رهیافت های فرهنگی نگاه "مرکز پیرامون"

رییس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان گفت: مهاجرت به عنوان یکی از مبانی توسعه شهر اصفهان می تواند مورد توجه قرار بگیرد و از یک تهدید آسیب زا به یک پتانسیل تبدیل شود.

محمد عیدی درگفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهارکرد: امروزه به دلیل بی توجهی به ظرفیت های مثبت مهاجرت و عدم استفاده از آن، این مقوله به عنوان یک معضل شناخته می شود این در حالی است که می توان برای استفاده از پتانسیل مهاجرت یک زنجیره ارزشی مرکز پیرامون را برای اشاعه فرهنگ مورد توجه قرار داد.

وی افزود: نگاه نقطه ای به شهر، مهاجرت را تبدیل به امری آسیب زا کرده است در نتیجه نگاه ارزشی مرکز پیرامون باید جایگزین نگاه نقطه ای شده تا امر توسعه شهر و توسعه پیرامون آن تضمین شود.

رییس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان تصریح کرد: نگاه مرکز پیرامون موجب ایجاد یک زنجیره ارزشی شده تا توسعه شهر و پیرامون آن را تضمین کند، بنابراین سیاست های توسعه ای اصفهان نباید منحصر به نقطه ای مثل شهر اصفهان باشد بلکه باید با تقویت زنجیره ارزشی موجبات توسعه اصفهان و پیرامون آن را در کنار یکدیگر فراهم کرد.

عیدی تصریح کرد: با این رویکرد، توسعه شاهین شهر، نایین و سایر شهرهای اطراف به نفع شهر اصفهان است این در حالی است که مدیریت شهری نه تنها در اصفهان بلکه در سراسر کشور دیدگاه نقطه ای دارد، بنابراین یک شهر با استفاده از ظرفیت های خود رشد کرده و پیرامون آن هر روز ضعیف تر از گذشته می شود.

وی افزود: رشد نیافتگی پیرامون، انگیزه برای مهاجرت را افزایش می دهد بنابراین اقدامات توسعه ای با مشکل مواجه شده و اثر بخش نخواهد بود؛ در این صورت سرمایه های انسانی نیز در فرآیند توسعه لحاظ نمی شود.

رییس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان گفت: در راستای اشاعه فرهنگ توسعه ای مرکز پیرامون، برنامه هایی در حوزه آب و با حضور برخی از مسئولان شهرهای اطراف همانند ورزنه و چادگان انجام شده است.

عیدی خاطر نشان کرد: نگاه توسعه ای بیان می داردکه حتی اگر در اصفهان هستید، نگاه شما بایدگستره وسیع تری داشته باشد، به طور مثال در بعد گردشگری تاکید صرف بر روی داشته های میراثی درست نیست بلکه بایداز ظرفیت های گردشگری شرق اصفهان نیز برای بازنمایی و شناسایی آنها و توسعه پیرامون استفاده کرد.

وی ادامه داد: گردشگری با این رویکرد سودآوری داشته زیرا مدت اقامت گردشگر افزایش پیدا می کند و با این ارزش آفرینی از ظرفیت های غرب، شرق، جنوب و شمال شهر اصفهان، رغبت گردشگر برای بازدید از مکان بیشتر شده و پیرامون و مرکز هر دو از برکات حضورگردشگر بهره مند می شود.

معاون شهردار اصفهان توضیح داد: مدل مرکز پیرامون علاوه برگردشگری در حوزه هایی همانند فرهنگ عامه نیز قابل استفاده است؛ به طور مثال کم آبی موجب از دست رفتن گستره کشاورزی و بیکاری کشاورزان شده است بنابراین در صورت تشدید این وضعیت، آنان ناچار به مهاجرت به مرکز می شوند، اما چنانچه فرهنگ این ناحیه از استان اصفهان به عنوان یک منبع گردشگری مطرح و معرفی شود، از رخداد مهاجرت به دلیل بیکاری جلوگیری می شود.

کد خبر 366591

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.