اتلاف انرژی ساختمان‌ها آسیب اقتصادی است

عضو شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی اصفهان گفت: استفاده نکردن از مبانی اصلی ساخت و ساز پایدار در ساختمان های کشور ضرری قابل توجه به منابع انرژی، مردم، فعالان حوزه ساخت و ساز، دولت، شهرداری و نسل های آینده وارد می کند.

محمدرضا رجالی در گفتوگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه هدررفت انرژی در ساختمان می تواند یک آسیب اقتصادی برای کشور باشد، اظهار کرد: ۳۰ تا ۵۰ درصد انرژی مصرفی در ساختمان های کشور قابل کاهش است پس بی شک وقتی میزان اتلاف انرژی به صفر برسد می‌تواند سود و صرفه اقتصادی داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه بیشترین اتلاف انرژی در ساختمان ها از طریق دیواره‌ها اتفاق می‌افتد، افزود: هدررفت انرژی در ساختمان‌ها، منابع انرژی کشور را به یغما می برد، مصرف انرژی در ساختمان‌های کشور معادل ۳۰ درصد از کل درآمد حاصل از فروش نفت در شرایط غیر تحریمی است و سالانه حدود ۱۸ الی ۲۰ میلیارد دلار هزینه انرژی مصرفی در ساختمان های کشور است.

عضو شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی اصفهان با بیان اینکه بیشترین میزان مصرف انرژی در صنعت ساختمان است، تصریح کرد: متوسط میزان مصرف انرژی مناطق گرمسیری کشور باید ۱۳۰ کیلو وات در هر ساعت باشد و این در حالی است که در منطقه گرمسیری همچون بندر عباس متوسط مصرف انرژی ۷۴۵ کیلو وات در هر ساعت است و این آمار نشان دهنده عمق فاجعه در مصرف انرژی کشور است.

رجالی با مقایسه میزان مصرف انرژی در ایران و سایر کشورهای جهان، اظهار کرد: فقط ۲۹ درصد از حجم انرژی کشورهایی همچون ایالات متحده امریکا در بخش خانگی مصرف می شود، این آمار در کشور ما حدود ۴۰ درصد است، ضمن اینکه مصرف انرژی در کشور ما تفاوت زیادی با متوسط سرانه مصرف انرژی ساختمانی در جهان دارد.

وی با بیان اینکه میزان مصرف انرژی در ساختمان های کشور ۷.۵ برابر متوسط جهانی است، ادامه داد: لازم است تا مهندسان ناظر بر پروژه های ساخت و ساز دقت بیشتری کنند و توجه بیشتری به مبحث ۱۹ قانون نظام مهندسی داشته باشند تا پیروی از اصول ساختمان پایدار منجر به رشد اقتصادی کشور شود.

رییس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی اصفهان در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد: توسعه پایدار؛ موجب پایدار شدن منابع تجدید ناپذیر می شود و نیاز های انسان را بدون هر گونه آسیبی به یکپارچگی، زیبایی و ثبات نظام های حیاتی برطرف می کند.

کد خبر 366532

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.