کودک‌همسری نگاه ابزاری به انسان‌ است

یک کارشناس آسیب‌شناس اجتماعی گفت: ازدواج کودک به معنای انسان ابزاری و ابزار شدن زنان است و تصمیم‌گیران در موضوع کودک همسری باید در ابتدا خود به دید انسانی به این موضوع نگاه کنند.

مرتضی پدریان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: برای بحث در مورد کودک همسری بهتر است تعریف ازدواج را بدانیم که به طور کلی ازدواج یک قرارداد به منظور التذاذ جنسی است و " لویی اشتراوس" انسان‌شناس معاصر ازدواج را نوعی مبادله و به نوعی پیوند بین طبیعت و فرهنگ دانسته است و به عبارت دیگر ازدواج نوعی ساماندهی و قاعده مند کردن التذاذهای جنسی است تا جامعه به حالت هرج ومرج‌های جنسی ورود نکند.

وی در خصوص لزوم وجود حق انتخاب در موضوع ازدواج افزود: اگر نگرش ما به افرادی که قرار است قرارداد ازدواج نقش بازی کنند نگرش برابرگرایانه و متعادل‌گونه باشد در چنین فرایندی هم زن و هم مرد باید بر این رابطه ازدواج خود نوعی اختیار و حق انتخاب داشته باشند اما اگر ساختار جامعه بر اساس بی‌تعادلی و نابرابری اجتماعی باشد شرایط کاملا متفاوت است اما اگر برای انسان‌ها در حالت تعادل حق انتخاب قائل شویم بنابراین چیزی به نام کودک همسری معنا و مفهوم پیدا نمی‌کند.

وی کودک همسری را به عنوان یک ابزار برای تامین نیازهای یک فرد دانست و تصریح کرد: برخی به لحاظ مالی، مذهبی یا موقعیت طبقاتی خود را برتر از دیگران می‌دانند و در اصل از انسان‌ها به عنوان نوعی ابزار برای تامین نیازهای خود استفاده می‌کنند.

وی با ابراز تاسف از ترویج کودک همسری گفت: وقتی یک نفر اعتقاد دارد که کودک هم می‌تواند ازدواج کند به شرط آنکه پدر او اجازه دهد یعنی در چرخه چنین نگرشی انسان‌ها یا بهتر بگوییم زنان ابزارهایی بیش در جهت تامین نیازهای جنسی مردان جامعه نیستند و خود آنها به عنوان یک موجود مدنظر نیستند.

این آسیب‌شناس اجتماعی با تاکید بر ابزار بودن انسان‌ها و به خصوص زنان در چنین ازدواجی گفت: این بدین معناست که مردان یک جامعه به لحاظ مرد بودنشان احساس برتری دارند یا این نوع نگرش به آنها داده شده است که برتر هستند و افرادی معتقد یا مروج کودک همسری در اصل به زن به عنوان نه حتی یک موجود دست دوم که تنها برطرف کننده انواع نیازهای طرف مقابل نگاه می‌کنند.

پدریان با بیان اینکه ازدواج نیازمند چهار بلوغ است افزود: بلوغ جنسی، بلوغ عاطفی، بلوغ عقلانی و اجتماعی چهار نوع بلوغ است که بلوغ جنسی به عنوان اولین بلوغ شکل گرفته در چرخه فیزیولوژیک پسران و دختران رخ می‌دهد و ممکن است این امر با یک یا دو سال تاخیر در افراد به صورت متفاوت اتفاق بیفتد اما بلوغ‌های بعدی در پی این بلوغ هستند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه بسیاری از مشکلات امروز نظام خانواده به دلیل عدم شکل‌گیری چهار بلوغ‌ در کنار هم است تصریح کرد: وقتی این چهار بلوغ که همگی در کنار هم شرط اولیه ازدواج هستند در جای خود بروز و ظهور نمی‌کند منجر به ایجاد مشکلات عدیده‌ای مانند عدم تفاهم و رضایت افراد از زندگی مشترک می‌شود.

پدریان در خصوص تعیین سن برای ازدواج گفت: اینکه قانونگذار سن تعیین می‌کند ممکن است این معیارها بر اساس عوامل مختلفی اعم از عوامل شرعی، اجتماعی یا فرهنگی باشد اما آنچه مسلم است اینکه اگر ما بخواهیم شرط دوم یا سومی بگذاریم بلوغ عقلانی و عاطفی جزء شروط بسیار مهم ازدواج است.

این آسیب‌شناس اجتماعی با بیان اینکه هیچ یک از بلوغ مذکور در ازدواج‌های سن پایین وجود ندارد گفت: میانگین آماری از ازدواج‌های سن پایین نشان می‌دهد که این افراد به بلوغ عاطفی و عقلانی نرسیده‌اند که این عوارض بسیاری در آینده خواهد داشت.

پدریان با تاکید بر افزایش آمار طلاق گفت: اگر امروز نظام خانواده ما با مشکل مواجه می‌شود و پدیده طلاق در آن به شدت افزایش می‌یابد به خاطر این است که چرخه‌های بلوغ در این نوع ازدواج‌ها به خوبی شکل نگرفته بدین معنا که فرد بلوغ جنسی دارد اما بلوغ عقلانی، عاطفی و اجتماعی ندارد.

وی با بیان اینکه ازدواج کودک یعنی انسان ابزاری و ابزار شدن زنان گفت:  تصمیم‌گیران در موضوع کودک همسری باید در ابتدا خود به دید انسانی به این موضوع نگاه کنند اما به دلیل آنکه متاسفانه فرهیختگی نگاه در نظام اجتماعی ما وجود ندارد با این اوضاع نگرش ما به جنس مخالف، تنها ابزاری و جنسیتی خواهد بود.

کد خبر 366546

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.