از حضور زنان در تریبون نماز جمعه تا هالووین هنرمندان در جشنواره

عفو ۵۰ هزار زندانی، اعتماد بهارستان به سعید نمکی، آینده قیمت ارز و سکه در ایران، مدلینگ هنرمندان جشنواره فجر و زنان در تریبون نماز جمعه از مهمترین عناوین خبری امروز سه شنبه -۱۶بهمن- روزنامه‌های کشور بودند.

به گزارش ایمنا  آیت‌الله آملی لاریجانی در جلسه روز دوشنبه-۱۵ بهمن- مسئولان عالی قضایی با اشاره تقاضای خود از محضر رهبر معظم انقلاب برای اعطای عفو گسترده در ۴۰ سالگی انقلاب اسلامی و موافقت اولیه ایشان با کلیات این تقاضا تصریح کرد: «متأسفانه برخی این اقدام بزرگ را هم سیاسی می‌کنند. عده‌ای گفته‌اند بهتر است این عفو شامل زندانیان سیاسی هم بشود. این در حالی است که ما محکومی با عنوان «زندانی سیاسی» نداریم. اگر کسی اقدامی علیه امنیت مرتکب شده است، عنوان مجرمانه مستقلی دارد که باید به آن رسیدگی شود. جرم سیاسی نیز در قانون تعریف شده و رسیدگی به آن هم ساز و کارهای قانونی خود را دارد، اما در حال حاضر چنین محکومانی نداریم.» روزنامه ایران صفحه نخست خود را به این خبر اختصاص و در تیتر یک خود نوشت: «عفو ۵۰ هزار زندانی» ایران در مطلبی دیگر نیز به پرسش  و پاسخ‌های بهارستان نشین‌ها از سعید نمکی پرداخت و در زیر تیتری با عنوان «نسخه نمکی برای سلامت» نوشت: نمکی در پاسخ به سؤال نمایندگان مجلس مبنی بر این‌که طرح تحول به کجا خواهد رفت؟ گفت:«معتقدم که نقاط قوت طرح تحول باید جلو برود؛ نقاطی همچون برداشتن هزینه‌های کمرشکن بستری بیماران، حمایت از بیماران خاص و صعب‌العلاج و ماندگاری طبیب در نقاط محروم.»

روزنامه خراسان  نیز در واکنش به عفو ۵۰ هزار زندانی در تیتر یک امروز خود نوشت: «عفو یک پنجم زندانیان» و در ادامه به بررسی این عفو پرداخت در متن نوشت: در آیین‌نامه کمیسیون عفو شرایط اعطای عفو و مواردی که شامل عفو می‌شود، مشخص شده است‌ و طبق بند ۱۱ اصل ۱۱۰ قانون اساسی عفو یا تخفیف مجازات محکومان در حدود موازین اسلامی‌ پس از پیشنهاد رییس قوه قضاییه توسط مقام رهبری انجام می‌شود.در ماده ۲۴  آیین‌نامه کمیسیون عفو (تخفیف و تبدیل مجازات) جرایمی‌ که شامل عفو نمی‌شود آمده است که مفهوم مخالف، این است که برای دیگر جرایم عفو امکان پذیر است‌.همچنین در ماده ۲۵ به صراحت بیان شده است که عفو شامل جرایمی ‌مانند قاچاق مواد مخدر، در موارد حق الناس (قصاص که باید ازسوی اولیای دم صورت گیرد) سرقت مسلحانه، تجاوز به عنف و جرایم علیه امنیت (جاسوسی، محاربه، آدم ربایی و اغتشاش) نمی شود.

