ابزار فشاری برای جلوگیری از کنفرانس لهستان نداریم

یک استاد روابط بین الملل دانشگاه اصفهان گفت: هدف از برگزاری کنفرانس لهستان تامین خواسته های آمریکا است. مشخص است که مواضع این کنفرانس ضد ایرانی خواهد بود، اما متاسفانه ایران ابزارهای چانه‌زنی زیادی در دست ندارد که بتواند به لهستان فشار اساسی وارد کند.

علی امیدی در مورد اهداف آمریکا از برگزاری کنفرانس لهستان و صدور ۷۰ دعوتنامه برای سران کشورهای دنیا برای حضور در این کنفرانس ضدایرانی به خبرنگار ایمنا گفت: آمریکا اهداف مختلفی از برگزاری این کنفرانس در نظر دارد چون بعد از خروج این کشور از برجام ترامپ انتظار داشت که جهان از لحاظ نظری و عملی همسو و هم‌جهت با وی حرکت کرده و موضع ضد ایرانی اتخاذ کند، اما متوجه شد خیلی  کشورهای جهان دیدگاه مشترکی با آمریکا نسبت به ایران ندارند.

این تحلیلگر مسائل بین المللی افزود: البته برخی کشورها با توجه به اینکه از قدرت نظامی، سیاسی و اقتصادی آمریکا هراس دارند از موضع ضد ایرانی این کشور حمایت یا تبعیت می کنند. به طوریکه حتی بعضی کشورهای وارد کننده نفت از ایران به خاطر این موضوع با آمریکا مذاکره  و فرصت گرفته‌اند تا چند ماهی دیگر بتوانند نفت ایران را خریداری کنند.

وی تأکید کرد: هر چند موضع برخی خریداران نفتی ایران در ظاهر متابعت و پیروی کردن از دیدگاه ترامپ است، اما باید این سوال را پرسید که آیا جهان از لحاظ نظری  با آمریکا همفکر و همسو است؟

هر چهار عضو دائم شورای امنیت مخالف آمریکا

امیدی تصریح کرد: در پاسخ به این سوال باید گفت چنین نیست و این نکته را خاطر نشان کرد که کشورهای بزرگ، اعضای سازمان‌های بین المللی و شورای امنیت با این اقدام یک جانبه آمریکا مخالفت کرده‌اند. اتحادیه اروپا؛ به ویژه فرانسه، آلمان و انگلیس نیز به رغم همه انتقاداتی که از ایران دارند همچنان معتقدند خروج آمریکا از برجام که یک توافقنامه بین المللی است، اتفاقی ناگوار و ناخوشایند است.

این تحلیلگر مسائل بین المللی افزود: کشورهایی چون روسیه و چین نیز با این اقدام آمریکا مخالفت کرده و معتقد هستند که خروج این کشور از  برجام مشکلات بیشتری را برای جهان در پی خواهد داشت. بنابراین همه چهار عضو دائم شورای امنیت این کار آمریکا را تقبیح و نکوهش کردند و معتقدند خروج آمریکا از برجام پایه های صلح، دوستی و مودت بین  کشورها را برهم زده و آمریکا در یکی از خاص‌ترین مسائل بین المللی یعنی «انرژی هسته ای» تک روی و یکجانبه گرایی کرده است.

امیدی خاطر نشان کرد: امروز حلقه اطراف ترامپ برای تصمیم‌های مهم یک مثلث شیطان است که از مایک پمپئو، وزیر امور خارجه، جان بولتون، مشاور امنیت ملی و رودی جولیانی مشاور حقوقی ترامپ تشکیل شده که با همکاری شوم محمد بن سلمان و اسراییل قصد دارند زمینه های اقدامات نظامی علیه ایران را در منطقه فراهم کنند.

ترامپ به دنبال صحنه سازی «صدای واحد» علیه ایران

وی افزود: خروج یک جانبه آمریکا از برجام نه تنها نتیجه قانونی برای این کشور در بر نداشت، بلکه با عدم استقبال جامعه جهانی روبرو شد و کشورها به این تصمیم آمریکا فشارهایی وارد کردند، به همین دلیل آمریکا برای پافشاری برخواسته های خود و مشروعیت دادن به آنها به صورت یک جانبه کنفرانس لهستان را ترتیب داد تا به همه بگوید  یک صدای واحد از همه جهان نسبت به ایران شنیده می شود.

این تحلیلگر مسائل سیاسی بین المللی تاکید کرد: بنابراین هدف برگزاری کنفرانس لهستان ایجاد شرایطی برای اقدامات یکجانبه علیه ایران است، تا کنون برای ۷۰ کشور جهان دعوتنامه ارسال شده؛ هر چند واکنش بعضی از سران کشورها به این کنفرانس سرد و یا سکوت بوده و از آن استقبال خوبی نشد.

