لزوم ممانعت از ازدواج دختران زیر ۱۳ سال/گرایش مدل‌های اروپایی به پوشش اسلامی

نظر معاون امور زنان و خانواده در مورد ازدواج زیر ۱۳ سال، تقدیر معاونت امور زنان از برگزیدگان جشنواره فیلم فجر در بخش‌های زنان و خانواده و رقابت مدل‌های اروپایی برای پوشیدن لباس‌های اسلامی را در بسته زنان ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با بیان اینکه باید مانع ازدواج دختران زیر ۱۳ ساله شویم، گفت: این ازدواج‌ها اجباری و به دلایل اقتصادی، قومی و از روی عدم آگاهی است.

معصومه ابتکار با اشاره به اینکه ما در کشور شاهد وقوع ازدواج‌های اجباری دختران زیر سن ۱۳ ساله هستیم، اظهار کرد: البته تعداد این ازدواج‌ها خیلی کم است و اکثریت قاطع ازدواج‌ها در سنین قانونی انجام می‌شود که بیشتر آنها اجباری و به دلایل اقتصادی، قومی و از روی عدم آگاهی است که باید جلوی آنها را بگیریم.

وی ادامه داد: ما طرفدار این نیستیم که سن ازدواج کلاً بالا برود یا پایین بیاید بلکه بحث ما این است که سن ازدواج از یک سنی نباید پایین‌تر بیاید. یک دختر زیر ۱۳ سال که هیچ حقوق اجتماعی نداشته و کودک محسوب می‌شود چرا باید وارد یک مسئولیت سنگین به نام ازدواج شود؟ آیا او آگاهی کافی برای انتخاب دارد؟ اینکه بگوییم سرپرست او برای او تصمیم بگیرد به معنای خدشه‌دار کردن حقوق انسانی نیست؟ آیا در قرن بیست و یکم می‌توانیم اینگونه احکام اسلامی را ببینیم؟

ابتکار با اشاره به اینکه همه برای جلوگیری از ازدواج زیر ۱۳ ساله اتفاق نظر دارند، تصریح کرد: حالا در مورد اینکه کف سن ازدواج چقدر باید باشد؟ باید کار کرد. ما هم در معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری لایحه‌ای به دولت برای جلوگیری از ازدواج دختران زیر ۱۳ سال، داده‌ایم و فکر می‌کنیم مطالبه جامعه هم این باشد.

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در پایان با بیان اینکه ازدواج زیر ۱۳ سال آسیب‌های زیادی دارد و آمار طلاق این ازدواج‌ها زیاد است، گفت: ما موافق ازدواج هستیم و نمی‌گوییم سن ازدواج خیلی بالا برود اما فکر می‌کنیم نباید برای ازدواج دختران زیر ۱۳ سال مناقشه کنیم.

تقدیر از برگزیدگان جشنواره فیلم فجر در بخش‌های زنان و خانواده

معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده امسال در سی وهفتمین جشنواره فیلم فجر فیلم‌هایی را که به موضوع زنان و خانواده پرداخته‌اند از دو زاویه توجه به «خانواده» و توجه به «حقوق زنان» داوری و مورد تقدیر قرار می‌دهد.

شاخص‌های مورد توجه این معاونت برای انتخاب فیلم برگزیده در حوزه خانواده عبارتند از: پرداختن واقع‌گرایانه به آسیب‌های خانواده با پرهیز از ترویج خشونت، ترسیم ضرورت اخلاق و عدالت در خانواده، پرداختن به عواقب نبود مهارت‌های ارتباطی در خانواده و ضرورت گفتگو و تأثیر شادی و نشاط در پایداری خانواده.

همچنین شاخص‌ها برای انتخاب فیلم برگزیده در حوزه مسائل و حقوق زنان عبارتند از: دفاع از هویت زن در خانواده و جامعه صرف نظر از مادر یا همسر بودن، ترسیم نقش‌های چندگانه زن ایرانی، بیان واقع‌گرایانه آسیب‌های موجود در جامعه زنان، ترسیم چهره مادرانه موفق، ترسیم چهره همسری موفق و ارائه راهکارها برای کاهش آسیب‌های جامعه زنان.

