بین دانشگاه‌ها و جامعه دیوار بتنی وجود دارد

سرپرست وزارت بهداشت گفت: هنوز فارغ التحصیلان ما جامعه محور فکر نمی‌کنند و تربیت نمی‌شوند و هنوز بین دانشگاه‌ها و جامعه دیوار بتنی وجود دارد، البته مهارت‌های مورد به دانشجویان آموزش داده نمی‌شود و دانش آموختگان ما، تک بعدی تربیت می شوند.

به گزارش ایمنا، سعید نمکی در نهمین نشست کارشناسی مجمع انجمن‌های علمی گروه پزشکی که در دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد، اظهار کرد: اولین تقاضای بنده در سازمان برنامه و بودجه از سید جلیل حسینی که به عنوان رییس امور سلامت منصوب شد این بود که از گوهر گرانقدر انجمن های علمی گروه پزشکی برای نظام برنامه ریزی در حوزه سلامت، کمک بگیرند.

وی تصریح کرد: تعاریف زیادی برای توسعه، ارائه شده و بارها شنیده ایم که انسان را ابزار توسعه می دانند اما در ادبیات امروز توسعه، انسان توسعه یافته هدف غایی توسعه است و این انسان توسعه یافته، اندیشه توسعه یافتگی را پذیرفته، در کنار دیگران خوب زیستن را تجربه کرده و استفاده از خرد جمعی را به عنوان یکی از اهرم های اصلی زندگی خودش تعریف کرده است.

سرپرست وزارت بهداشت ضمن تاکید بر اهمیت استفاده مسئولان از ظرفیت های انجمن ها، گفت: هر وزیر و مسئولی که از ظرفیت انجمن ها و سازمانهای مردم نهاد علمی و اجتماعی در سیاستگذاری های کلان ملی استفاده نکند، به بیراهه رفته و امیدوارم که بتوانم پس از تایید مجلس در ساختار وزارت بهداشت از ظرفیت گرانقدر انجمن های علمی تخصصی به عنوان اتاق فکر استفاده کنم.

نمکی با اشاره به برنامه های تقدیمی خود به مجلس گفت: این برنامه ها را بلندپروازانه نوشتم اما نه در تنهایی بلکه فکر کردم بال پروازم شما انجمن های علمی تخصصی، خردمندان و صاحب نظران هستید و این برنامه ها اگر به ظرفیت های انجمن های علمی تخصصی، هیات علمی های دانشگاه های علوم پزشکی و ظرفیت های آشکار و پنهان نظام سلامت توجه کنیم، واقع بینانه است.

سرپرست وزارت بهداشت با بیان اینکه پیشرفت های حوزه سلامت با زحمات وزرای بهداشت سابق، چشمگیرتر از همه حوزه‌ها است، افزود: در حوزه سلامت دستاوردهایی داشتیم و در بین 23 کشور شرق مدیترانه در بسیاری از شاخص‌های سلامت، رتبه اول را بدست آوردیم و در کنار توسعه برق و جاده، با 5 دلار فرزندان مان را علیه 6 بیماری مسری مهلک قابل پیشگیری با واکسن، واکسینه کرده و بر تامین سلامت مادران و کودکان تمرکز کردیم اما امروز با چالش جدی در نظام سلامت یعنی بیماری های غیرواگیر روبرو هستیم که وزارت بهداشت در کنترل این بیماری ها بر خلاف کنترل بیماری های واگیردار، کمترین تاثیر را دارد.

وی اضافه کرد: مولفه های اجتماعی اثرگذار بر سلامت به قدری فشار وارد می کنند که وزارت بهداشت به تنهایی قادر به کنترل بیماری های غیرواگیر نیست و به مشارکت بین بخشی، درون بخشی و مشارکت فرهیختگان و اهل فن نیاز داریم.

سرپرست وزارت بهداشت، بار بیماری های امروز کشورهای در حال توسعه را تلنبار ندیدن های دیروز عنوان کرد و گفت: اگر بار بیماری ها در توزیع منابع، ما را گرفتار رانش و کشش کند، قطعا آینده پژوهی و بار بیماری ها در آینده به شدت ما را گرفتار خواهد کرد و انجمن های علمی در این زمینه می توانند کمک بسیار زیادی به نظام سلامت کنند. یکی از چالش های نظام برنامه ریزی این است که گرفتار رانش و کشش بار بیماری ها هستیم و اگر امروز به فردا نیندیشیم، بار بیماری ها ما را فلج خواهد کرد.

سرپرست وزارت بهداشت تاکید کرد: یکی از دغدغه های ما طرح تحول نظام سلامت است که باید انجمن ها به این طرح کمک کنند چون طرح تحول سلامت دستاوردهای بسیار مهمی برای فرودستان جامعه داشت که شامل کاهش بار توان فرسا در خدمات بستری، کمک به بیماران صعب العلاج و خاص به ویژه در تهیه دارو و ماندگاری پزشکان در مناطق محروم بوده اما نواقصی داشت که باید برطرف شود.

