۱۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۵
باغ تندرستی اصفهان، سبز می شود

اینجا بوی عطرآگین گل‌ها و گیاهان همه را به وجد می‌آورد، در هر روز از ۱۲ ماه سال که بیایید گویی نوروزی در راه است چرا که مردم با شور و اشتیاق خاصی مشغول بازدید و خرید گل‌های رنگارنگ هستند؛ اینجا "بازار گل و گیاه همدانیان" اصفهان است...

به گزارش خبرنگار ایمنا، در گذشته‌های نه چندان دور محل فعلی بازار گل وگیاه همدانیان به عنوان «باغ سبز» معروف بود، آن زمان در این خیابان ساخت و سازها انگشت شمار بودند و محدوده این بازار یک فضای سبز در اختیار شهرداری بود تا اینکه کاربری زمین‌های خیابان همدانیان تغییر کرد، پایانه مسافربری جی راه‌اندازی شد و فضای بازار گل وگیاه شکل گرفت؛ در واقع شهرداری این محور را در اختیار تولیدکنندگان قرار داد تا بتوانند فعالیت خود را گسترده‌تر کرده و شهروندان نیز  گل‌های مورد علاقه و نیاز خود را با قیمت و تنوع مناسب از این مکان تهیه کنند.

اما پس از گذشت سال‌ها از راه‌اندازی این بازار و افزایش تعداد مراجعه‌کنندگان، مدیر بازارهای روز شهرداری اصفهان معتقد است که باید با احداث کلینیک تخصصی فضای سبز، ایجاد باغ ژاپنی، پارکینگ، فضای سبز و کافه‌ها، محیطی تفرجگاهی برای شهروندان ایجاد کرد تا مدت زمان ماندگاری بازدیدکنندگان در بازار افزایش یابد.

مشروح اقدامات در حال انجام در بازار گل وگیاه همدانیان، پروژه‌های در دست احداث برای استقبال از نوروز ۹۸ و نحوه صادرات گل از این محل را در گفت و گوی خبرنگار ایمنا با «ایرج حیدری» مدیر بازارهای روز شهرداری اصفهان در ادامه می‌خوانید:

شهرداری اصفهان با احداث بازار گل وگیاه، چه هدفی را دنبال می‌کرد؟

هدف این بود که تولیدکنندگانِ گل‌های آپارتمانی، باغ و باغچه و گل‌های سرشاخه بتوانند تولیدات خود را بدون واسطه به مصرف‌کنندگان عرضه کنند؛ البته پس از شکل‌گیری بازار گل و گیاه همدانیان در فضای بازار، الحاقاتی به وجود آمد و غرفه‌های ماهیان زینتی، ابزار گل و ادوات مرتبط با گل و گیاه اضافه شد.

به مرور زمان با افزایش تعداد بهره برداران و مراجعه‌کنندگان، امکانات و زیرساخت‌ها جوابگوی نیازها نبود، از این رو با تغییر مدیریت در سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری اصفهان و دیدگاه مثبت برای ارتقاء سطح کیفی و کمّی خدمات مقرر شد اقدامات ویژه‌ای در دستور کار قرار گیرد.

بررسی‌ها نشان می‌داد که دیدگاه بازار گل و گیاه بر دید فضای سبز و تفرجگاهی مجموعه غالب شده است، در صورتی که این مکان شُش تنفسی شرق اصفهان بوده و باید حفظ شود؛ از این رو اولویت را بر احیاء و حفظ فضای سبز موجود بازار قرار دادیم.

قرار است بازار گل وگیاه به فضای جدیدی به نام «باغ تندرستی» و در فضایی به وسعت ۱۲.۵ هکتار نقل مکان کند و این فضای دو هکتاری همدانیان به سمتی پیش رود که بتوانیم اولویت را برای حفظ و احیاء فضای سبز بگذاریم؛ با کارشناسان مجرب و مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان مذاکراتی انجام داده‌ و اهداف و اولویت‌ها را مطرح کردیم تا ایده‌های خود را برای اجرایی شدن اعلام کنند.