لازم به ذکر است شیرین احمدنیا، طهورا ابوالقاسمی و اشرف گرامی‌زادگان فیلم‌های سی‌وهفتمین جشنواره فیلم فجر را در بخش تجلی اراده ملی از زاویه نگاه «زنان» و «خانواده» داوری می‌کنند.

رقابت مدل‌های اروپایی برای پوشیدن لباس‌های اسلامی

فستیوال تخصصی عروس برلین در حالی هر ساله در کشور آلمان برگزار می گردد که طی دو سال گذشته، حضور یک طراح مد و لباس ایرانی در آن خبرساز شده است.

محبوبه بلندی طراح لباس ایرانی که طی ۱۵ سال گذشته موفق شده است بیش از ۲۰۰ نفر را به صورت مستقیم و غیرمستقیم مشغول به کار کند، با حضور در فستیوال تخصصی عروس برلین خبرساز شده است.

به گفته بلندی، شرایط حضور در این فستیوال به شکلی است که مانکن‌های اروپایی در مدت زمان نمایشگاه، اقدام به پوشیدن لباس برندهای مختلف نموده و بر روی استیج حرکت کرده و نظر حاضران در نمایشگاه را جلب می کنند. در این شرایط مدیر هر برند اقدام به اجاره چند مدل برای حضور روی استیج می‌کند.

نکته قابل توجه در این فستیوال؛ فروش لباس‌های عروس ایرانی به چند فروشگاه بزرگ آلمانی و تعداد زیادی از خریداران حاضر در نمایشگاه بود. لباس‌هایی که کاملاً محصول ایران و کار دست هنرمندان ایرانی بود تا هم نشان دهند که در هر شرایطی کالای ایرانی با ارائه شایسته در دنیا خواهان دارد و هم چرخه زندگی هنرمندان و زحمتکشان این حوزه خواهد چرخید.

از سوی دیگر، سایر لباس‌های اسلامی نیز اعم از مانتو و لباس‌های مجلسی که پوشش کاملا اسلامی همراه با حجاب موی سر نیز مورد استقبال جدی خریداران اروپایی حاضر در فستیوال قرار گرفت.

این بزرگترین ماحصل حضور طراح جوان و با پشتکار ایرانی بود که برای کشورش به ارمغان آورد.

به گفته محبوبه بلندی، سال ۲۰۱۷ اجازه حضور برند ایرانی و لباس اسلامی در این فستیوال داده نشد و سال ۲۰۱۸ با تلاش فراوان توانستیم در این جشنواره حضور پیدا کنیم و نکته قابل توجه اینکه حضور ما در سال ۲۰۱۹ به دعوت رسمی مدیران فستیوال محقق شد.

بلندی تاکید کرد تلاش دارد برای سال ۲۰۲۰ جمع دیگری از همکارانش در حوزه مد و لباس را در جشنواره های بین المللی با خود همراه کند.

زنان کشاورز، روستایی و عشایر بیمه اجتماعی می‌شوند

مدیر صندوق استان البرز گفت: زنان کشاورز، روستایی و عشایر بیمه اجتماعی می‌شوند. در حال حاضر حدود ۲۰ درصد از بیمه‌شدگان استان البرز را زنان روستایی و عشایری تشکیل می‌دهند که با توجه به نقش زنان در بنیاد خانواده و تحکیم آن باید با برنامه‌ریزی و اهتمام این تعداد را بیشتر کرد.

در جلسه مشترک بین مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر استان البرز با مشاور استاندار و مدیر کل امور بانوان و خانواده استانداری البرز مشمولیت زنان در صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر تایید و بررسی شد.

مدیر صندوق استان البرز در این جلسه با  بیان اینکه کلیه زنان کشاورز، روستایی و عشایر ساکن در شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر می‌توانند عضو صندوق شوند، گفت: این زنان که در مشاغل قالی‌بافی، صنایع دستی و هنرهای سنتی وغیره مشغول هستند می‌توانند عضو صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر شوند و در آینده با حفظ کرامت و منزلت از مزایای بیمه اجتماعی براساس اصل ۲۹ قانون اساسی برخوردار شوند.

بشیری در ادامه با اشاره به میزان حق بیمه در صندوق، اظهار داشت: حق بیمه در صندوق شامل ۱۵ درصد از سطوح درآمدی است که ۵ درصد آن توسط بیمه شده و ۱۰ درصد آن را دولت به عنوان کمک و سهم دولت پرداخت می‌کند.

