چالش تزریق بوتاکس در آرایشگاه‌ها/کدام پزشکان  بیشترین شاکی را دارند؟

آخرین خبر از کمبود داروی بی حسی دندان، ارتباط یائسگی و تشدید علائم آرتروز در زنان و ارتباط دویدن با کاهش استرس را در بسته سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، دکتر حامد باطنی، دبیر علمی کنگره جراحان پلاستیک و زیبایی اظهار کرد: متأسفانه در مواردی همچون تزریق بوتاکس، افراد غیرپزشک در مراکز زیبایی مداخلات پزشکی می‌کنند و برای فرد این مسئله بسیار خطرناک است؛ چرا که اگر مشکلی پیش آید و فرد دچار عارضه هنگام بوتاکس شود، آنها نمی‌توانند شرایط را جهت حفظ سلامتی بیمار کنترل کند.

وی در ارتباط با انجام اعمال زیبایی در بیماران دیابتی گفت: این افراد برای حفظ سلامتی‌شان توصیه می‌شود حتماً قندخون را در کنترل داشته باشند تا بدنشان کمتر دچار آسیب ناشی از این بیماری شود.

بنابر اعلام روابط عمومی انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران، با اشاره به اینکه دیابت التیام زخم را به تأخیر می‌اندازد، گفت: افرادی که دیابت کنترل نشده دارند، باید از عمل‌های غیرضروری در آنها پرهیز شود؛ چرا که دچار عارضه و چالش‌های فراوان خواهند شد.

شکایت از کدام پزشکان بیشتر است؟

دکتر علی فتاحی، معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی با اشاره به افزایش ۱۲ درصدی شکایت از پزشکان در سال ۱۳۹۶، گفت: این میزان رشد معقول است؛ چراکه به همین میزان شاهد افزایش خدمات درمانی و افزایش جمعیت بوده‌ایم و این طور نیست که شکایت از پزشکان به میزان خارج از نُرم افزایش پیدا کرده باشد.

وی با اشاره به میزان تخلفات و شکایات پزشکی طی سال‌های اخیر، گفت: در سال ۱۳۹۶ حدود ۵۶۰۰ شاکی از پزشکان داشتیم که این شاکیان به دادسراهای سازمان نظام پزشکی مراجعه کردند. بر این اساس در سال ۱۳۹۶ رشد ۱۲ درصدی شکایات از پزشکان را نسبت به سال ۱۳۹۵ شاهد بودیم.

فتاحی درباره بیشترین رشته‌های پزشکی مورد شکایت نیز گفت: طبیعتاً بیشترین شکایات از رشته‌هایی انجام می‌شود که تعداد جمعیت بیشتری داشته و اقدامات درمانی بیشتری انجام می‌دهند یا اینکه اقدامات‌شان عمدتاً در زمینه اقدامات اورژانس است. در مجموع در بخش سرپایی بیشترین شکایت از پزشکان عمومی و دندان‌پزشکان انجام شده که به لحاظ جمعیت حدود ۶۰ درصد از جامعه پزشکی را تشکیل می‌دهند و طبیعی است که شکایت از آنها بیشتر باشد.

وی ادامه داد: در بخش بستری نیز بیشترین میزان شکایات از رشته زنان، ارتوپدی و جراحی عمومی بوده است. زیرا بیشترین اقدامات جراحی و بستری که انجام می‌شود، مربوط به این سه گروه بوده و در عین حال این سه گروه بیشترین اعمال اورژانس را هم انجام می‌دهند و با رشته‌هایی که در شرایط الکتیو بیمار را جراحی می‌کنند، کاملاً متفاوت هستند.

کمبود داروی بی حسی دندان تا آخر بهمن برطرف می‌شود

محمد عبده زاده، مدیرکل دارو سازمان غذا و دارو درباره کمبود داروی بی حسی دندان موسوم به «کارپول» گفت: با برنامه ریزی‌های انجام شده نیاز مراکز درمانی به این دارو تامین شده است و حتی بیشتر از نیاز نیز تا آخر بهمن تامین می شود.

وی افزود: سه کارخانه اکسیر، داروپخش و لقمان این دارو را تولید می کنند البته طی سه ماه گذشته، تهیه ماده اولیه داروی بی حسی دندان به علت تحریم و جابجایی پول، دچار مشکل شد.

