لایحه جامع همه انتخابات سراسری را در برمی گیرد

قائم مقام وزیر کشور در امور مجلس و هماهنگی استان ها گفت: لایحه جامع انتخابات از سوی دولت، لایحه ای است که به شکل یک منظومه کامل همه انتخابات را در کشور در بر می گیرد که امیدوارم هرچه زودتر در عمل شاهد اصلاح این قانون باشیم.

به گزارش ایمنا، سید سلمان سامانی با اشاره به استانی شدن انتخابات اظهار کرد: کلیات بحث استانی شدن انتخابات در مجلس تصویب شده و آماده است که در صحن مورد بررسی قرار بگیرد.

وی تصریح کرد: باتوجه به اینکه لایحه جامع انتخابات توسط دولت به صحن ارائه شده، امیدوار هستیم با تصمیم مجلس همزمان با ارجاع این لایحه به کمیسیون تخصصی مربوطه، طرح نمایندگان که در واقع ناظر به جزئی از این لایحه و درباره انتخابات مجلس شورای اسلامی است با یکدیگر تلفیق و در قالب لایحه جامع انتخابات موضوع پیگیری شود.

سخنگوی وزارت کشور با تاکید بر اینکه در لایحه جامع انتخابات برگزاری انتخابات مختلف از جمله شوراهای اسلامی شهر و روستا، مجلس شورای اسلامی، ریاست جمهوری و مجلس خبرگان رهبری با رعایت اصول قانونی اساسی و سیاست های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری پیش بینی شده است، افزود: موضوع انتخابات مجلس هم می‌تواند جزیی از آن باشد که در یک منظومه واحد و جامع پیگیری شود.

وی در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود «اگر این لایحه تا خردادماه سال ۹۸ به تایید شورای نگهبان برسد در انتخابات سال آینده اجرایی خواهد شد»، آیا ساز و کاری تعبیه شده است که به انتخابات سال آینده برسد؟ اضافه کرد: بستگی به این دارد این لایحه تا چه زمانی در مجلس شورای اسلامی به تصویب نهایی برسد؛ این لایحه باید در کمیسیون های اصلی و فرعی مورد بررسی قرار گیرد و به صحن مجلس بیاید و در آن جا به تصویب برسد و نهایتا شورای نگهبان تایید کند تا قابلیت اجرا پیدا کند.

سامانی قائم مقام وزیر کشور در امور مجلس و هماهنگی استان ها افزود: اگر حداکثر تا تابستان سال آینده که در واقع فرآیندهای انتخاباتی مجلس شورای اسلامی آغاز می شود، تصمیم نهایی گرفته شود، انتخابات آینده بر اساس احکام لایحه جدید انتخابات برگزار می شود، البته ما هم این موضوع را با جدیت پیگیر هستیم.

لایحه جامع انتخابات کمک می کند یک نظام انتخاباتی با استاندارد بالاتر داشته باشیم

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه آیا وزارت کشور آمادگی دارد در صورت تصویب لایحه جدید انتخابات در سال ۹۸ مجلس شورای اسلامی، انتخابات را برگزار کند، تصریح کرد: بله، پیش بینی که در لایحه جامع انتخابات شده این است که تفاوت ‌های غیرضروری که در انتخابات مختلف بوده است و روش هایی که بعضا به صورت های متفاوت در انتخابات برگزار می شد به حداقل برسانیم و در حوزه های مختلف مانند تبلیغات نامزدها، رسیدگی به صلاحیت آن ها، وظایف هیئت های اجرایی و نظارت در واقع شفاف سازی شده است و کمک می کند ما یک نظام انتخاباتی با استاندارهای بالاتر داشته باشیم.

سخنگوی وزارت کشور با اشاره به اظهارنظر یکی از اعضای هیئت رییسه مجلس شورای اسلامی مبنی بر اینکه این طرح امکان دارد به انتخابات امسال نرسد زیرا لایحه دولت بسیار جامع و کامل است و اگر امکان داشته باشد نمایندگان همان طرح پیشنهادی خود را مورد بررسی قرار دهند، گفت: این تصمیم با مجلس است که برای رسیدگی به این لایحه چه ساز وکاری در پیش بگیرند و تقدم و تاخر به چه صورتی زمان بندی کنند.

وی یادآور شد: لایحه جامع انتخابات، همه انتخابات یعنی رییس جمهوری،‌ مجلس شورای اسلامی، مجلس خبرگان رهبری و شوراها را در بر می گیرد و به شکل یک منظومه کامل دیده که ساعت های زیادی روی آن کار شده است و امیدوارم هرچه زودتر در عمل شاهد اصلاح این قانون باشیم.

سامانی درباره اینکه وزیر کشور در انتخابات قبلی مجلس از وجود پول هایی صحبت کرد که منابع آنها مشخص نیست، درباره شفاف سازی تبلیغات انتخاباتی، خاطرنشان کرد: بحث شفاف سازی منابع مالی و هزینه انتخاباتی در این لایحه به دقت پیش بینی شده است؛ هزینه هایی که در انتخابات انجام می‌شود مشخص شده که در کجاها باید هزینه شود و بر اساس آن نامزدها می‌توانند تبلیغات خود را سازماندهی کنند.

وی افزود: برای اینکه این مسیر شفاف شود حساب بانکی برای هر نامزد پیش بینی شده است؛ نامزدها مکلف می شوند در بانک هایی که مشخص شده اند حساب باز کنند و باید تمامی منابع مالی آنها به این حساب وازیر شود؛ اعم از دارایی نامزد انتخابات، کمک های مالی افراد، طرفداران و احزاب باید در این حساب واریز شود و تمام هزینه های که در دوران انتخابات انجام می‌شود باید از طریق این حساب صورت بگیرد.

هزینه های انتخاباتی نامزدها باید در دفاتر حسابرسی ثبت شود

سخنگوی وزارت کشور اضافه کرد: تمام هزینه های انتخابات باید تحت نظارت یک نفر به عنوان نماینده مالی نامزد که من تعبیرم از آن فرد به عنوان «ذی‌حساب ستاد انتخاباتی» هر یک از نامزدها است، در دفاتر حسابرسی که به صورت استاندارد طراحی و در اختیار نامزدها قرار می گیرد، ثبت و ضبط شود.

وی با اشاره به اینکه تامین منابع و هزینه های انتخاباتی توسط این نماینده مالی باید به ستاد انتخابات کشور ارائه شود، یادآور شد: این فرآیند باعث می شود با یک ساز وکار استاندارد، تامین منابع و هزینه کرد نامزدهای انتخاباتی شفاف شود.

سامانی عنوان کرد: قاعدتا این حق مردم است که به صورت شفاف بدانند هزینه های مالی هریک از نامزدهایی که قرار است به آنان رأی دهند و به عنوان نماینده آنها راهی مجلس، شوراهای شهر و روستا شده و یا حتی رییس جمهوری شود، چگونه است و به چه شیوه تامین می شود تا بتوانند یک قضاوت دقیق تری نسبت به عملکرد واقعی فرد داشته باشند.

منبع: ایرنا

کد خبر 366643

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.