نمکی خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات طرح تحول نظام سلامت، گره نخوردن آن به منابع مالی پایدار برای ادامه حیات بود و دوم اینکه توزیع منابع را در برخی موارد، منطقی و عادلانه کنیم و از معاونین وزارت بهداشت خواسته ام که از همکاری انجمن های علمی تخصصی در برنامه ریزی های کلان نظام سلامت و طرح تحول نظام سلامت، بیشتر بهره مند شوند.

وی یادآور شد: باید طرح تحول سلامت را به گونه ای واکاوی کنیم که بتوانیم متخصصان اقتصاد سلامت را متقاعد کنیم که گام هایی برداشته شده، منطقی است و بیشترین اثربخشی را برای فرودستان و کمترین خدمات را برای افراد ثروتمند به همراه دارد.

سرپرست وزارت بهداشت تصریح کرد: متاسفانه 5 میلیون و 500 هزار نفر که حق بیمه خودشان را پرداخت می کردند بدون بضاعت سنجی بیمه کردیم و همه خدمات به یک باره رایگان شد در حالیکه در هیچ کجای دنیا حتی کشورهایی با درآمد سرانه 50 تا 60 هزار دلار هر فردی نمی تواند خدمات پاراکلینیکی مانند ام آر آی و سی تی اسکن را هر زمان که خواست، دریافت کند.

نمکی اضافه کرد: انجمن های علمی می توانند در ایجاد زیرساخت هایی مانند پزشکی خانواده، نظام ارجاع، پرونده الکترونیک سلامت و به ویژه تدوین راهنماهای بالینی به ما کمک کنند البته اهل فن نیز به ما کمک کنند که چگونه می توانیم به سمت نظام پرداخت DRG حرکت کرده و ساختار معیوب نظام پرداخت در حوزه سلامت را اصلاح کنیم.

وی با اشاره به مشکلات و تنگاهای زیاد آموزش عالی در کشور، گفت: متاسفانه هنوز فارغ التحصیلان ما جامعه محور فکر نمی کنند و تربیت نمی شوند و هنوز بین دانشگاه ها و جامعه دیوار بتنی وجود دارد البته مهارت های مورد نیاز برای نظام ارائه خدمات را به دانشجویان آموزش نمی دهیم و دانش آموختگان ما، تک بعدی تربیت می شوند در حالیکه در قرن های گذشته، حکیم داشتیم و طبیبی که حکمت، عرفان و عشق به مردم را بیاموزد، حکیم است و یکی از ضعف های ما این است که حکیم تربیت نمی کنیم بنابراین باید با کمک انجمن های علمی، مدل آموزش را دگرگون کنیم.

نمکی ضمن انتقاد از جزیره ای عمل کردن در حوزه پژوهش، یادآور شد: مراکز پژوهشی کشور بهم متصل نیستند. در کشور به اندازه یک قاره امکانات داریم اما به اندازه یک شهر هم از آن استفاده نمی کنیم اگرچه مقالات و دستاوردهای بزرگی در حوزه پژوهش داشتیم اما اولویت های پژوهشی، حل مشکلات نظام ارائه خدمت نیست و انجمن های علمی می توانند در تعیین اولویت های پژوهشی به نظام سلامت کمک کنند.

وی با تاکید بر تقویت صنعت داروسازی تصریح کرد: در حوزه دارو مشکلات زیادی داریم چون این صنعت قربانی واردات شده است. تامین مواد اولیه برای 97 درصد از داروهای تولید داخل، 550 میلیون دلار و 3 درصد داروی وارداتی یک میلیارد و 400 میلیون دلار ارزبری داشته و حاشیه سود داروهای تولید داخلی با قیمت کم، 10 درصد اما حاشیه سود داروهای وارداتی با قیمت بالا، 25 درصد است. از مدیران وزارت بهداشت خواسته ام که صنایع داخلی دارو را حمایت کنند و در عین رعایت استانداردها، به پای صنایع داخلی نپیچند تا تولید کنندگان داخلی تقویت شوند.

سرپرست وزارت بهداشت خطاب به روسا و مدیران انجمن های علمی پزشکی گفت: نیازمند حضور و مشارکت بیشتر شما هستیم چون من در وزارت بهداشت به تنهایی نمی توانم کاری انجام بدهم. امروز روز وفاق ملی و در کنار هم بودن است. نمکی تاکید کرد: تلاش می کنم و با تمام قدرت خواهم ایستاد تا کسی خارج از حوزه سلامت، به همکاران ما در جامعه پزشکی اهانت نکند البته شما نیز باید کمک کنید که اگر در جمع پاکیزگان پاک سرشت جامعه پزشکی، لکه ناپاکی وجود دارد، خودمان آن را پاک کنیم.

وی افزود: به عنوان سکاندار حوزه سلامت نمی توانم به حقوق مردم و حقوق شهروندی بی تفاوت باشم و باید با کمک سازمان نظام پزشکی این پیام را به بیرون بدهیم که خودمان داوطلب اصلی پاکیزگی در حرفه پزشکی هستیم

کد خبر 366390

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.