مدیرکل دارو سازمان غذا و دارو با اشاره به کمبود داروی بی حسی دندان به نام کارپول طی ماه های گذشته اضافه کرد: خوشبختانه شرکت داروپخش داروی بی حسی دندان را برای یک سال آینده تامین خواهد کرد و همزمان نیز برای مصرف چهار ماه این دارو، مجوز واردات صادر شده است و هر هفته این دارو وارد خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: به طور میانگین ماهانه ۳.۵ میلیون عدد داروی بی حسی دندان در کشور مصرف می شود.

عبده زاده درباره قیمت گران داروی بی حسی دندان طی ماه های گذشته نیز گفت: قیمت داروی بی حسی دندان موسوم به «کارپول» براساس قیمت مصوب است که روی سایت سازمان غذا و دارو نیز درج شده است.

عبده زاده، علت گرانی داروی بی حسی دندان طی ماه های گذشته را خرید مراکز درمانی خارج از شبکه توزیع عنوان و تاکید کرد: قیمت این دارو تغییری نکرده است.

وی درباره اینکه گفته می شود ۳۰ درصد داروهای وارداتی قاچاق است نیز گفت: سازمان غذا و دارو این آمار را تائید نمی کند.

دویدن روزانه منجر به کاهش استرس می‌شود

مطالعات قبلی نشان داده اند که چقدر ورزش منظم به هر شکل و نوعی می تواند در درمان مجموعه ای از مشکلات سلامت نقش داشته باشد. حال مطالعه جدید نشان می دهد دویدن روزانه با میانگین مسافت ۵ کیلومتر می‌تواند فرد را از استرس نجات داده و همچنین از حافظه محافظت کند.

در مطالعات قبلی ارتباط ورزش منظم با تقویت قدرت مغز و سلامت عمومی ذهن و روان اثبات شده است.در درون هیپوکامپ مغز، ایجاد خاطره و یادآوری آن زمانی روی می دهد که سیناپس ها یا اتصالات بین نورون ها به مرور زمان تحکیم شوند. این فرآیند تقویت و استحکام سیناپسی " LTP تقویت درازمدت" نامیده می شود. استرس طولانی مدت یا حاد موجب تضعیف این سیناپس ها می شود که در نتیجه LTP کاهش یافته و در نهایت بر حافظه تاثیر می گذارد.

جف ادواردز، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه بریگام یانگ آمریکا، در این باره می گوید: ورزش شیوه ای ساده و کم هزینه در حذف تاثیرات منفی بر حافظه استرس شدید و مزمن است.

در این مطالعه، گروهی از موش ها بر روی چرخ های در حال حرکت به مدت چهار هفته قرار گرفتند که به طورمیانگین روزانه ۵ کیلومتر روی این چرخه ها می دویدند. گروه دیگر از موش ها زندگی بی تحرک داشتند. سپس نیمی از هر گروه در معرض موقعیت‌های استرس زا نظیر راه رفتن بر روی سکوی مرتفع یا شنا در آب سرد قرار گرفتند.

یک ساعت بعد از ایجاد استرس، محققان آزمایش الکتروفیزیولوژی را بر روی مغز حیوانات انجام دادند تا LTPشان را اندازه گیری کنند.نتایج نشان داد موش‌های پراسترس که در گروه ورزش بودند LTP بسیار بیشتر و عملکرد حافظه بیشتری در مقایسه با موش‌های پراسترس گروه بی تحرک داشتند.

تاثیر مصرف میوه و سبزیجات در پیشگیری از پیشرفت سرطان سینه

مطالعات متعددی نشان داده اند که ویژگی برخی مواد خوراکی می تواند به پیشگیری، مقابله و توقف سرطان و خطرات احتمالی آن کمک کند. این موضوع بر اهمیت رژیم غذایی سالم به‌خصوص در طول درمان سرطان تاکید دارد.

به گفته تیم تحقیق، محدودکردن مصرف مواد غذایی سرشار از آسپاراژین، از جمله لبنیات، گوشت گوساله، مرغ، تخم مرغ، ماهی، مغزیجات آجیلی، سویا و غلات کامل، و افزایش مصرف میوه و سبزیجات می تواند روند گسترش سرطان سینه را متوقف نماید. آسپاراژین نوعی اسیدآمینه است.