 روزنامه کیهان با اشاره به مشکلات اقتصادی راهکار مقابله با آن را « میدان دادن به تفکر انقلابی» دانست در تیتر یک خود نوشت: «اگر میدان بدهند سازندگان موشک و ماهواره اقتصاد را هم می‌سازند» کیهان در این مطلب با مقدمه ای بر پیشرفت و دستاورد انقلاب شروع کرد و در ادامه باتوجه  مشکلات اقتصادی اخیر  بر دولتمردان تاخت و در انتها مدعی شد: امروز با نگاه به این دو تفکر که یکی با سرلوحه قرار دادن کار کردن و دیگری با تمرکز بر عافیت طلبی نتایج خود را نشان داده‌اند می‌توان فهمید که کلید حل مشکلات کشور در دستان کدام تفکر است. امروز سؤال بسیاری از مردم این است که چگونه جمهوری اسلامی می‌تواند به تکنولوژی پیچیده موشک‌های نقطه زن و یا ارسال ماهواره به فضا دست یابد و آن را بومی کند، اما از ساخت یک خودروی ساده سواری ناتوان است؟! پاسخ این سؤال جز این نیست که صنعت موشکی و فضا پیما فقط و فقط با اتکال به اراده الهی و توانمندی جوانان انقلابی رخ داده، اما در صنایعی مثل خودروسازی مسئولان اغلب نگاه به غرب مثل خودروسازی فرانسه و... داشته‌اند و همچنین زد وبندهای مدیریتی و بده و بستان‌های سیاسی مانع از حضور جوانان شایسته و دانشمند در این حوزه شده است.

سرویس فرهنگ و هنر  روزنامه جوان عکس یک امروز  را به تصویری از فیلم بیست و سه نفر  اختصاص داد و در زیر تیتری با عنوان«نوبت به ان ۲۳ نفر رسید» نوشت: آنچه در پایان فیلم حال و هوای مخاطب و آن تاثیری که بر وی داشته را بر هم می‌زند، نشان دادن تصاویری واقعی از لحظه دیدار بیست و سه رزمنده با ملاصالح مترجم ایرانی است که در روزهای حضور این نوجوانان در زندان رژیم بعث کمک‌های زیادی به آن‌ها کرده بود. اگر جعفری همه این صحنه‌ها را در قالب داستان و جریان فیلم پیش می‌برد مخاطب با حال و هوای بیشتری که از فیلم برایش حاصل شده بود، سالن سینما را ترک می‌کرد.
با همه این احوالات «بیست و سه نفر» به عنوان دومین اثر سینمایی مهدی جعفری- بعد از فیلم «اتمسفر» - یادگاری خوبی از وی برای سینمای دفاع مقدس به شمار می‌آید. دست گذاشتن روی «اسارت» و «نوجوان» با همه کمبودهای هنری که در این زمینه وجود داشته از سوی این کارگردان قابل تقدیر است.


روزنامه مردم سالاری در صفحه نخست خود به بررسی آینده قیمت ارز و سکه در ایران پرداخت و در تیتر خود نوشت: « آینده قیمت ارز و سکه در ایران » مردم سالاری در ادامه مدعی شد: تصویب دو لایحه الحاق ایران به کنوانسیون‌های پالرمو و سی‌اف‌تی قطعاً کاهش قیمت ارز و سکه را در پی خواهد داشت. عدم تصویب این دو لایحه در مجمع تشخیص مصلحت نظام و به درازا کشیدن کار بررسی آن‌ها نیز تأثیر معکوسی خواهد داشت و از لحاظ روانی، به نفع افزایش قیمت ارز عمل خواهد کرد.

تمدید یا عدم تمدید معافیت‌های صادرشده توسط دولت آمریکا برای هشت کشور واردکننده نفت ایران نیز از دیگر عواملی خواهد بود که بر بازار ارز و سکه تأثیر خواهد داشت. در واقع، موفقیت یا عدم موفقیت دولت در سه عامل تصویب لوایح اف‌ای‌تی‌اف، دیپلماسی اقتصادی با اروپا و کشورهای شرقی و مدیریت بازگشت ارز به کشور، چشم‌انداز قیمت ارز و سکه را تعیین خواهد کرد. شکست در هر یک از این سه حوزه به معنای افزایش قیمت ارز و سکه در چندین ماه آینده خواهد بود. موفقیت در این حوزه‌ها نیز روند قیمت‌ها را کاهشی خواهد کرد.

