موافقت سازمان میراث فرهنگی با ثبت درخت کهنسال مسجد جامع نطنز

نطنز- سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری نطنز گفت: با موافقت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ، درخت کهنسال مسجد جامع نطنز به ثبت فهرست آثار ملی کشور رسید.

حسین یزدانهمر در گفت و گو با خبرنگار ایمنا از شهرستان نطنز، از موافقت سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری مبنی بر ثبت درخت کهنسال مسجد جامع نطنز خبر داد و اظهار کرد: معاون رییس جمهوری و رییس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری طی نامه ای به استاندار اصفهان مراتب ثبت درخت چنار کهنسال مسجد جامع نطنز ابلاغ کرده‌اند.

وی گفت: در اجرای تبصره ماه دو قانون تشکیل سازمان میراث‌فرهنگی کشور مصوب دی ماه ۱۳۸۲ و آیین‌نامه اجرایی آن، مصوب چهارم مرداد ۱۳۸۴، هیئت وزیران با موضوع ثبت میراث طبیعی ارزشمند کشور در فهرست میراث طبیعی ملی؛ درخت چنار کهنسال مسجد جامع نطنز واقع در مسجد جامع شهرستان نطنز به شماره ۴۷۴ مورخ ۹۷/۶/۱۴ در فهرست میراث طبیعی ملی کشور به ثبت رسید.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری نطنز افزود: این اثر با رعایت حقوق مالکانه، تحت نظارت و حمایت این سازمان است و تدوین ضوابط حفاظتی و تعیین عرصه و حریم این اثر بر عهده این سازمان خواهد بود، هرگونه دخل و تصرف یا اقدام و عملیاتی که منجر به تخریب یا تغییر در اصالت اثر شود، ممنوع است.

وی خاطرنشان کرد: همچنین در نامه‌ای جداگانه مراتب ثبت ملی درخت چنار کهنسال روستای طار به استاندار اصفهان ابلاغ شد.

یزدانمهر تاکید کرد: درخت چنار کهنسال مقابل مسجد جامع نطنز که اکنون تبدیل به بیش از ۲۰ درخت چنار شده (در واقع درختان فعلی، پاجوش‌های درخت اصلی بوده است) از پایه و ریشه دو هزار ساله برخاسته و این ۲۰ درخت بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ سال قدمت دارند.

به گزارش ایمنا، مسجد جامع نطنز مجموعه‌ای تاریخی است که در دوران الجایتو (سلطان محمد خدابنده) و پسرش ابوسعید بهادرخان بین سال‌های ۷۰۴ تا ۷۰۹ هجری ساخته شده است.

کد خبر 366434

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.