یافته‌ها نشان می دهد محدودکردن اسیدآمینه آسپاراژین بر موش‌های لابراتواری مبتلا به «سرطان سینه سه گانه منفی» به شکل قابل توجهی موجب کاهش توانایی گسترش سرطان به نقاط دورتر در بدن می شود.

سیمون نات، سرپرست تیم تحقیق از مرکز پزشکی سدراس سنای آمریکا، در این باره می گوید: این مطالعه اهمیت رژیم غذایی را نه تنها برای سرطان سینه، بلکه برای بسیاری از سرطان های پخش شونده نشان می دهد.

نات در ادامه می افزاید: «در صورت تایید این یافته ها بر سلول های انسانی، محدودکردن مصرف آسپاراژین در بیماران مبتلا به سرطان می تواند رویکرد احتمالی برای تقویت درمان های فعلی و پیشگیری از گسترش سرطان سینه باشد.»

ارتباط یائسگی و تشدید علائم آتروز در زنان

شیوع بیماری آرتروز روماتوئید در زنان سه برابر بیشتر از مردان است و زنان مبتلا به این بیماری دارای زوال فیزیکی و ناتوانی شدیدتری هستند. آرتروز روماتوئید یک اختلال خودایمنی است که موجب بروز التهاب و درد در مفاصل می شود.

یک تحقیق دیگر هم نشان داده است که آرتروز روماتوئید در زنان عمدتاً ناشی از زایمان و سایر تغییرات هورمونی و تولیدمثلی است. به عنوان مثال، محققان عنوان می کنند زنان مبتلا به یائسگی زودهنگام بیش از سایر زنان در معرض ابتلا به آرتروز روماتوئید قرار دارند.

محققان دانشگاه نبراسکا آمریکا در این مطالعه به بررسی حدود ۸۲۰۰ زن مبتلا به آرتروز روماتوئید پرداختند. آنها دریافتند یائسگی تاثیر قابل توجهی بر شدت و میزان زوال جسمی در زنان مبتلا به آرتروز روماتوئید دارد و با تشدید بیماری مرتبط است.

محققان بر انجام تحقیقات بیشتر برای یافتن ارتباط بین این مکانیسم تاکید دارند.

درد شکم در زنان خبر از چه بیماری هایی می‌دهد؟

بسیاری از بیماری‌های جدی باعث ایجاد درد در ناحیه شکم می‌شود. درد ممکن است خفیف یا گاهی اوقات آن‌ قدر شدید باشد که زندگی را مختل کند و فرد تنها کاری که می‌خواهد انجام دهد، استراحت است.

درد خفیف در قسمت تحتانی شکم قبل از قاعدگی امری طبیعی است، اما زمانی که این درد شدت پیدا می‌کند، موجب نگرانی می‌شود. همچنین اگر این درد ناشی از قاعدگی نباشد به‌طورجدی باید بررسی شود. بسیاری از بیماری‌های جدی باعث ایجاد درد در ناحیه شکم می‌شود. درد ممکن است خفیف یا گاهی اوقات آن‌ قدر شدید باشد که زندگی را مختل کند و فرد تنها کاری که می‌خواهد انجام دهد، استراحت است.

تشخیص و درمان به ‌موقع بسیار ضروری است وگرنه می‌تواند تاثیر بسیار بد و مهلکی داشته باشد. برای پیشگیری اولین گام اصلاح وضعیت غذایی است.

سرطان: رشد غده سرطانی در قسمت تحتانی شکم، درد شدیدی در این قسمت ایجاد می‌کند.

سنگ کلیه: هنگامی‌که یک زن دچار سنگ کلیه می‌شود، سنگ به سمت مجرای ادرار حرکت می‌کند و این امر باعث ایجاد درد در قسمت تحتانی شکم می شود.

عفونت ادراری: عفونت دستگاه ادراری به علت وجودباکتری ایجاد می‌شود و از شایع‌ترین عوامل درد در ناحیه تحتانی شکم است.

