کشف شیوه‌ای نوین برای نابودی سلول‌های سرطانی

دانشمندان همواره در پی یافتن روش‌های نوین و کارآمد برای نابودی تومورهای سرطانی بوده‌اند و محققان انگلیسی به تازگی راهکاری موثر برای درمان سرطان کشف کردند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، محققان انگلیسی به تازگی شیوه‌ای مبتکرانه در درمان سرطان کشف کرده‌اند که طی آن با فعال کردن فلز "اریدیوم‌" (metal iridium) توسط نور می‌توانند سلول‌های سرطانی را هدف قرار داده و آن‌ها را نابود کنند. به گفته محققان انگلیسی ترکیب فلزی جدید راهکاری موثر برای درمان سرطان محسوب می‌شود.

اکنون شیوه‌های مختلفی برای درمان سرطان وجود دارد که شامل شیمی‌درمانی، پرتودرمانی و ایمونوتراپی می شوند که در آن دفاع بدن افراد در برابر بیماری سرطان افزایش پیدا می‌کند. اما این بار محققان دانشگاه "Warwick" در انگلستان بررسی جدیدی انجام داده‌اند و با استفاده از روش فتودینامیک که در آن از ذرات نوری برای فعال کردن ترکیبات شیمیایی خاص استفاده می‌شود موفق شده‌اند سلول‌های سرطانی را هدف قرار دهند.

به گفته محققان زمانی که فلز اریدیوم به پروتئین آلبومین (پروتئین موجود در خون) متصل می‌شود می‌تواند گونه‌های اکسید شده را در هسته سلول‌های سرطانی به جریان اندازد. در نتیجه این مولکول‌های ویرانگر اکسیژنی قادر به انجام عملیات خود تخریبی (self-destruct) سلول‌ها می‌شوند.

موضوع جالب اینکه این پروتئین‌های بزرگ به سلول‌های سرطانی نفوذ و فلز اریدیوم را آزاد می‌کنند و این سلول‌ها را با بهره از نور مرئی نابود می‌کند. به گفته پروفسور پیتر سادلر، رهبر گروه تحقیق در دانشگاه Warwick چنانچه این شیوه در کلینک‌ها استفاده شود، راهکاری موثر برای درمان سرطان‌های مقاوم خواهد بود و اثرات جانبی شیمی درمانی را نیز کاهش می‌دهد.

محققان دانشگاه Warwick برای نیل به مقصود خود نوعی پوشش خاص طراحی کردند که امکان اتصال فلز اریدیوم به پروتئین "آلبومین" را فراهم می‌کرد. سپس ترکیب جدید اریدیوم به عنوان یک ماده حساس به نور عمل می‌کرد که سلول‌های اکسیژنی خاص را درون سلول‌های سرطانی هدف قرار می‌داد.

به گفته محققان در شیوه جدید پروتئین "آلبومین" باعث آزاد شدن ترکیب اریدیوم در هسته سلول‌های سرطانی می‌شود و در پایان کار ترکیب فعال شده اریدیوم جایگزین مولکول‌های مرده هسته سلول‌های سرطانی می شود و آن‌ها را از درون نابود می کند.