حق اصفهان روزانه ۲ میلیون مترمکعب آب زیر پل خواجو است

نماینده مردم اصفهان گفت: اگر بخواهیم حقابه شرق اصفهان و تالاب گاوخونی را تامین کنیم باید روزانه دو میلیون متر مکعب آب در رودخانه آزاد شود، یعنی روزانه این مقدار آب از زیر پل خواجو رد شود. تأمین این میزان میسر نیست، بنابراین فعلا نباید امیدوار باشیم رودخانه به طور دائم آب داشته باشد.

حیدرعلی عابدی در مورد جاری شدن آب در بستر رودخانه زاینده رود در چند روز اخیر به خبرنگار ایمنا گفت: بازگشایی و جاری شدن آب در بستر رودخانه زاینده رود پس از مدتها، برای شهروندان یک نیاز روحی و روانی بود و زنده رود باعث ایجاد نشاط و زنده روحی در سطح شهر و شهروندان شده است.

این نماینده اصلاح طلب مردم اصفهان افزود: در مجموع  نیاز واقعی آبی استان اصفهان یک میلیون و ۸۰۰ هزار متر مکعب است که با نیاز استانهای چهارمحال و بختیاری، یزد و کاشان جمع آن دو میلیارد و۲۰۰ میلیون متر مکعب می شود، اما متاسفانه موجودی مخزن و منابع آبی از مقدار مصرف و نیازهای آبی خیلی کمتر است. در این شرایط وقتی در بالادست آب زیاد برداشت می شود، دیگر آب به کشاورزان اصفهان نمی رسد.

وی تأکید کرد: حقابه کشاورزان اصفهانی در غرب و شرق اصفهان، یعنی شهرستانهای زرین شهر، فلاورجان، برخوار، خمینی شهر و از شرق اصفهان تا ورزنه به این صورت است که ۴۱۹ میلیون متر مکعب حق "سهم‌آبه‌بران" اصفهان، ۶۵۵ میلیون متر مکعب سهم "حقابه‌بران" اصفهان و ۱۷۶ میلیون مترمکعب حق و سهمیه "تالاب گاوخونی" است.

عابدی خاطر نشان کرد: این سهم و نیازهای اصفهان برای کشاورزی است که اگر این نیازها تأمین شود همیشه آب در بستر رودخانه جاری خواهد بود، اما چون آب به اندازه کافی نبوده و منابع آبی کم است. این منابع که بر اساس مصوبه شورای عالی آب باید توسط تونل اول کوهرنگ و رودخانه طبیعی تأمین شود متاسفانه تامین نمی شود.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: تونل اول کوهرنگ چیزی حدود ۳۰۰ میلیون متر مکعب و خود رودخانه ۸۵۰ میلیون مترمکعب آب دارد که جمع آن  یک میلیارد و ۱۵۰ میلیون متر مکعب می شود، اگر سهم آب تونل اول کوهرنگ و رودخانه طبیعی را به کشاورزان بدهند آنها دیگر مشکلی نداشته و رودخانه هم همیشه آب خواهد داشت.

نیازهایی که مشکل ساز است

وی گفت: منتها یک سری نیازهایی وجود دارد که مشکل ساز است؛ یکی از این نیازها سهم آبی است که به چهارمحال و بختیاری داده شده و چیزی حدود ۲۰۰ میلیون مترمکعب است. ۱۰۰ میلیون مترمکعب هم به استان یزد داده شد. این تخصیص‌ها در کنار بی‌انضباطی‌هایی که در مسیر رودخانه زاینده رود اتفاق می افتد باعث شده که کشاورزان اصفهانی نتوانند به حق آبه خودشان برسند.

نماینده مردم اصفهان افزود: اگر بخواهیم حقابه شرق اصفهان و تالاب گاوخونی را تامین کنیم، باید روزانه دو میلیون متر مکعب آب در رودخانه آزاد شود. یعنی روزانه دو میلیون متر مکعب آب از زیر پل خواجو رد شود. این میزان هر چند حق آبه کشاورزان و تالاب گاوخونی است، اما تأمین آن میسر نیست؛ بنابراین حداقل فعلا نباید امیدوار باشیم رودخانه به طور دائم آب داشته باشد.

عابدی خاطر نشان کرد: اگر ستاد احیای زاینده‌رود تشکیل شود و برای منابع  آبی استان چهارمحال و بختیاری، یزد، صنعت و شرب اصفهان فکری بشود و طرح‌های نیمه تمام تکمیل شود، ممکن است که کشاورزان به حق آبه خود برسند.

نماینده مردم اصفهان گفت: در این چند روز آبی که در زنده رود جاری شد، به مردم اصفهان شور و نشاط و شادی داد. باید اسم این رود خانه را «زنده روح» گذاشت؛ چرا که وقتی زاینده رود در بستر خود جاری است روح و روان مردم اصفهان هم شاد است.

عابدی در پاسخ به این سوال که جاری شدن آب در بستر رودخانه تا چند روز ادامه خواهد داشت، افزود: تا ۲۰ روز آینده  آب در بستر رودخانه زاینده رود جاری خواهد بود و اگر بارندگی افزایش یابد ممکن است تعداد روزهایی که آب در بستر رودخانه روان است بیشتر شود.

وی تصریح کرد: در حال حاضر همان ۲۰ روز تصویب شده که این رها سازی آب هم به منظور کمک به کشت پاییزه کشاورزان انجام شده است. اما اگر ستاد احیای زاینده رود فعال و نظم و انضباط در رودخانه برقرار شود و چنانکه پیوندهای عاطفی میان مردم اصفهان، خوزستان و چهارمحال بختیاری با همدیگر قویتر شود این مشکل رفع خواهد شد.

کد خبر 366542

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد جهانگیری IR ۲۱:۱۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۴
    1 1
    سلام جناب عابدی چرا فقط از اورد تونل اول حرف میزنید ایا تونل دوم و دیگر بهره برداریهای که از سرچشمه های رودخانه بزرگ کارون انجام میگیرد برای شما قابل قبول نیست. ایا برداشت کم استان چهارمحال ان هم فقط چند روستا نسبت به صنایع بزرگ کویر و کشاورزیهای اب دوست و شهرک های جدیدو استان یزد و ... قابل قیاس هست ؟ چرا دست از سر کارون برنمیدارید ؟خواهشا بدنبال مدیریت در استان خودتان باشید. و به دنبال انتقال اب نباشید که همه سرزمین خوزستان و چهارمحال از اصفهان تشنه تر هستند. اگر انتقال اب از کارون علاج اصفهان بود قطعا با تونل اول و دوم و بیرگان و .... تا الان حل شده بود.