتئین های سمی و مرگ سلول های مغزی شود.

سیگار کشیدن: از مهم ترین خطراتی که سیگار برای افراد ایجاد می کند این است که به حافظه آسیب برساند. سیگار با آسیب به رگ‌های خونی موجب ایجاد پلاک و محدودیت خون رسانی به سمت مغز می‌شود.

کد خبر 366813

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.