مربی خارجی بهترین گزینه برای تیم ملی است

دستیار اسبق کی‌روش می‌گوید مربیان خوبی در ایران حضور دارند که می‌توانند جایگزین کی‌روش شوند اما جذب یک مربی خارجی با دانش روز فوتبال دنیا شاید بهتر است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، تیم ملی فوتبال ایران پس از حذف عمان و چین در یک شب سرد زمستانی روبه‌روی تیم ملی ژاپن متوقف شد تا حسرت قهرمانی ایران در جام ملت‌های اسیا ۴۷ ساله شود؛ در ادامه رقابت‌های جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۹، ژاپن مدعی به همراه قطر به فینال رسید و در نهایت ژاپن شکست خورد و قطری‌ها بر بام آسیا ایستادند.

کی‌روش یک روز پس از دیدار تیم ملی ایران مقابل ژاپن در پیامی از همه کسانی که در این هشت سال همراه او بوده‌اند تشکر کرد و متن خداحافظی‌اش از تیم ملی فوتبال ایران را منتشر کرد تا پس از هشت سال کار در ایران راهی کلمبیا شود.

امید نمازی، دستیار اسبق کی‌روش در تیم ملی فوتبال ایران در خصوص شرایط تیم ملی در بازی آخر مقابل ژاپن، قهرمانی قطر و دوران پسا کی‌روش گفت‌وگویی با خبرنگار ایمنا داشت که در ادامه می‌خوانید:

چه ویژگی در تیم ملی فوتبال ایران مقابل ژاپن بیشتر به چشم می‌خورد؟

ایران بازی را خوب شروع کرد هر چند به گمانم نسبت به بازی‌های قبلی محتاط‌تر بود؛ پرسینگی که در بازی‌های قبلی از ایران و در بازی مقایل چین، عمان و ویتنام شاهد بودیم در این بازی ندیدم.  

بازی که همیشه از تیم ملی فوتبال ایران شاهد آن بودیم، انجام نشد. به نظرم اگر همان روشی که در بازی قبل مقابل چین انجام می‌دادند می‌توانستیم در بازی مقابل ژاپن هم موفق شویم.  

حتی با همین روش هم اگر بازی بیشتر جلو می‌رفت و آن اشتباه از طرف بازیکنان ایران صورت نمی‌گرفت به احتمال زیاد بازی به وقت‌های اضافه و ضربات پنالتی کشیده می‌شد.

آیا ایران در بازی با ژاپن موقعیت خطرناکی هم ایجاد کرد؟

به خاطر روشی که سرمربی تیم ملی ایران برای بازیکنان انتخاب کرده بود، همچنین توجه خاص به سرعت سردار آزمون و توپ‌های مستقیم در پشت دفاع توانستیم چند موقعیت ایجاد کنیم؛ خطرناک‌ترین موقعیت توسط سردار آزمون به وجود آمد ولی متأسفانه منجر به گل نشد و دروازه‌بان ژاپن توپ را مهار کرد.

چطور شد که ایران گل اول را دریافت کرد و در نهایت هم شکست خوردیم؟

در نیمه دوم و بعد از اشتباهی که بیان کردنش تکرار مکررات است و جایی برای صحبت کردن ندارد، ما گل اول را دریافت کردیم، همین موضوع باعث شد تیم از لحاظ روحی- روانی افت کند؛ در ادامه روحیه ضعیف بازیکنان باعث شد ژاپن بر بازی سوار شود و گل دوم و سوم را هم دریافت کنیم.

ژاپن تیمی نبود که ما نتوانیم شکستش دهیم اگر همان روش بازی‌های قبل یعنی فشار از بالا، پرس شدید ضمن تحت فشار قرار دادن مدافعین ژاپنی را به کار می‌بردند می‌توانست مثمرثمر باشد.

