بدنه آموزش و پرورش برای تحولات آموزشی مقاومت می‌کند

وزیر آموزش و پرورش گفت: تحول در محتوا یک عامل حیاتی برای آموزش و پرورش امروز است و در این بخش مهم‌ترین مانع را مقاومتی می‌دانم که خود آموزش و پرروش و افکار عمومی و خانواده‌ها در مقابل این تحول انجام می‌دهند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمد بطحایی صبح امروز (دوشنبه) در جمع فرهنگیان استان اصفهان در اردوگاه شهر ابریشم ضمن گرامیداشت یاد شهدا و ایام خجسته دهه فجر اظهار کرد: در طول مبارزات منتج به پیروزی انقلاب اسلامی افراد زیادی آرامش و آسایش خود را به اخلاص گذاشتند و بسیاری از آن ها در این مسیر مقدس به شهادت رسیدند و پیروزی این انقلاب را درک نکردند.

وی با بیان اینکه تعداد کسانی که نامشان در تاریخ تمدن اسلامی ماندگار ماند زیاد نیست، افزود: در بین تمام احزاب سیاسی که برای به ثمر نشستن این انقلاب تلاش کردند امام (ره) ماندگار شد و این امر مهم به این دلیل بود که وی برای تمام رفتارهای خود در سال های مبارزه فقط به رضایت خداوند عمل می کرد که این امر موجب برجسته بودن و قابل احترام بودن شخصیت ایشان در چشم دشمنان شده است.

وزیر آموزش و پرورش کشور تأکید کرد: به طور یقین اصلی‌ترین عاملی که موجب ماندگاری امام (ره) در تاریخ شده ، همان انجام فعالیت‌ها برای رضایت خداوند بوده است و برای دلخوشی و تشویق گروهک‌های سیاسی این اقدامات انقلابی صورت نگرفت.

وی با تأکید بر اینکه باید امروز با افتخار بگوییم آموزش و پرورش با مقایسه با بهمن ۵۷ به خصوص از لحاظ شاخص‌های کمی رشد قابل ملاحظه‌ای را داشته است، افزود: امروز باید با افتخار بگوییم که سرانه آموزشی در بهمن ۵۷ به ازای هر دانش‌آموز ۱.۴۴ درصد مترمربع بوده و امروز در میانگین کشوری به ۵.۱۸ مترمربع رسیده است و مفتخریم که ۶۵ هزار مدرسه به شبکه‌های ملی ارتباطات و اطلاعات دسترسی دارند.

به گفته بطحایی پوشش پیش دبستانی با همت و زحمت فرهنگیان و معلمان امروز بیش از ۷۰ درصد است در حالی که این عدد در سال ۵۷ حدود ۲۰درصد بوده است.

وی همچنین به افزایش گذر دانش آموزان از مقطع ابتدایی طی ۴۰ سال گذشته اشاره کرد و گفت: در دوران قبل از انقلاب از هر صد دانش ابتدایی ۷۴ نفر وارد دوره متوسطه اول می‌شدند و خوشبختانه این عدد امروز به بیش از ۹۶ درصد رسیده است.

از لحاظ کیفیت آموزش، راه نرفته زیاد داریم

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه از لحاظ کیفیت آموزش راه نرفته زیاد داریم، افزود: در این رابطه مسیر بسیار طولانی وجود دارد و می‌طلبد با همکاری و مساعدت معلمان و فرهنگیان این مسیر را طی کنیم.

وی تأکید کرد: در آموزش و پرورش برگرفته از سند تحول بنیادین از دو جهت باید به سمت جلو پیش برویم، مسیر اول امروز در بین صحبت های فرهنگیان استان اصفهان اعلام شد که همان بحث محتوای نظام آموزش و پرورش است.

بطحایی ادامه داد: همسان سازی آموزش‌ها در مدارس با توجه به نیاز جامعه مهم‌ترین رویکردی است که باید در اصلاح محتوایی نظام آموزش و پرورش به آن توجه کنیم، آن چیزی که ما در مدرسه با دانش‌آموزان تمرین می‌کنیم با نیازهای بیرون از مدرسه متفاوت است.