روزنامه آرمان امروز در صفحه نخست خود به بررسی وضعیت مسکن پرداخت و در تیتر یک خود نوشت: «خانه‌های کوچک نقطه تمرکز بازار». آرمان همچنین به اظهارات اخیر محسن رفیقدوست پرداخته و در تیتر دیگر صفحه نخست خود نوشت: «دوربرگردان رفیقدوست در دهه‌چهارم! » این روزنامه خاطر نشان کرد: ظاهرا اظهارات حاشیه‌ساز محسن رفیقدوست تمام نشده است چنانکه او دیروز هم به اظهاراتی درباره اصلاح‌طلبان پرداخت که می‌توان از آن اظهارات به عنوان تلاش برای ایجاد تفرقه در این طیف یاد کرد. او گفت: «من اصلاح‌طلبان را دو دسته می‌دانم؛ یکی اصلاح‌طلبان ولایتی مانند آقایان عارف، زنگنه و جهانگیری و اکثر اعضای دولت آقای روحانی و دسته‌ای دیگر را اصلاح‌طلب برانداز می‌دانم مانند کسانی که در جریان اعتراضات سال ۸۸ دستگیر شدند و پنج شش سال محکومیت داشتند؛ نظام با این افراد بر اساس دلایلی که به دست آورد، برخورد کرد و کار خود را پیش برد.» ظاهرا فشارها بر رفیقدوست بر سر میزان بالای حقوق دریافتی و اتومبیلش آن اندازه زیاد بوده که فراموش کرده دولت روحانی، دولت اصلاح‌طلبان نیست که بتواند مرزبندی میان اصلاح‌طلبان پاستور با اعتدالیون دولت را ترسیم کند. از سوی دیگرسال‌ها برای ایجاد تفرقه میان اصلاح‌طلبان با پروژه «تو بهتری» تلاش شد، اما نه تنها اصلاح‌طلبان دچار اختلاف نشدند بلکه برخی شخصیت‌های معروف جریان اصولگرایی به جمع اصلاح‌طلبان آمدند که نمونه بارز آن لیست امید جریان اصلاحات با حضور برخی اصولگرایان برای انتخابات مجلس دهم بود! از سوی دیگر ظاهرا رفیقدوست کاملا فراموش کرده که انقلاب اسلامی با وحدت همه گروه‌ها و اقشار پیروز و محقق شد و امام خمینی هم بارها بر تقویت وحدت و نه شکاف تاکید کرد. بنابراین مشخص نیست رفیقدوست یا چه توجهی در حال عبور از اهداف انقلاب و حرکت با دنده عقب است؟

روزنامه قانون  صفحه نخست خود را به گفت و گو با اصغر جدائی، امام جمعه بیله سوار اردبیل اختصاص داد و در تیتر  به نقل از او نوشت:« درست نیست امامان جمعه در همه مسائل ورود کنند» این روحانی روشنفکر و متدین در جواب به سوال آیا حاضر هستید تریبون نمازجمعه را در اختیارخانم‌ها قراردهید؟ به خبرنگار روزنامه قانون گفت: چندین بار درسخنرانی‌ها عنوان کرده‌ام باافتخارحاضرم تریبون نمازجمعه رادراختیار زنان قراردهم تابرنامه ها ومشکلات‌شان را بیان کنند، اما متاسفانه هنوز هیچ خانمی پیش قدم نشده است. بنده هیچ وقت انسان ها و حتی زنان رامحدود نمی کنم. حتی مواقعی که می خواهم درمسجد به خانم ها جایزه بدهم به آن ها می گویم به این سمت پرده بیاید. شاید جالب باشد که بدانید بنده چهارسال درخارج ازکشور رایزن فرهنگی بودم. در باکو، تفلیس، سوریه، لبنان، عراق و عربستان فعالیت کردم. در باکو رایزان فرهنگی و درتفلیس مدیرخانه ایمان بودم. زمانی که خانم ها به دفترم می آمدند، سختگیری نمی‌کردم و سعی داشتم فضارا به سمت معنویت ببرم. باتوجه به کارهای فرهنگی که تاکنون انجام دادم بسیاری از خانم‌ها یا افرادی که نماز نمی خواندند، نماز خوان شدند.