او افزود: در حال حاضر حدود ۲۰ درصد از بیمه‌شدگان استان را زنان روستایی و عشایری تشکیل می‌دهند که باتوجه به نقش زنان در بنیاد خانواده و تحکیم آن باید با برنامه‌ریزی و اهتمام این تعداد را بیشتر کرد.

 در ادامه مریم اسماعیلی فرد (مشاور استاندار در امور زنان) گفت: در حال حاضر جمعیت زنان با مردها تقریبا برابر است از این رو باید با برنامه‌ریزی، مشارکت آنها را در جامعه بیشتر کرد.

مدیرکل امور بانوان استانداری البرز با اشاره به جایگاه زن در خانواده و جامعه عنوان کرد: زنان در ایجاد امنیت اجتماعی در خانواده و جامعه نقش تعیین کننده‌ای دارند و با آگاهی و اطلاع‌رسانی به آنها می‌توان علاوه بر ایجاد امنیت، سطح رفاه خانواده‌ها را افزایش داد.

محدودیتی در بیمه زنان قالی‌باف روستایی و عشایری نداریم

واعظ‌ مهدوی در برنامه پیام و پیامک شبکه خبر گفت: محدودیتی در بیمه زنان قالی‌باف روستایی و عشایری نداریم.

محمدرضا واعظ‌مهدوی (مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر) در برنامه «پیام و پیامک» شبکه خبر، درباره شرایط بیمه قالی‌بافان روستایی گفت: طبق تفاهم‌نامه‌ای که با مرکز ملی فرش و اتحادیه فرش دست‌باف امضا کرده‌ایم، همه خانم‌های قالی‌باف ساکن روستاها، شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر و مناطق عشایری می‌توانند تحت پوشش خدمات این صندوق قرار گیرند.

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر در پاسخ به این سوال که چرا برخی از زنانی که تاکنون قالی نبافته‌اند، تحت پوشش بیمه قرار دارند اما دختران و زنانی که در اثر بافت قالی دچار مشکل جسمی شده‌اند، بیمه نیستند، افزود: با اشاره به تفاهم‌نامه همکاری این صندوق با مرکز ملی فرش و اتحادیه فرش دست‌باف گفت: طبق قانون تنها زنان و دختران قالی‌بافی که در شهرهای بالای ۲۰هزار نفر جمعیت سکونت دارند یا سن‌شان بین کمتر از ۱۸ سال و بیش از ۵۰ سال است، نمی‌توانند از خدمات صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر استفاده کنند و این صندوق برای بیمه مابقی قالی‌بافان محدودیتی ندارد.

واعظ‌مهدوی اضافه کرد: کلیه دفاتر استانی و کارگزاری‌های صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر در سراسر کشور آمادگی دارند به زنان و دختران قالی‌باف روستایی و عشایری و قالی‌بافان ساکن شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر خدمات بیمه‌ای ارائه دهند.

ارتباط یائسگی و تشدید علائم آتروز در زنان

مطالعه جدید نشان می‌دهد یائسگی موجب تسریع زوال فیزیکی در زنان مبتلا به آرتروز روماتوئید می‌شود. شیوع بیماری آرتروز روماتوئید در زنان سه برابر بیشتر از مردان است و زنان مبتلا به این بیماری دارای زوال فیزیکی و ناتوانی شدیدتری هستند.

آرتروز روماتوئید یک اختلال خودایمنی است که موجب بروز التهاب و درد در مفاصل می‌شود. یک تحقیق دیگر هم نشان داده است که آرتروز روماتوئید در زنان عمدتا ناشی از زایمان و سایر تغییرات هورمونی و تولیدمثلی است به عنوان مثال، محققان عنوان می کنند زنان مبتلا به یائسگی زودهنگام بیش از سایر زنان در معرض ابتلا به آرتروز روماتوئید قرار دارند.

محققان دانشگاه نبراسکا آمریکا در این مطالعه به بررسی حدود ۸۲۰۰ زن مبتلا به آرتروز روماتوئید پرداختند و دریافتند یائسگی تاثیر قابل توجهی بر شدت و میزان زوال جسمی در زنان مبتلا به آرتروز روماتوئید دارد و با تشدید بیماری مرتبط است. محققان بر انجام تحقیقات بیشتر برای یافتن ارتباط بین این مکانیسم تاکید دارند.