پس از انتقال بازار گل و گیاه به باغ تندرستی، کاربری بازار فعلی چه می‌شود؟

پس از جابه جایی بازار گل وگیاه، این مکان به نمایشگاه مشاغل خانگی تبدیل می‌شود و به نوعی فضا برای ارایه محصولات تولیدی توسط زنان سرپرست خانوار تخصیص می‌یابد.

غرفه‌داران بازار، تولید کننده گُل هستند؟

بله، با انجام یک مزایده، بیشتر غرفه‌ها به تولیدکنندگان واقعی گُل اختصاص یافت؛ در حال حاضر ۱۶۰ غرفه عرضه گل و ۱۰۶ بهره‌بردار در بازار گل و گیاه همدانیان وجود دارد، در واقع تعدادی از بهره‌برداران چند غرفه را در اختیار گرفته‌اند و در زمینه‌های مختلف از جمله باغ و باغچه، گل‌های آپارتمانی، گل‌های سرشاخه، ابزار گل، کود و سم و  بذر فعال هستند.

از مشکلات بازار گل وگیاه بگویید.

متأسفانه آنچه در بازار گل وگیاه همدانیان مد نظر قرار نگرفته بود، حفظ فضای سبز آن بود، موضوعی که یکی از اولویت‌های کاری شهرداری در دوره جدید قرار داده شد.

مشکل بعدی نبود زیرساخت‌های خدماتی مناسب برای استفاده شهروندان هنگام بازدید از بازار گل و گیاه بود، آنچه مشاهده می‌شد یک فضایی با مسیر تردد خاکی و امکانات آب، برق و گاز بسیار محدود برای غرفه‌داران و بهره‌برداران که شهروندان کمتر امکان استفاده از این خدمات را داشتند، از این رو مقرر شد زیرساخت‌های بازار با در نظر گرفتن اینکه فضای موجود تحت الشعاع قرار نگیرد و حتی یک درخت قطع یا جا به جا نشود، احیاء شود.

تاکنون مناسب سازی مسیرهای داخل بازار و توسعه زیرساخت‌های آب، برق و گاز اجرایی شده، همچنین احداث فضایی برای استراحت شهروندان از جمله کافی‌شاپ، کافی‌فست فود و دمنوش‌خانه در دستور کار قرار گرفته. همچنین قرار است در بازار همدانیان فضای تفرجگاهی و امکانات رفاهی لازم ایجاد شود تا مدت زمان ماندگاری بازدیدکنندگان افزایش یابد.

با توجه به اینکه این نقطه از شهر در محدوده مسکونی واقع شده، نداشتن پارکینگ مجموعه، فضای خاکی و برخی دیگر از مسایل باعث می‌شد همسایگان بازار از وضعیت آن گلایه‌مند باشند، از این رو درصدد برآمدیم مزاحمت‌هایی که بازار برای همسایگان ایجاد کرده بود را کاهش داده و تا حد امکان رفع کنیم.

در حال حاضر دیوارهای اطراف مجموعه بازار را زیباسازی کردیم، همچنین با حذف چند غرفه یک فضای پارکینگ محدود در قسمت شمالی بازار گل و گیاه همدانیان با ظرفیت گنجایش ۵۰ دستگاه خودرو ایجاد شده که می‌تواند بار ترافیکی منطقه را کاهش دهد. حدود ۵۰ متر بالاتر از محدوده بازار، برای پارکینگ بازار کوثر شماره پنج طرح ترافیکی ایجاد و پارکینگ را ساماندهی کردیم تا امکان پارک تعداد بیشتری خودرو فراهم و از حجم ترافیک خیابان همدانیان کاسته شود؛ این اقدام در جلب رضایت ساکنان این خیابان تاثیر بسزایی داشته است.

برخی سازه‌ها و ساخت و سازهای انجام شده در بازار گل و گیاه همدانیان زیبنده این بازار نبود، به همین جهت برای بخش مشاغل خانگی، سازه با امکانات بیشتر و فضای مناسب‌تر متناسب با شأن و منزلت صاحبان این مشاغل طراحی، احداث و در اختیار آنها قرار گرفت.

