تالاب گاوخونی را از سراب تا پایاب دریابیم

سرپرست معاونت نظارت و پایش اداره کل حفاطت محیط زیست استان اصفهان گفت: باید تالاب را از سراب تا پایاب دریابیم، حقابه زیست‌محیطی گاوخونی ۱۷۶ میلیون مترمکعب است و بر اساس قانون بعد از شرب، تامین حقابه زیست محیطی تالاب گاوخونی در اولویت دوم است، وزارت نیرو در این زمینه وظایف اخلاقی دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حسین اکبری پیش از ظهر امروز (شنبه) در همایش تالاب بین‌المللی گاوخونی در دانشگاه صنعتی اصفهان با بیان اینکه مشکلات زیست محیطی استان و تالاب گاوخونی باید عیان و برای آن در سطح ملی حساسیت ایجاد شود، اظهار کرد: رودربایستی‌ها را باید کنار گذاشت، وقتی با اعداد و ارقام سعی می‌شود که همه چیز را در استان مطلوب نشان داد، این تصور برای بازدیدکنندگان ایجاد می‌شود که اصفهان استانی کاملا برخوردار است، اما در حقیقت چنین نیست .

وی افزود: خشکی تالاب‌ها با روال طبیعی میلیون‌ها سال طول می‌کشد اما چرا تالاب گاوخونی در کمتر از ۲۰ سال خشکید؟ حقیقت این است که تالاب وضعیت مناسبی ندارد.

سرپرست معاونت نظارت و پایش اداره کل حفاطت محیط زیست استان اصفهان گفت: چگونگی خشکی زاینده رود و تالاب گاوخونی معادله پیچیده‌ای نیست اما اگر در معادلات درست عمل نکنیم، در همه متغیرها اشتباه کردیم؛ باید بپذیریم که تا مسیر توسعه پایدار را باور نداشته باشیم و بخشی نگری وجود داشته باشد تالاب که هیچ در همه حوزه‌ها دچار مشکل خواهیم شد.

وی افزود : طی ادوار مختلف بیش از حد توان محیط بارگذاری جمعیتی ، صنعتی ، خدماتی و کشاورزی ایجاد شد و هنوز هم به این باور نرسیده‌ایم که بارگذاری‌ها از آستانه تحمل محیط خارج است .

اکبری تصریح کرد: خشک شدن تالاب گاوخونی با خشکی سایر تالاب‌ها به دلیل اقلیم خشک شرق اصفهان تفاوت دارد و در صورت تبدیل شدن آن به کانون ریزگردها، شرایط صدچندان بحرانی‌تر خواهد شد .

وی تصریح کرد: باید تالاب را از سراب تا پایاب دریابیم، حقابه زیست‌محیطی گاوخونی ۱۷۶ میلیون مترمکعب است و بر اساس قانون بعد از شرب، تامین حقابه زیست محیطی تالاب گاوخونی در اولویت دوم است، وزارت نیرو در این زمینه وظایف اخلاقی دارد.

سرپرست معاونت نظارت و پایش اداره کل حفاطت محیط زیست استان اصفهان ادامه داد: بدون مجوز وزارت نیرو امکان برداشت آب وجود ندارد اما حتی در کویر برداشت‌های بی‌رویه ای از منابع آب زیرزمینی انجام می‌شود که منابع آب زیرزمینی را تهدید می‌کند.

وی ادامه داد: وقتی مجوز صادر می‌شود مشکلات حقوقی نیز در حوزه آب پیش می‌آید و حل مشکل را سخت‌تر می‌کند .

اکبری به برنامه زیست بومی تالاب گاوخونی اشاره کرد و گفت : این برنامه در سال ۹۴ از سوی اداره کل حفاطت محیط زیست تدوین شد، همه ذینفعان در آن مشارکت دارند و  تاکنون ۱۲ جلسه در این خصوص برگزار شده و در انتظار تصویب نهایی در شورای عالی استان است که بر اساس آن نیاز آبی استان نیز مشخص می‌شود .

وی تصریح کرد: از نظر شرایط اخلاقی ادراه کل محیط زیست موظف است که ۱۷۶ میلیون متر مکعب حقابه تالاب گاوخونی را درخواست کند و درصورت تخصیص ندادن وزارت نیرو، از مراجع حقوقی پیگیری شود .

کد خبر 366442

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.