وی با تاکید بر اینکه جامعه روز به روز در حال تغییر است و نیاز دانش آموز امروز با دانش آموز ۳۰ سال گذشته بسیار تفاوت دارد، افزود: اگر بنده و فرهنگیان به عنوان دست اندرکاران آموزش و پرورش تحلیل دقیق و صحیح از این شرایط را نداشته باشیم به معنای این است که بخش عمده تلاشی که در مدرسه داریم بی ثمر است.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه باید  به دانش آموزان هنر زندگی کردن را آموزش دهیم، تصریح کرد: در آموزش و پرورش در برنامه و محتوای درسی و آموزشی بیشتر از آموزش عالی الگو گرفته‌ایم، مدرسه امروز دانشگاهی شده است که دانش آموزان را برای دانشگاه آماده می‌کند و این نگاه غالب بر برنامه درسی و آموزشی بوده که جای تغییر دارد.

وی ادامه داد: تغییر در آموزش و پرورش کار هیجانی نیست و نیاز به زیرساخت ها، صبوری و آماده کردن افکار دارد و در غیر این صورت تبدیل به یک شعار می‌شود، بنابراین بخش اول تحول در محتوا یک عامل حیاتی برای آموزش و پرورش امروز است و در این بخش مهم‌ترین مانع را مقاومتی می‌دانم که خود آموزش و پرروش و افکار عمومی و خانواده‌ها در مقابل این تحول انجام می‌دهند.

بطحایی با تأکید به موضوع مدرسه محوری گفت: با نگاهی به محتوای آموزشی مدارس طی ۳۰ سال اخیر شاهد کمترین تغییری در این محتوا هستیم، معلمان با این مسائل دست و پنجه نرم کرده‌اند اما برای رفع آن‌ها تلاش زیادی انجام نگرفته است.

وزیر آموزش و پرورش کشور با اشاره به اینکه مسیری که برای حل مسائل آموزش و پرورش در پیش گرفتیم ما را به نتیجه نرسانده است، گفت: اگر بخواهیم این روند را ادامه دهیم طی ۳۰ سال آینده نیز دوباره این مسائل و مشکلات را خواهیم داشت.

وی تأکید کرد: آموزش و پرورش باید برای حل مسائل خود براساس سند تحول بنیادین راه حل جدیدی را پیدا کند و گام اول این مسیر مدرسه محوری است.

بطحایی با بیان اینکه مدرسه باید رکن اصلی نظام تعلیم و تربیت شود، ادامه داد: این در حالی است که بخش‌نامه‌هایی که بایدها و نبایدهایی را به مدراس ابلاغ می‌کند، منجر به کمرنگ شدن خلاقیت در مدارس شده و تا زمانی که این نگاه راداشته باشیم کاری از پیش نمی‌رود.

انتخاب مدیران مدارس از دامنه ناحیه و مناطق آموزش و پرورش خارج شود

وی با تاکید بر اینکه در گام نخست باید انتخاب مدیران مدارس از دامنه ناحیه و مناطق آموزش و پرورش خارج شود، ادامه داد: سنجش صلاحیت و شایستگی مدیران و اعطای گواهینامه تخصصی مدیریت به آنان دومین گام برای ورود به این عرصه است.

وزیر آموزش و پرورش شفافیت عملکرد مدارس را گام سوم در راستای تحقق مدرسه محوری دانست و ادامه داد: باید هر مدرسه به صورت مستمر با موقعیت قبلی موردسنجش قرار گیرد و رتبه بندی پیشرفت برای این مدارس در نظر گرفته شود.

وی با تاکید بر اینکه در برنامه چهارم تفویض اختیار به مدارس را دنبال می کنیم، افزود: مدرسه باید این اختیار را داشته باشد که اگر با مسئله‌ای روبه‌رو شد بتواند در جهت رفع آن اقدام کند.

بطحایی گفت: امسال در شش پایه متوسطه اول و ابتدایی دوم برنامه ویژه مدرسه را شروع کردیم و با مشکلات زیادی هم مواجه شدیم و امیدواریم با ادامه این برنامه بتوانیم موضوع مدرسه محوری را عملی کنیم.

وی خاطر نشان کرد: در بخش دوم که این روزها دستورالعمل آن هم ابلاغ می شود، مختصات مدرسه محوری در سال تحصیلی جاری تا پایان سال ۹۷ در قالب یک شیوه نامه ابلاغ می‌شود.

کد خبر 366703

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.