آندومتریوز: آندومتریوز یک بیماری است که در آن لایه بافت رحم در خارج از رحم رشد می‌کند. این‌ مشکل یکی از علل عمده درد در قسمت پایین شکم است.

فیبروم: درد در ناحیه شکم، گاه به علت فیبروم ایجاد می‌شود. فیبروئیدها رشد تومور مانند در رحم است و این بیماری باعث افزایش درد در قسمت تحتانی شکم در دوران قاعدگی می‌شود.

کیست تخمدان: کیست تخمدان نیز در قسمت تحتانی شکم درد ایجاد می‌کند.

آپاندیسیت: التهاب آپاندیس از علل عمده درد در قسمت تحتانی شکم محسوب می شود.

سلامتی خود را با خوراکی‌های فیبردار بیمه کنید

تحقیقات گذشته مورد بررسی قرار گرفتند و معلوم شد در میان افرادی که رژیم غذایی‌شان فیبر بیشتری دارد یک چیز مشترک است و آنهم اینکه آنها طول عمر بیشتری دارند و طی زندگی‌شان به یک سری از بیماریها مبتلا نمی‌شوند.

پژوهشگران، افراد را بر اساس مقدار فیبری که مصرف می‌کردند (فیبر کمتر تا فیبر بیشتر) رده بندی کردند. این مطالعه که به تازگی در The Lancet منتشر شده یک مطالعه‌ی تحلیلی متا است که از تمام داده‌های بررسی‌ها و آزمایشات اصلی استفاده کرده و شامل بیش از ۱۳۵ میلیون نفر می‌شده است.

همه‌ی این مطالعات و پژوهش‌ها به یک چیز اشاره داشتند: افرادی که فیبر بیشتری مصرف می‌کردند خیلی کمتر در معرض بیماریهای مزمنی بودند که بیشتر جمعیت دنیا را مبتلا می‌کند. این بیماریها شامل بیماریهای قابل پیشگیری و احتمالا منجر به مرگ مانند بیماری قلبی و عروقی، سکته مغزی، دیابت نوع دوم و سرطان مقعد می‌شود.

چه مواد فیبری را باید بخوریم ؟

محققان دریافته‌اند مصرف ۲۵ تا ۲۹ گرم در روز ایده آل است، اما غذاهای پُرفیبر فراوانی وجود دارد که می‌توانید آنها را وارد رژیم غذایی‌تان کنید که شامل میوه‌هایی مانند موز، سیب و توت فرنگی و سبزیجاتی مانند هویج، چغندر و کنگر فرنگی می‌شود. البته بنشن و حبوباتی مانند لوبیا قرمز، جو دوسر و سیب زمینی شیرین را هم نباید نادیده گرفت.

حتی یک کاسه پاپ کورن و یکی دو مشت بادام هم می‌توانند کمک‌تان کنند فیبر بیشتری از رژیم غذایی خود دریافت کنید.

همین تغییرات کوچک هستند که تفاوت‌های بزرگ ایجاد می‌کنند. به طور خلاصه ما به مصرف فیبر بیشتر در وضعیت بهتری از سلامتی خواهیم بود و جایگزین کردن غلات تصفیه شده با غلات کامل برای سلامتی‌مان مفید است.

طی سالهای گذشته توجه زیادی به میکروبیوم روده شده است. فیبر به عنوان یک پریبوتیک عمل کرده و تکثیر پروبیوتیک‌های روده را افزایش می‌دهد. پروبیوتیک‌های متنوعی هستند که به سلامت کمک می‌کنند، بنابراین مصرف طیف گسترده‌ای از غذاهای فیبر دار به همه توصیه می‌شود.

فیبر به طور طبیعی در غذاهای زیادی وجود دارد که از هر جهت بر مکمل‌ها برتری دارند. برخی مطالعات دریافته‌اند فیبرهای موجود در غذاها بسیار مفیدتر از مکمل‌های آن هستند، مثلا کمک‌تان می‌کنند بعد از خوردن غذا بیشتر احساس سیری کنید. مصرف فیبر را کم کم افزایش دهید و زیاد آب بنوشید، زیرا فیبر هنگام گوارش مانند اسفنج عمل می‌کند، بنابراین به آب بیشتری برای خوب دفع شدن نیاز دارد.

کد خبر 366577

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.