وی افزود: آمریکا با برگزاری این کنفرانس می کوشد که به اروپا بگوید گر چه  فرانسه، انگلیس و آلمان با خروج آمریکا از برجام مخالفت کردند، اما آمریکا در این فکر تنها نیست، بلکه متحدانی در سراسر جهان و اروپای شرقی دارد که موضع آمریکا در خروج از این قرارداد را قبول دارند و با این کشور همسو و همفکر هستند.

تلاش برای تطهیر اسرائیل

امیدی با بیان اینکه هدف دیگر آمریکا از ترتیب دادن این کنفرانس مشروعیت بخشی به اسرائیل است افزود: آمریکا می‌خواهد در این کنفرانس واقعیت‌ها را وارونه جلوه دهد و سعی دارد تا در خاورمیانه دوست را دشمن و دشمن را دوست نشان دهد تا اسرائیل را به عنوان یک کشور مطهر معرفی کند. در حالی که همه جهانیان می دانند اسرائیل جنایات زیادی مرتکب شده و قصاب فلسطین اشغالی در خاورمیانه است.

وی افزود: در واقع اسراییل در فلسطین نسل‌کشی به راه انداخته و هدفش این است که یک ملت را نابود و از سرزمینشان بیرون کند تا ملتی دیگر را در این منطقه از جغرافیا به جهان معرفی و ظهور این ملت را اعلام کند. هر چند قطعنامه های سازمان ملل که  علیه اسرائیل صادر شده این کشور را غاصب و آپارتاید معرفی کرده است، اما قصد آمریکا از برگزاری این کنفرانس تطهیر چهره شیطانی اسراییل در منظر جهانیان است.

لهستان ایران را گوشت قربانی کرد

این استاد روابط بین الملل دانشگاه اصفهان تصریح کرد: کشورهای اروپای شرقی مثل لهستان و حوزه بالتیک گرچه از روسیه می ترسند، اما برای حفظ امنیت خود ایران را گوشت قربانی کرده و اعلام کرده اند که در این کنفرانس شرکت می کنند.

امیدی در رابطه با این سؤال که آیا آمریکا در دستیابی به اهداف خود از این کنفرانس موفق خواهد بود یا خیر؟ گفت: پیش بینی می شود که این کنفرانس به اهداف خود نخواهد رسید؛ زیرا کشورهای معتبر و بزرگ دنیا با برگزاری این کنفرانس مخالفت کرده و یا اعلام کرده اند که در این کنفرانس شرکت نمی کنند.

وی افزود: برخی کشورها هم تصمیم گرفته اند در این کنفرانس خود را نشان بدهند، نماینده‌ای در سطح پایین می فرستند تا دستور کار کنفرانس تغییر کرده و مواضعی خصمانه علیه ایران نداشته باشد.

ایران ابزار فشار ندارد

امیدی در رابطه با امکان دعوت از ایران برای حضور در این کنفرانس از سوی لهستان گفت: موضع لهستان در این خصوص تا حدی مبهم است؛ چرا که از یک سو وزیر خارجه لهستان گفته است که ایران حق شرکت در این کنفرانس را ندارد و برای کشورمان دعوتنامه ارسال نمی‌کند، اما از سوی دیگر رییس جمهور این کشور اعلام کرده است که هنوز تصمیمی در خصوص دعوت از ایران برای حضور در این کنفرانس گرفته نشده، اما دستور العمل کنفرانس علیه هیچ کشوری نخواهد بود.

این استاد دانشگاه اصفهان تاکید کرد؛ بعد از واکنش شدید مقامات ایرانی به ویژه آقای عراقچی نسبت به برگزاری این کنفرانس در لهستان، معاون وزیر خارجه این کشور نیز اعلام کرد که هدف این کنفرانس ضدایرانی نخواهد بود، اما حقیقت این است که هدف برگزاری این کنفرانس در لهستان به دست آوردن دل و تامین خواسته های  آمریکا است و مشخص است که مواضع این کنفرانس ضد ایرانی خواهد بود.

امیدی افزود: متاسفانه ایران ابزارهای چانه‌زنی زیادی برای تحت فشار قرار دادن کشورهای  اروپای شرقی در دست ندارد که بتواند به لهستان فشار اساسی وارد کند، بنابراین باید منتظر برگزاری این کنفرانس و اعلام نتایج و تصمیمات آن باشیم.

کد خبر 366584

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.