شهر زیرزمینی "سامن' ظرفیتی عظیم برای جذب توریست دارد

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ملایر گفت: شهر زیرزمینی "سامن" ظرفیتی عظیم برای جذب توریست دارد که باعث رونق اقتصادی منطقه سامن و همدان است و باید ورودی مناسبی برای بازدید گردشگران از این مجموعه ایجاد شود.

ابراهیم جلیلی، رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ملایر در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: شهر زیرزمینی "سامن" ظرفیتی عظیم برای جذب توریست دارد که باعث رونق اقتصادی منطقه سامن و همدان است و باید ورودی مناسبی برای بازدید گردشگران از این مجموعه ایجاد شود. این شهر در سال ۱۳۸۴ به‌طور اتفاقی در جریان حفاری‌های فیبر نوری شرکت مخابرات کشف شد و این اثر تاریخی ۲۷ فروردین ۱۳۸۷ به شماره ۲۴۶۲۲ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

وی ادامه داد: هسته اولیه شهر را باستان‌شناسان متعلق به قبل از دوره اشکانیان می‌دانند که در طول تاریخ به وسعت آن افزوده شده است. موقعیت کنونی شهر این احتمال را می‌دهد که خرابه‌های شهری باشد که از آن به‌عنوان "رامن" در کتاب‌های "المسالک و الممالک" یاد شده‌ است. این شهر به‌صورت دستکند بر بستری از سنگ گرانیت قرار دارد.

جلیلی افرود: تمهیداتی برای راه‌اندازی مرحله نخست مجموعه دستکند سامن با پیگیری‌های صورت گرفته توسط مسئولان شهر سامن، نمایندگان ملایر، فرماندار ویژه ملایر و اداره کل میراث فرهنگی همدان در نظر گرفته شده است.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ملایر تصریح کرد: طبق بررسی‌های اولیه احتمال می‌رود قدمت این مکان به قبل از سلسله اشکانیان بازگردد. احتمالاً وسعت این شهر در زمان مهرداد یکم (از ۱۶۰ تا ۱۳۰ پیش از میلاد) به بیشترین حد خود رسیده و برای انجام مراسم مذهبی درست شده باشد از جمله اقدامات انجام شده در دستکند سامن به استحکام بخشی فضای آماده شده، مطالعات و مرمت‌های لازم روی استخوان‌ها و وسایل بدست آمده، نورپردازی، ساخت ویترین‌، ادامه آماده سازی فضای ورودی و محل ارائه خدمات به مسافران و گردشگران است.

وی تاکید کرد: در راستای آماده‌سازی مجموعه دستکند سامن و با توجه به اینکه شهر سامن در مسیر ورودی استان از سمت بروجرد و مسافران جنوب کشور قرار گرفته است، حمایت از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی برای آماده‌سازی خانه بوم‌گردی و ساخت بیلبورد ورودی این مجموعه در حال انجام است.

کد خبر 366567

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.