استفاده از امید ابراهیمی در شکست ما برابر ژاپن چه نقشی داشت؟

با توجه به استفاده از امید ابراهیمی به عنوان تک هافبک دفاعی، تیم ژاپن توانست از فضاهایی که در کنار امید ابراهیمی ایجاد می‌شد، استفاده لازم را ببرد. توپ‌های دریافتی از بین خطوط به بازیکنان خط میانی ژاپن می‌رسید و باعث می‌شد با یک چرخش بتوانند به عمق دفاع ما نفوذ کنند؛ با استفاده از همین روش ما گل سوم را دریافت کردیم. در مجموع محتاط بودن ما کار دستمان داد و نتوانستیم بازی خودمان را انجام دهیم.

دلیل شکست ژاپن مدعی برابر قطر چه بود؟

قطر تیم با کیفیت و خوبی بود ضمن اینکه هماهنگی بسیار بالای بین بازیکنانش ملموس بود؛ قطر توانست مقابل ژاپن همان بازی خوب همیشگی‌شان را به نمایش بگذارند. گل زود هنگام قطری‌ها خیلی در بازی کمک حالشان بود و به خاطر همین موضوع ژاپن بعد از آن گل از فرم طبیعی و همیشگی خود خارج شد.  

ژاپنی‌ها بیشتر به کارهای تهاجمی روی آوردند که باز هم قطری‌ها فرصت را غنیمت شمرده و گل دوم را به ثمر رساندند؛ بعد از گل دوم قطر بازی با یک حالت متعادل دنبال شد و ژاپن در یک موقعیت توانست یکی از گل‌ها را جبران کند.  

در مجموع تیم قطر فرصت‌شناس بود و باید به آن‌ها تبریک گفت که از ابتدا تا انتهای جام ملت‌ها با کیفیتی خوب بازی کردند و توانستند به اهدافشان برسند.

به نظر شما آیا جدایی کی‌روش از فوتبال ایران به ضرر تیم ملی است؟

فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران بعد از هشت سال کار با کی‌روش تصمیم گرفت همکاریش را با او ادامه ندهد؛ باید واقعیت را بررسی کرد تا متوجه شویم خود کی‌روش با توجه به درخواست کشورهای دیگر از جمله کلمبیا خواستار جدایی بوده یا خیر.

من همیشه گفته‌ام «هر آمدنی، رفتنی هم دارد که بعضی مواقع زودتر و بعضی مواقع دیرتر اتفاق می‌افتد».کی‌روش هشت سال در ایران کار کرد ضمن اینکه نتایج نسبتاً خوبی هم به دست آورد؛ فکر می‌کنم اگر فدراسیون بتواند مربی با کیفیتی مثل کی‌روش یا بالاتر برای هدایت تیم ملی استخدام کند می‌تواند خیلی کمک حال تیم ملی فوتبال باشد.  

مطمئناً یک مجموعه بعد از چندین سال کار با یک نفر به یک حربه جدید نیاز دارد که بتواند پیشرفت کند، البته گرفتن این تصمیم بر عهده فدراسیون فوتبال ایران است.

به نظر شما مربی خارجی سکاندار بهتری برای تیم ملی خواهد بود یا مربی داخلی؟

با وجود اینکه فکر می‌کنم مربیان خوبی در ایران حضور دارند که می‌توانند روی نیکمت تیم ملی ایران بنشینند اما معتقدم جذب یک مربی خارجی آشنا با دانش روز فوتبال دنیا و داشتن شیوه‌ای غیر از این شیوه‌ای که طی هشت سال گذشته در تیم ملی شاهد آن بودیم بهتر است.

جذب مربی خارجی علاوه بر اینکه کمک حال تیم ملی است می‌تواند در آموزش مربیان داخلی نیز مثمرثمر باشد البته می‌توانست از تجربیات کی‌روش نیز برای مربیان ایرانی استفاده کرد ولی متأسفانه از وجود این مربی بزرگ در این زمینه استفاده نشد.

کد خبر 366537

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.