همچنین با تعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان، برای احیاء پارک بازار گل و گیاه همدانیان و تامین آب مورد نیاز جهت آبیاری درختان آن، برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شده است.

باخبر شدیم به زودی یک کلینیک در بازار احداث می‌شود؟

بله، یک کلینیک تخصصی فضای سبز در حال احداث است تا چنانچه شهروندان در خصوص باغچه، گل و گیاهان داخل منزل خود نیاز به خدمات مشاوره‌ای داشتند، بتوانند به صورت رایگان از خدمات این کلینیک بهره‌مند شوند.

یکی دیگر از فضاهای برکه مانند در حال ساخت در بازار گل و گیاه همدانیان «باغ ژاپنی» است؛ در واقع نمونه بزرگتر باغ ژاپنی موجود در باغ گل‌ها، قرار است در این بازار احداث شود.

این پروژه ها چه زمانی در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد؟

پروژه‌های بازار گل وگیاه همدانیان از جمله  کلینیک تخصصی، پارکینگ، کافی شاپ، باغ ژاپنی و فضاهای سبز مجموعه از جمله طراحی، کاشت و نگهداری تمام شده ۱۵ اسفندماه سال‌جاری همزمان با روز درختکاری افتتاح و مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

خوشبختانه در بودجه سال ۹۷ اعتباری که برای نگهداری مجموعه بازار گل و گیاه همدانیان در نظر گرفته شده بود را استفاده و این بازار را احیاء و هزینه‌ای مورد نیاز را از بودجه ۹۷ تامین کردیم.

روزانه به طور میانگین چند نفر از این بازار بازدید می‌کنند؟

هنوز موفق به تهیه آمار از میزان مراجعه شهروندان به بازار نشده‌ایم، اما می‌توان گفت اثرگذاری بازار گل وگیاه همدانیان در تولید گل و گیاه و افزایش سرانه مصرف گل در شهر و استان قابل توجه بوده است، یعنی اگر تا ۱۰ سال پیش سرانه مصرف دو شاخه گل بوده، در حال حاضر به ۱۰ شاخه گل افزایش یافته و این نتیجه اقدامات شهرداری در احداث بازار گل وگیاه بوده است، البته باید سرانه‌ها را باز هم افزایش دهیم.

نکته مهم دیگر این است که با توجه به افزایش سطح زیرکشت گل وگیاه در استان و پتانسیل تخصصی بهره‌برداران، باغ تندرستی با دید صادراتی می‌تواند به یکی از قطب‌های مرکزی گل و گیاه کشور تبدیل شود.

در بازار گل و گیاه همدانیان صادرات گل انجام می‌شود؟

بله، غرفه‌هایی در این بازار وجود دارد که بسته بندی گل و صادرات آن را استان های دیگر انجام می دهد؛ البته بعضی از گل‌ها که با توجه به شرایط اقلیمی نمی‌توان در اصفهان کاشت کرد را از مازندران وارد می‌کنیم که تولیدکنندگان این گل‌ها نیز بهره‌برداران اصفهانی هستند.

در بازار گل وگیاه همدانیان همواره سعی می‌کنیم کیفیت خدمات را افزایش دهیم و پوست‌اندازی مجدد بازار گل وگیاه همدانیان تا ۱۵ اسفندماه ۹۷ رقم بزنیم.

همچنین در صدد هستیم که سال آینده فاز نخست پروژه باغ تندرستی را افتتاح و تعدادی از غرفه ها مثل گل سرشاخه و ابزار گل را به آنجا انتقال دهیم.

راه‌های ارتباطی شهروندان با این بازار چیست؟

شهروندان می‌توانند برای ارایه نظرات، پیشنهادات و یا انتقادات خود با سامانه ۱۳۷ شهرداری اصفهان تماس بگیرند و یا با مراجعه حضوری به این بازار و دیدن زیبایی‌های آن نظرات خود را با ما در میان بگذارند.

گفت و گو  از: راضیه کشاورز- خبرنگار سرویس شهر خبرگزاری ایمنا

کد خبر 366402

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.