سرویس اقتصادی روزنامه همدلی در ذیل تیتری با عنوان«لابی گری خودروسازان نتیجه داد» به آسیب شناسی اختصاص  وام ۴هزار میلیارد تومانی به بخش خودرو پرداخت و به گفت‌و گو با کامران ندری، کارشناسان اقتصادی، نشست. وی در تحلیل این موضوع به همدلی می‌گوید: «به نظر می‌رسد که صنعت خودرو در لابی‌گری خوب عمل کرده و نفوذ قابل‌ملاحظه‌ای در ایران دارد و همین دلیل همیشه زیر چتر حمایتی دولت قرار گرفته است. البته من با مشکلات صنعت خودرو آشنایی کاملی ندارم، اما فکر می‌کنم آمارهایی که این صنعت درباره میزان اشتغال می‌دهد با اغراق همراه است؛ زیرا به گفته خودروسازان این صنعت می‌تواند یک میلیون و ۷۰۰ هزار شغل ایجاد کند و بعد از پتروشیمی نقش زیادی در اقتصاد دارد و جزئی از صنایع مهم است.» به گفته ندری، «شاید در این میان گفته شود که دولت از دیگر بخش‌های تولیدی حمایت نمی‌کند و تنها توجهش بر خودروسازی معطوف شده، اما واقعیت این است که به دلیل شرایط سخت این بخش در مقطع کنونی نمی‌توان خودروسازی را رها و از آن حمایت نکرد. هر چه که هست، به دلیل اهمیت صنعت خودرو در ایران و سهم زیاد این بخش در اشتغال، حمایت‌های دولتی از خودروسازی همچنان وجود دارد، اما آنچه قابل‌توجه است این که دیگر صنایع همچون پوشاک و نساجی نیز با کمترین هزینه بیشترین بازدهی را دارند و باید در کنار خودرو به آن‌ها نیز توجه شود تا شاهد تعطیلی واحدهای تولیدی نباشیم و به همه صنایع به یک اندازه توجه کنیم.

روزنامه شرق پیرامون حواشی بزرگداشت فاطمه معتمد آریا به گفت و گو با این هنرمند کشورمان پرداخت و در تیتر یک خود به نقل از معتمد آریا نوشت: «ارشاد باید جلوی تیغ حملات بایستد» معتمد آریا در ادامه به شرق گفت: خیلی سال است که همه جوره در مورد سینما و من که جزئی از سینما هستم بی انصافی و توهین شده و هرکس از هرجا و به هرشکلی که توانسته آن را مورد هجوم قرار داده است؛ ضعف هایش را بزرگ و موفقیت ها و افتخارات بسیار بزرگش را حقیر و گاه سیاه نشان داده اند. انتظار و بزرگ داشت این است که زمانی که سینما مورد حمله قرار میگیرد  وقتی تیغ تیز حمله غیر سینمایی ها به طرف سینما می آید  وزارت ارشاد اولین جایی باشد که جلویش را بگیرد؛ وزارت ارشاد که حواسش به یک تار موی بازیگر در فیلم ها هست باید پشت سینما بایستد و اصلا وظیفه اش این است که به اتکای همه افتخاراتی که سینما برای این سرزمین آورده پشیتیبان آن باشد. متاسفانه این حمایت از سینما در وزارت ارشاد  به عنوان متولیان سینما آنگونه که شایسته این سینما است، نبوده است. 

روزنامه صدای اصلاحات پوشش بازیگران جشنواره فجر را به صفحه نخست خود آورد و در تیتر یک خود نوشت: «جشنواره فجر هالوین هنرمندان». صدای اصلاحات در ادامه افزود: بازیگران فقط و فقط طبق نظر فالورها و سلایق مجازی  پوشش خود را انتخاب می‌کنند. به همان سرعت هم از حافظه طرفدارانشان  خارج می شوند. در دنیای امروز سینمای ایران، غفلت بهترین کلمه ای است که می‌توان  برای فضای آن انتخاب کرد؛ غفلت از مخاطبان و بی احترامی به دوربین عکاس ها! 

کد خبر 366768

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ع.خ IR ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۶
    0 0
    بخدا درست میگه که انقلابیها دنبال تسخیر فضا و غرب گراها دنبال زه پراید هستند ولی تو را به خدا این مفسدین را بگیرید و کارخانه های ایران خودرو و سایپا رابه دست جوانان انقلابی بدهید ببینید چه میشود اگر 5 ساله به کره ماشین صادر نکردیم هرچی میخواهید به من بگید.