۱۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۵
سرمازدگی زمستان را جدی بگیرید

اگر شما نیز جزء آن دسته افرادی هستید که در هوای سرد و در محیط باز فعالیت دارید بهتر است به پیش بینی وضع هوا و شرایط نامساعد جوی گوش دهید تا دچار سرمازدگی نشوید.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، با سرد شدن بیشتر هوا و کاهش دما در فصل زمستان برخی افراد دچار سرمازدگی می‌شوند، بدین معنا که یکی از بافت‌های بدن آن‌ها نظیر انگشتان دست و پا، گوش و بینی دچار یخ زدگی می‌شود و معمولا خود را با علائمی نظیر سوزن سوزن شدن، بی حسی، درد، خارش و سوزش بافت مورد نظر نشان می‌دهد.

انواع سرمازدگی‌ها کدامند؟

سه نوع سرمازدگی وجود دارد. در نوع اول معمولا صورت، گوش‌ها و یا نوک انگشتان تحت تاثیر قرار می‌گیرند، به گونه‌ای که ممکن است پوست بی‌حس شود، اما سرما آسیب دائمی به بافت‌های بدن وارد نمی‌کند. نوع دیگر، سرمازدگی سطحی است که در آن لایه بیرونی پوست تحت تاثیر قرار می‌گیرد. اما نوع سوم، سرمازدگی عمقی نام دارد که در آن پوست و اندام زیر آن هر دو یخ می‌زنند. در این نوع سرمازدگی با توجه به اینکه بافت مورد نظر چه مدت و با چه عمقی یخ زده باشد، ممکن است آسیب‌های برگشت ناپذیر و دائمی در بافت ایجاد شود.

چه افرادی دچار سرمازدگی می‌شوند؟

در واقع همه افرادی که برای مدت زمان طولانی در معرض هوای سرد قرار بگیرند، ممکن است سرمازده شوند. اما این نوع آسیب ها بیشتر افرادی که در هوای سرد بیرون کار می‌کنند و یا ورزشکاران ورزش‌های زمستانی که امکانات مقابله با سرما را ندارند در معرض سرمازدگی قرار می‌دهد. موضوع مهم اینکه برخی افراد در برابر سرما آسیب پذیرتر هستند و این گروه شامل افراد کم سن یا مسن، مبتلایان به دیابت یا سایر بیماری‌هایی که منجر به گردش ضعیف خون می‌شوند، افراد سیگاری و الکلی، مبتلایان به امراض قلبی که باعث کاهش جریان خون به پوست می‌شوند هستند.

راهکارهایی برای درمان سرمازدگی

به افرادی که دچار سرمازدگی شده‌اند توصیه می‌شود به سرعت از مکان سرد خارج شوند. سپس تمام لباس‌های خود را درآورند و بافت آسیب دیده را داخل آب گرم قرار دهند. موضوع قابل توجه اینکه مالش و یا ماساژ پوست یخ زده احتمال آسیب وارد شده به بافت را بیشتر می‌کند. همچنین افراد باید از حرارت خشک و مستقیم مانند استفاده از بخاری‌های برقی یا آتش برای گرم کردن بافت یخ زده اجتناب کنند. چنانچه افراد همزمان با یخ زدگی، هیپوترمی (دمای بسیار پایین کل بدن) را نیز تجربه کنند، ضرورت دارد مراقبت های فوری پزشکی دریافت کنند.

کد خبر 366750

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.