ازدواج کودکان شبیه جنایت است

امام جمعه بیله سوار در استان اردبیل گفت: هم از نظر عقل و هم فطرت، کودک همسری خوب نیست و اگر خودمان را جای این کودکان بگذاریم، هیچ کدام از ما حاضر به تحمل این شرایط نخواهد بود.

وی افزود: روایت داریم یکی از زیباترین بناها، بنای خانواده است. تشکیل زندگی و خانواده مدیریت میخواهد بدون شک این بچه‌ها نمی‌توانند زندگی‌شان را مدیریت کنند و از هر زاویه‌ای به کودک همسری نگاه کنید با عقل جور درنمی‌آید.

وی ادامه داد: زندگی و تشکیل خانواده به همین راحتی نیست نیاز به مدیریت دارد کودک ۱۰ ساله نمی‌تواند زندگی را مدیریت کند، یک بچه دبستانی که ذهنش خالی از مسائل مختلف است و تجربه خاصی ندارد چگونه می‌شود یک زندگی را مدیریت کند.

او گفت: هر کاری که انسان در زندگی انجام می‌دهد باید نسبت به آن مهارت‌های لازم را کسب کند حتی در یک موضوع پیش پا افتاده مثل مسواک زدن نیاز به مهارت داریم چه برسد به بحث مهم ازدواج که قاعده و قانون خودش را دارد.

وی افزود: من می بینم بعضی از خانم‌ها که در سن کم مثل ۱۸ سالگی ازدواج کرده‌اند امروز از انتخاب‌شان ناراضی و پشیمان هستندبه همین دلیل گاهی ازدواج در دوران دبیرستان هم مناسب نیست.

جدائی تاکید کرد: وقت ازدواج زمانی است که جوان ما به بلوغ فکری، عاطفی، عقلی، اقتصادی و اجتماعی رسیده باشد بعضی از بچه‌های ما در سن جوانی هنوز سلام کردن بلد نیستند خوب این فرد که هنوز آداب معاشرت بلد نیست چطور می‌تواند یک زندگی را مدیریت کند؟

وی با اشاره به ضرورت بلوغ اقتصادی نیز گفت: واقعا بلوغ اقتصادی در ازدواج بسیار مهم است. به همین دلیل یک دختربچه و پسربچه، تازه آن هم اگر درآمدی داشته باشند چطور می‌توانند در زندگی مدیریت اقتصادی داشته باشند و خرج و مخارج شان را کنترل کنند. ازدواج‌های این چنینی شبیه جنایت و خشونت است و بعید می‌دانم کسی زیربار برود و قبول کند حتی بعید می‌دانم افرادی که با این موضوع مخالفت می‌کنند حاضر شوند، دخترانشان در این شرایط ازدواج کنند.

جدائی تاکید کرد: در استان اردبیل طبق آماری که به دست من رسیده سه مورد کودک همسری داشتیم. البته نمی‌دانم این آمار چقدر دقیق است و ازدواج‌های ثبت نشده هم باید لحاظ کرد اما طبق آمار دیگری که اگر آن هم درست باشد، اطلاع پیدا کرده‌ام که در کشور ۲۸۰ هزار ازدواج داشتیم که ۴۶۶ مورد آن کودک همسری بوده با این حال این آمارها زیاد و نگران‌کننده است.

امام جمعه بیله سوار گفت: اصلاح قوانین در بعضی از موارد که با جامعه کنونی مطابقت ندارد ضروری است یعنی می‌شود نسبت به شرایط زمان بعضی از احکام را اصلاح کرد در دوران گذشته شاید دختران در سن ۹ سالگی ازدواج می کردند اما بدون شک شرایط شان با دختران امروز فرق داشت.

جدائی اضافه کرد: در مقابل صحبت یکی از نماینده‌های مجلس که گفته بود موافق کودک همسری است چون مادربزرگش در ۹ سالگی ازدواج کرده باید بگویم مادربزرگ ایشان ۱۰۰ سال پیش ازدواج کرده اند و زمان و مکان در این موضوع تاثیر دارد و تمام مشکلاتی که داریم به خاطر همین ندانستن‌هاست.

کد خبر 366607

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.