مسائل شرق اصفهان عمیق‌تر از بازگشایی‌های چند روزه است

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: خشک شدن زاینده رود مشکلاتی ایجاد کرده که در آینده دامن فلات مرکزی و بسیاری از استان‌های کشور را خواهد گرفت. باید توجه داشت که مسائل شرق اصفهان بسیار عمیق تر از بازگشایی های چند روزه است.  

ناهید تاج الدین در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه خشکی زاینده رود و تالاب بین المللی گاوخونی ناشی از سوء مدیریت است اظهار کرد: در جلسه هفته گذشته کمسیون امنیت ملی که با حضور وزرای نیرو، جهاد کشاورزی و رییس سازمان حفاظت محیط زیست، نمایندگان استان‌های اصفهان، خوزستان، چهارمحال و بختیاری و یزد برگزار شد از آقای کلانتری پرسیدم که برای اختصاص حقابه گاوخونی و تالاب‌های خشکیده کشور چه اقدامی داشته‌اید؟ هیچ پاسخی به من ندادند.

وی با تاکید بر اینکه زنده شدن زاینده رود موجب نشاط اجتماعی شد و ما نیز با دیدن شادی مردم خوشحال هستیم گفت: استمرار خشکی تالاب گاوخونی مشکلات جدی و جبران ناپذیری را به دلیل وجود فلزات سنگین ناشی از ورود پساب‌های صنعتی ایجاد خواهد کرد و باعث تبدیل شدن این تالاب به کانون تولید ریزگرد خواهد شد. امید است که مدیران در سطح کلان و مردم استان‌های همجوار به بحران زاینده رود نگاهی ملی داشته باشند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: بارها در مجلس تکرار کردیم که زاینده رود را دریابید و به داد آن برسید. حقابه زیست محیطی گاوخونی ۱۷۶ میلیون متر مکعب است که برای جلوگیری از تبعات جبران‌ناپذیر خشکی تالاب رهاسازی این میزان آب امکانپذیر نیست.

تاج الدین با بیان اینکه نمایندگان اصفهان برای احیای زاینده رود از سه سال گذشته اجماع داشته‌اند ادامه داد: به عقیده من با چنین شرایطی بسیاری از پروژه‌های کلان بر زمین مانده می‌تواند اجرایی شود.

هنوز استعفا را به طور قانونی پس نگرفته‌ایم

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: استعفای دسته جمعی در اعتراض به نگاه نابرابر به اصفهان بود و هنوز استعفا را به طور قانونی پس نگرفته‌ایم و در این مورد بین نمایندگان اجماع وجود دارد و این اجماع، دیپلماسی آب را فعال‌تر می‌کند و سبب می‌شود که مدیران نیز کارها را بهتر پیش ببرند.

تاج الدین با اشاره به بارندگی‌های اخیر نیز گفت: امسال که خداوند رحمت و برکاتش را بر مردم افزایش داده است، ما نباید با برخی اقدامات کفران نعمت کنیم. بارگذاری‌های بالادست زیاد است و مانع رسیدن آب به زاینده رود می‌شود حتی اگر بارش‌ها مطلوب باشد.

امیدواریم به یاری خداوند مشکلات زاینده‌رود رفع شود

وی به جلسه اخیر مجلس اشاره کرد و افزود: نماینده چهارمحال و بختیاری فیلمی که در خصوص برنجکاری در لنجان منتشر و در تلویزیون پخش شده بود را به صحن مجلس آورده بود. این جلسه به تنش کشیده شد زیرا ما تاکید داریم که درصد برنجکاری در استان اصفهان بسیار کاهش یافته است و نباید اطلاعات گزینشی به مسئولان کشور ارائه داد به همین دلیل از نمایندگان در خواست کردیم که برای پی بردن به حقیقت از این منطقه و همچنین مناطق شرق اصفهان به صورت میدانی بازدید کنند.

نماینده مردم اصفهان با بیان اینکه سال‌ها در دولت‌های مختلف به اصفهان ظلم شده و در خصوص زاینده رود گره‌های بسیاری ایجاد شده که حل مشکل آن را دشوار کرده است ابراز امیدواری کرد: طی یک بازه زمانی و با یک مدیریت درست طبیعی، سیاسی و اجتماعی آب و نیز اجرای کامل مصوبات ۹ ماده‌ای شورای‌عالی آب به یاری خداوند مشکلات آب و رودخانه زاینده رود بطور اساسی رفع شود.

کد خبر 366589

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.