اینستکس در مقایسه با تعهدات هسته‌ای ایران کفایت نمی‌کند

یک استاد دانشگاه گفت: مکانیسم اخیری که از سوی اروپا اعلام شد نسبت به تعهداتی که ۱+۴ در برجام دارند و در مقایسه با اجرای تعهدات هسته‌ای ایران کفایت نمی‌کند.

به گزارش ایمنا، مهدی ذاکریان درباره مکانیسم جدید اعلام شده از سوی سه کشور اروپایی برای حمایت از تجارت با ایران ادامه داد: تعهداتی که ۱+۴ نسبت به ایران در چارچوب برجام دارند روشن و آشکار است و به همان نسبت تعهدات ایران روشن است. یک عضو از این توافق خارج شده است و پنج کشور دیگر هم‌چنان متعهد به آن هستند ضمن این‌که قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل کشورهای دیگر را به اجرای این توافق دعوت کرده است.

وی ادامه داد: در بحث خروج آمریکا از برجام، صرفاً موضوع تحریم ایران مطرح نیست، بلکه موضوع نظم بین‌المللی است که اگر این روند از سوی این کشورها ادامه یابد دیگر نمی‌توانیم انتظار صلح و ثبات در دنیا را داشته باشیم. مثال این موضوع برگزاری نشست ورشو درباره امنیت و ثبات در منطقه است که با حمایت آمریکا برگزار خواهد شد.

ذاکریان خاطرنشان کرد: آمریکا از صلح و ثبات در خاورمیانه صحبت می‌کند، اما نقش و تأثیر خود در این بی‌ثباتی را نمی‌بیند به عبارتی آمریکا هیچ وقت خود را در آینده نگاه نمی‌کند؛ در حالی که یکی از مهم‌ترین عوامل تزلزل ثبات و امنیت در خاورمیانه آمریکاست. آمریکا از کشورهای نقض کننده قطعنامه‌های شورای امنیت از جمله عربستان حمایت می‌کند آن وقت انتظار دارد کنفرانسی برگزار شود که نتیجه آن ثبات و صلح در خاورمیانه باشد.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: از این رو معتقدم کار اروپا در مقابل بی‌ثباتی آمریکا با خروجش از برجام کافی نیست. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مرتب در گزارش‌های خود از پایبندی ایران به برجام گفته است و رئیس سازمان سیا به همراه ۱۶ نهاد اطلاعاتی آمریکا نیز بر پایبندی ایران به تعهدات برجامی‌اش صحه گذاشتند بنا بر این انتظار بود اروپا و دیگر کشورها در برابر این رفتار آمریکا برخورد مناسب‌تری انجام دهند.

ذاکریان به ایسنا گفت: اس پی وی یا INSTEX پاسخ بدعهدی آمریکا به نظام بین‌الملل و بی‌ثباتی در منطقه و خاورمیانه نیست. آمریکا از توافق‌ها و معاهدات بین‌المللی زیادی در دوره ترامپ خارج شده است، اما این رفتار او نباید این گونه تلقی شود که نباید یا نمی‌توان در برابر او واکنشی داشت. اتفاقاً چون ترامپ این رفتار را در پیش گرفته باید در برخورد با آن جدی‌تر بود و اعتراض کرد.

کد خبر 366529

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.